„Vallásos életünk húsvéttól megtorpan. Elkezdi a húsvéti szünetet. Krisztus föltámadt… igen, ő boldog… ő már biztonságban van. Befutott. Visszavonult a mennybe. Jól végzett munkája után kiérdemelte a pihenést, nyugdíjba ment” – e gondolatokkal kezdi Louis Évely (1910–1985) az elmélkedéssorozatát, amellyel jó néhány évtizede új hagyományt teremtett. A belga katolikus pap megelégelte, hogy a keresztények Krisztus szenvedéseivel többet foglalkoznak, mint azok céljával és lényegével: a feltámadással.
Éppen ezért a kálvária mintájára kitalálta az örömutat, amely szintén 14 stációból áll, csakhogy Krisztus feltámadásától a mennybemeneteléig és a Szentlélek elküldéséig, tehát pünkösdig idézi fel a Megváltó történetét.
Európában több helyen, hazánkban Dunaszentmiklóson láthatunk egy kis örömutat, ám a legkülönlegesebb Péliföldszentkereszten készül. A kis Komárom-Esztergom megyei település környéke olyan festői, hogy barangolás közben a Balaton-felvidéken érezhetjük magunkat. A hely története összeforrt a szalézi rend történetével, a szerzetesek a kilencvenes években költöztek vissza a korábban államosított kolostorba, és jelenleg is ők üzemeltetik. Egy nagyon szép kálváriát is rejt Péliföldszentkereszt, 14 különleges építészeti emlékhelyet hoztak létre a kolostor környékén – ezt kiegészítve, magánadományból készül el az új örömút. Párkányi Raab Péter Kossuth-díjas szobrászművész szerint éppen ideje, hogy ne csak kálváriát, hanem örömutat is járjunk, mert akkor értjük meg igazán, hogy miért járta végig Krisztus a keresztutat.
– Az örömút ájtatosság, a keresztút végigjárását követően egy feloldozás, a feltámadás öröméről és a fény győzelméről szól. Gyermekkorom óta ismerem a keresztutat, 54 évesen pedig kiváltságos helyzetben vagyok, hogy készíthetek egyet, mert ez megmagyaráz minden addigi szenvedést és a fény üzenetét közvetíti. Érdekes, hogy az örömút gondolata pont akkor született, amikor a legtöbbet támadják a kereszténységet. Egy olyan korban, amelyben védekezésre kell berendezkednünk, de a saját hitünk megvédése mellett jövőképet is fel kell mutatnunk.
Ez egy kortárs gondolat és egyfajta szemléletváltásról szól, mert amikor végigjárjuk a kálváriát, akkor egy rendes, tisztességes, beleérző egyén végigcipeli azon az úton Jézus keresztjét, majd a végén ott állunk a megfeszített Krisztus előtt.
Egy ilyen utat végigjárni nagyon emberpróbáló feladat, és az örömút feloldoz bennünket, a jövő felé fordítja a fejünket – mondta új megbízatásáról Párkányi Raab Péter.