– Azért kérte a honlapján az ismerőseitől, hogy írják meg a három legismertebb műalkotás címét, mert szeretné megfesteni őket?
– Nem. Az Etyeki Alapfokú Művészeti Iskolában héttől tizenhat éves korig tanítom a diákokat. Kézműves dolgokkal foglalkozunk, rajzolunk, festünk, és azt a feladatot szeretném nekik adni, hogy másoljanak le festményeket. Fantasztikus gyerekek, én már most tudom, hogy szenzációs rajzok születnek majd.
– Kiknek tanít selyemfestést?
– Amíg belefért az időmbe, mindenféle korosztállyal foglalkoztam. A legfiatalabb tanítványom kétéves volt. Selyemfestés közben kitolódik a gyerekek figyelme és jól tudnak koncentrálni a munkára. A felnőtteket is megnyugtatja, kikapcsolja az alkotás. Mostanában azért festek sokat, mert tavaly elnyertem egy pályázatot új batikolt selyem képek készítésére a Nemzeti Kulturális Alapnál, és közeledik a leadási határidő.
– Mióta foglalkozik textillel?
– A Bakonyban nőttem fel egy kicsi faluban, amelynek a végén volt egy kertészetünk, ahol sokat dolgoztam. Gyerekkorom óta vonzódtam az albumokhoz, és híres festők élettörténetét bújtam. A helyi gimnázium elvégzése után a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába jártam textil szakra, ahol Rónai Éva gobelinművésztől tanultam. Ügyesen szőttem vele a gobelineket, de látta, hogy nem az a temperamentumú ember vagyok, aki sokáig tud egy helyben ülni. Úgy gondolta, a batikolás közelebb állna hozzám. Egy nap azt a feladatot kaptuk, hogy menjünk el mintákat gyűjteni. A csoporttársaimmal a Hopp Ferenc Ázsiai Múzeumot választottuk, ahol akkor az indonéz nagykövet magángyűjteményéből rendeztek kiállítást. Amint megláttam az első batikolt textilt, azonnal eldöntöttem, hogy elmegyek Indonéziába.

Fotó: Havran Zoltán
– Ennyire megragadta?
– Teljesen magukkal ragadtak a tüzes, egészséges földszínek! Az utazás ötlete elraktározódott a fejemben, és amikor választás elé kerültem, mindig figyelembe vettem, hogy melyik döntésemmel kerülhetek közelebb a célomhoz. Fejlesztettem a rajztudásomat, és úgy gondoltam, ahhoz, hogy eljussak Indonéziába, be kell kerülnöm az Iparművészeti Egyetemre. Három évvel később fel is vettek. A textil szakon különböző technikákat tanítanak, de engem igazából a selyemfestés érdekelt. Indonéziában általában nem selyemre festenek, hanem nagyon jó minőségű pamutra. Én batikoltam pamutot is és selymet is. Az általam használt eljárásokkal a pamutnak és a lennek egy idő után kifakul a színe, de a selyemnek nem, az megtartja azt a színminőséget, amellyel megfestem. Úgy gondoltam, a selyem az az anyag, amelyre garanciát tudok vállalni. És ez 25 éve így is van. A legősibb textilfestési eljárásokat rezervaeljárásoknak hívják, ami annyit tesz, hogy megóvjuk a textil felületét a festéstől. A batikolásnál forró viasszal lefedjük a textil bizonyos részeit, ahová nem akarjuk, hogy befolyjon a színezék. Festés után a viaszt eltávolítjuk, hogy az anyag használhatóvá váljon. A selyemfestésnél a batikolásra szánt mintáimat tiszta hernyóselyemre rajzolom fel.