A diákok, a fiatalok kulturális igényeire összpontosítottak idén a Sepsiszentgyörgyön immár hetedik alkalommal megrendezett pulzArt kortárs művészeti fesztivál szervezői. Ennek megfelelően olyan kortárs színházi, filmművészeti, zenei, képzőművészeti, performance-jellegű produkciók és műhelymunkák kaptak helyet a programban, amelyek a tizenévesek számára is érdekesek lehetnek.
Ebben a kínálatban is különlegesnek tekinthető a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum és a sepsiszentgyörgyi Magma Kortárs Művészeti Kiállítótér gyűjteményéből összeválogatott, Láthatatlan jelenlét 2.0 című kiállítás. Az eredeti tárlat a Kortársítás című mintaprojekt részeként, György Gabriella, Kassai Hajnal és Fám Erika kurátori és módszertani munkája nyomán jött létre. Miután a kezdeményezés célja a kortárs művészet megismertetése volt a tizenéves korosztályokkal, a Ferenczy Múzeum gyűjteményéből származó alkotások kiválasztásában is a kortárs művészettel kapcsolatos alapvető fogalmak megfelelő illusztrálása volt az alapszempont.
A Láthatatlan jelenlét című kiállítás sepsiszentgyörgyi folytatásának célja is változatlan, mondta el Fám Erika, a tárlat egyik kurátora: elfogadhatóvá, „emészthetővé” tenni a kortárs művészetet a tinédzserek számára. A kísérletnek különleges jelentőséget kölcsönöz, hogy ez volt az első olyan romániai kiállítás, amelyben a múzeumpedagógia nem egy központi tematika mellékvágánya, hanem eleve és kizárólag múzeumpedagógiai szempontok alapján épült fel.
„Megítélésünk szerint hatalmas hiányterület vár befedésre. A fiatalok nincsenek felkészítve arra a nagyon intenzív vizuális élményanyagra, amellyel napjainkban találkoznak. Nem rendelkeznek megfelelő fogalmakkal, attitűddel a képözönhöz való viszonyuláshoz.
Ezen a kiszolgáltatott státuson nem segít a száz évvel ezelőtti állapotoknál tartó iskolai rajzoktatás, miközben a különböző műszaki eszközök révén a mai fiatalok egyre inkább képekkel kommunikálnak, sőt, képi tartalmakat generálnak. Ehhez a folyamatos képküldözgetéshez kellene valamiféle útmutatót, jelzőtáblákat adni nekik, akár utólag is” – tartja Fám Erika. Mindehhez jó eszköz a kortárs művészet felőli kiindulás, erősített rá György Gabriella is. Egyrészt azért, mert pótolni kell a klasszikus oktatásból kimaradó elemeket, másrészt meg kell próbálni leküzdeni a kortárs művészettel szembeni távolságtartást, hiszen amit nem ért a fiatal, azt dekódolni is képtelen. A kurátorok úgy vélik, kapaszkodókat kell nyújtani a kaotikusnak tűnő képi világban való eligazodáshoz, segíteni a fokozott tudatossággal való használatban.