A bűnről szinte lehetetlen megállapításokat tenni – legalábbis eddig ezt hittem. A Magyar Művészeti Akadémia folyóirata, a Magyar Művészet idei második – kivitelezésében is gyönyörű – száma azonban meggyőzött róla, hogy igenis lehet a bűn beszédtéma, és ha újat mondani nem is mindig lehet, rejtett vagy eddig kevésbé látszó összefüggésekre szépen rá lehet világítani a témában. Nagyon izgalmas tanulmányok követik egymást – nyilván meg sem próbálom itt mindegyik szöveget akár csak megemlíteni, annyi érdekesség van, de mindig találok magamnak különleges szövegeket (miután ismételten kicsodálkoztam magam, micsoda szellemi tőke és potenciál rejtőzik egy-egy újabb lapszám mögött), amelyekkel tüzetesebben is foglalkozom (még ha ez csupán annyit jelent is, hogy egy-két mondat után mutatok belőle igen fontos megállapításokat).
Buji Ferenc nyitótanulmánya – Permanens forradalom – Európa üdvtörténet-filozófiai vázlata – igen mélyen szántó gondolatokat tartalmaz és bővelkedik erős megállapításokban (mindez igen komoly gondolati rendszerbe szedve): „Kétségtelen: a bűnök általában véve sokkal nagyobb »karriert« futottak be a kereszténységben, mint az erények. Elegendő ezzel kapcsolatban csak arra gondolni, hogy a hét főbűn milyen hangsúlyt kapott a keresztény kultúra elmúlt évszázadaiban, s hány meg hány képzőművészeti feldolgozása született részint e bűnöknek, részint pedig túlvilági következményeiknek. Ami viszont az erényeket illeti, azok csendesen meghúzódtak a háttérben, és a képzőművészet is ugyancsak fukarkodott az ábrázolásukkal. Az egyetlen erény, amely a történelmi kereszténységben kiemelt szerepet kapott, a bűnökkel ellentétben nagyon is vérszegény szeretet. És éppen a bűn nagyon hangsúlyos fogalma az, amely a kereszténység egyedülállóan morális karakterét adja. Ugyanakkor pontosan ez az egyedülálló morális jelleg az, ami az újkori kultúra számára leginkább elfogadhatatlan a kereszténységben, ez az, ami az individuum autonómiáját és szabadságát a legnagyobb mértékben korlátozza. Individualizmus és erkölcs: e kettő kizárja egymást…”