Kiszabadulni a huszadik századból

A Magyar Hősök – Szabadulószínház című darab díszbemutatóját a Millenáris parkban, a Nemzeti Táncszínházban rendezték meg. A Mandiner átfogó cikkben számolt be az eseményről, ahol – mint fogalmaztak – szokatlan formában találkozhattak Olofsson Placid atya vagy éppen az „’56-os Petőfi”, Gérecz Attila történetével.

Magyar Nemzet
Forrás: Mandiner2022. 03. 26. 14:46
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előadás alapjául a hasonló című kötet szolgál, amely hatvan, olvasmányos stílusban írott életrajzon keresztül mutatja be azoknak a magyaroknak az életét, akik szembeszegültek a múlt század közepének totalitárius diktatúráival.

A vaskos kötet a Mandiner, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Nemzeti Emlékezet Bizottsága (NEB) közös gondozásában jelent meg, a Mandineren több cikkben (például ebben és ebben) is foglalkoztak vele. Mint írják, a producer, Serfőző Krisztina korábban elmondta, mindenképpen a fiatalok felé szerették volna kinyitni ezeket a történeteket – ha nem is mind a hatvanat, de legalább hatot, ezért is volt izgalmas látni, mivé érett az elhatározás a díszbemutatón.

Az író, Szabó Borbála és a rendező, Seres Tamás úgy döntöttek, hogy

az iskolai és közéleti ünnepségeken megszokott hőspátosz helyett az emberire irányuljon a figyelem:

az alaptörténet szerint egy huszadik századi témájú szabadulószoba keretében ölti magára egy-egy hős szerepét egy középiskolai történelemtanár – Csuja Imre (aki Gérecz Attila költő-forradalmár bőrébe bújik) – és öt diákja: Böröndi Bence (Kiss Sándor „bibliás” politikus szerepében), Kopek Janka (Brusznyai Árpádné Honti Ilona forradalmár mártír-feleség), Márfi Márk (Richter Gedeon feltaláló, gyógyszergyáros), Sütő András (Oloffson Placid atya) és Trill Beatrix (Salkaházi Sára mártír szerzetes). Azt is megtudjuk, kit hogyan ért a vég: börtönben, akasztófán, a Duna jegében.

A szabadulószobás játék célja nagyon is komoly: „kiszabadulni a huszadik századból”

– (Kamarás Iván dörgő hangján tudatják a nézőkkel); a karakterek kiválasztása pedig leginkább a videójátékok világát idézi, izgalmas kontrasztban a hetven-nyolcvanéves díszletekkel. 

Fotó: Mandiner/Ficsor Márton

„Ez csak játék” – mondattal nyugtatgatják magukat a szereplők, amikor magukra veszik az egyes hősök szerepeit, és szembesülnek a rájuk várakozó kihívásokkal – amelyek megrémisztik a puha huszonegyedik század gyermekeit. Mégis egyre inkább azonosulnak szerepükkel, ha úgy tetszik, hozzánemesednek azáltal, hogy felismerik a hősök döntésének mozgatórugóit, és magukévá teszik azt a korszellemmel teljesen ellentétes, furcsa logikát, hogy az ember saját önző keretei közül kilépve másokért vállal felelősséget.

A diákok generációja kap egy apró fricskát, csipkelődésük és a szerepkabát próbálgatása a darab elejébe csempész komikus pillanatokat, ám a megrázó pillanatok annál sűrűbbek voltak: a drámák nemcsak az egykori magyar hősök drámái, hanem az őket megszemélyesítő diákokéi is.

S ha a darab alkotói azt szerették volna üzenni ezzel, hogy bárkiből lehet hős, aki a sorsdöntő pillanatokban az erkölcsileg helyes döntést hozza, akkor bizony célba ért az üzenet

 – vonja le a következtetést a Mandiner szerzője.

Az eredeti cikk ITT olvasható.

Borítókép: Jelenet az előadásból (Fotó: Mandiner/Ficsor Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.