Mintha egy párhuzamos steampunk világból lépett volna elő a géphez illesztett női gipsztorzó, amelynek két, szívet formázó keze érintkezik a nyitott mellkasában. A szobor zenél is, a tűhengeres zeneszerkezetre egy népzenei dallam van rögzítve. Minden mechanikus, nincs belevezetve külső áramforrás, és ha megforgatjuk a gépkart, felcsendül a zene, megmozdul a szív.
Noha Párkányi Raab Péter (1967) gyorsan alkotó szobrásznak tartja magát, mégis évekig dolgozott ezeken a munkákon, hiszen maga tervezte a szerkezet működési elvét és gyártatta le a szoborhoz tartozó fogaskerekeket, amelyek mozgatják. A steampunk stílusra – amely a viktoriánus kori találmányok formáit gondolja újra – csak ráérzett, nem tudatosan kereste. Bár újabb munkái páratlanok a kortárs magyar szobrászművészetben, Párkányit mégsem ezekről a szobrairól ismerjük, hiszen „kényszerből”, egyfajta szakmai kirekesztés miatt lett köztéri szobrász.
Legutóbbi alkotásai egyikét, az 1956-os forradalom emlékére készült figurális nőszobrát a Genffel egybeépült Grand-Saconnex városában avatták fel tavaly ősszel. Két évvel ezelőtt pedig a monumentális, kettévágott vagonokból komponált Malenkij robot emlékművet készítette el a Ferencváros pályaudvarnál, és a Nemzeti Színház előtti egész alakos szobrok nagy része is az ő munkája. Nagy vita mégis a 2014-ben felállított A német megszállás áldozatainak emlékműve körül kerekedett, ami ellen maroknyi elszánt ellenzéki mindmáig „tüntet” a Szabadság téren. Párkányi az utóbbi években sokszor felszólalt a liberális művészeti körök kirekesztő magatartása ellen, ezért többször a fejéhez vágták, hogy miközben panaszkodik az „elnyomásról”, mégis sok köztéri megrendelése van.
– Amiatt soha nem panaszkodtam, hogy ne lenne sok munkám, megbízásom. A disznóságaik miatt panaszkodom, amiatt, amit ez a kör művel. Én köztéri szobrászként vagyok számontartva, de nem annak készültem, hanem kiállítóművésznek. A rendszerváltozás utáni főiskolai tanárom egyszer azt mondta: „Épp most jövök a főépületből, volt egy ülés, amin úgy döntöttek, hogy innentől kezdve a magyar művészeti főiskolán nincs helye a figurális oktatásnak. Sajnálom.” Tudta, hogy akkor egyetlen ösztöndíjra sem pályázhatok. Az irányt, amit én képviselek, akkor totálisan száműzték, de ennek ellenére sem változtattam a művészeti felfogásomon – mondta Párkányi, akire a „figurális szobrász” egyfajta stigmaként került rá a konceptuális művészetet támogató művészvilágban.