Van egy kamasz lány. Süni. Tüskéket növesztett, szúrós tekintettel, sértett öntudattal áll hozzá a világhoz, ahol semmi sem jó. Legalábbis úgy érzi. Van egy apa. Egyedül él, nőgyógyász, gyógyít. Mindkettőjük családja a holokauszt áldozata lett. A kamasz lány a szüleit, a férfi a gyerekeit és a feleségét vesztette el. A sors egymás mellé sodorja őket. Találkoznak. Így kezdődik Tóth Barnabás Akik maradtak című filmje, amelyet az Oscar-díjért folyó küzdelembe nevezett hazánk. A film F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyvéből készült. „A szép-emberit akartam megírni, azt, amit az én túlélőimtől kaptam, láttam. Az ocsmány-emberit már annyian megírták” – írja a szerző a könyvéről, és úgy tűnik, a megfilmesített történet rendezője se gondolja másként.
Tóth Barnabás filmje, amely a negyvenes évek végétől egészen Sztálin 1953-as haláláig játszódik a Rákosi-korszakban, a magányról szól. Érzékletesen mutatja be egy kamasz lány öntudatra ébredésének, fiatal nővé érésének folyamatát. A kamaszok akkor is meg tudják élni a mélységes és lélekölő magányt, ha körbeveszi őket a család, de ha család sincsen, akkor még nehezebb minden. Ez a szülőktől való elszakadás korszaka, a lázadásé, de Tóth Barnabás filmje azt vizsgálja, mi történik akkor, ha nincs ki ellen lázadni. Keresni kell egy apát. Általában ez szinte lehetetlennek tűnő feladat, különösen egy olyan kamasznak, aki mindent utál, mert – legalábbis azt gondolja – az élet utálnivaló.
Tóth Barnabás szép filmet forgatott. Ez a legfontosabb jelző, ami eszébe jut az embernek, amikor kijön a moziból. Szép filmből kevés készül, meg kell hát becsülni. Szépen játszanak a színészek, szép a történet, és egyre szebb a táj is, a fények, a film végére már szinte sugárzik minden, mert árad a szeretet, a pozitív energia. Isten mosolyog. A könyvet olvasva azt gondolná az ember, hogy nem való filmre. A cselekmény ugyanis a hétköznapi élet igen fontos, ám apró dolgaiból áll. Ami viszont igazán érdekes, az a lány és a férfi lelkében történik, legbelül. Amit ábrázolni nagyon nehéz. Tóth Barnabás apró rezdülések sorából építkezik, amelynek végeredményeként megszületik a szeretet, mert ez volt a cél. A magány pusztító poklából kikerülni a szeretet mennyországába.