A populáris zenei életnek ezt a szeletét könnyebb falatnak gondolták a pártállami vezetők, mert mély társadalmi beágyazottsága révén az efféle muzsikával a társadalom szinte minden része érintkezett, ha máskor nem, egy jóízű éttermi beszélgetés során vagy egy lakodalomban, ahol a talpalávalót húzták. Ennek a zenei műfajnak az ellenőrzését bízták Kádárék 1960-tól az Országos Szórakoztatózenei Központra (OSZK).
Negyvenmillió vendég
Az OSZK megalapításának szükségessége már 1958-ban felmerült a korabeli dokumentumok tanúsága szerint. Kádár János kulturális jobbkeze, a „mindenható” Aczél György 1958. november 15-én az MSZMP KB tudományos és kulturális osztályán (TKO) tartott megbeszélésén azzal az ürüggyel foglalkozott a témával, hogy a zenészeknek segítségre volt szükségük szociális problémáik, nevezetesen a társadalombiztosításuk megoldásában. Ezzel szemben valójában arról volt szó, hogy a kultúrpolitikai ellenőrzést jól leszabályozott keretek közé kellett szorítani, ami meg is valósult 1960-ban az OSZK létrejöttével. Amíg ez meg nem történt, addig is szigorították a vendéglátóhelyeken az ellenőrzéseket, s a Belkereskedelmi Minisztériumra bízták a hatalom számára nem megfelelő művészek elbocsátását, illetve pótlását. Ugyancsak célul tűzték ki a sok nyugati számot játszó wurlitzerek lemezállományának lecserélését magyar és „népi demokratikus” országokból származó felvételekre, valamint a vendéglátóipari zenészek ideológiai és kultúrpolitikai irányítását is. Nem csoda, hogy ekkora figyelem irányult rájuk, mert ők mintegy harmincöt-negyven millió vendéget szórakoztattak évente. Szorgalmazták a politikai kontrollt elősegítő ankétok szervezését a vendéglátós zenészek számára, valamint stúdiófelvételek készítését és egy szaklap létrehozását is.

Fotó: BAUER SÁNDOR / Fortepan
A zenészek a külföldi fellépésekre szóló szerződtetésük előtt legalább egy héttel kötelesek voltak eljátszani a repertoárjukat egy szakmai zsűri előtt, ahol az OSZK, a helyi tanács kulturális osztálya, a Művelődésügyi Minisztérium műsorigazgatósága és a Belkereskedelmi Minisztérium képviselői együttesen döntöttek a kiutazási engedély megítéléséről. De ami a legfontosabb: még itthon is csak úgy tudtak fellépni a muzsikusok akár a legkisebb falu legeldugottabb kocsmájában is, ha OSZK-vizsgát tettek, ami komoly megmérettetést jelentett, ha másért nem, hát azért, mert nem kis repertoárt kellett felvonultatni, és a kottát is ismerni kellett. Aki biztosra akart menni, ezt megelőzően még az OSZK stúdiójába is beiratkozhatott képzésre, s az így megismert tanárok egyike-másika jó eséllyel a vizsgabizottságban is helyet foglalt. Sikeres vizsga esetén különböző bérkategóriákba sorolták őket, amelyekből csak hosszú évek múltán lehetett előrelépni. Ez a gyakorlat sok méltatlan helyzet kialakulását vonta maga után az érintettek körében, de nem nagyon volt értelme ellenszegülni a döntéseknek. Aki viszont valamelyik szúrópróba-szerűen végrehajtott ellenőrzésen nem felelt meg, könnyen el is veszthette ideiglenesen a működési engedélyét, és ennek megfelelően akár még kedvezőtlenebb bérbesorolást is kaphatott. Az OSZK további ellenőrző szerepét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a Táncdal- és Sanzonbizottság üléseire is delegáltak egy tagot, hogy magukat a számokat cenzúrázzák.