Pasolini botrányos filmjei a MOM-ban

Pier Paolo Pasolini szexualitással kapcsolatos filmjeit mutatja be a filmrendező születésének századik évfordulója alkalmából a Pannonia Entertainment március 5. és 31. között a Cinema MOM-ban a Budapesti Olasz Kultúrintézet közreműködésével.

2022. 03. 05. 13:07
01 Oct 1962, Rome, Italy --- 10/1/1962-Rome, Italy: Getting an eyeful through the shiel lens of a movie camera, famed Italian movie director Pier Paolo Pasolini was seen in full action on a set in Rome. The director was working on his new film "La Ricotta" which will star Orson Welles from the U.S. --- Image by © Bettmann/CORBIS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyetemes filmtörténet egyik legmegosztóbb filmrendezője Pier Paolo Pasolini, aki Michelangelo Antonioni és Federico Fellini kortársaként indult temérdek botránnyal tarkított pályáján. Kritikák kereszttüzében állt nemcsak a túlzottan szabados magánélete, hanem alkotói munkássága is. Nem túlzás tehát azt mondani, hogy megosztó személyiség volt. Sokan rajongtak filmjeiért, amelyben a 60-as években megszülető modern filmformanyelvi megoldásokat gondolta tovább. Sokan azért tartották nagy művésznek, mert kendőzetlenül, mindenféle gátlás nélkül mutatta be sok filmjében a szexualitás és a hatalmi játszmák (amelyek az esetek döntő többségében erőszakba torkolltak) összefonódását.

Akik kritizálták, azok azon az állásponton voltak, hogy hiába használja tökéletesen a film formanyelvét az alkotó, ha filmjei többségében öncélú a szexualitás ilyen mértékű ábrázolása, az igazán nagy művészek inkább érzékeltetik a mondanivalót, mintsem megmutatnak szinte mindent.  Mindez Pier Paolo Pasolini születésének századik évfordulója kapcsán merült fel, ugyanis szexualitással kapcsolatos filmjeit mutatja be a Pannonia Entertainment március 5. és 31. között a Cinema MOM-ban a Budapesti Olasz Kultúrintézet közreműködésével. Műsorra tűzik a nem kis botrányt kavart Salo, avagy a Szodoma 120 napját, amely azt mutatja be, hogyha mindenféle erkölcsi törvény nélkül anarchikus viszonyok között szexuális perverziókat kezd megvalósítani az ember, akkor a totális erőszakig, brutális gyilkosságokig nem lesz képes megállni. A tárgyként kezelt, állati sorba taszított, végsőkig megalázott szolgák szenvedéseit naturalista hűséggel, realista aprólékossággal, teljesen szenvtelenül ábrázolja a filmrendező. Ez a fajta szenvtelen ábrázolási forma akkora botrányt kavart a maga korában, hogy máig tisztázatlan viszonyok között meg is gyilkolták Pasolinit, valószínűleg a film elkészítése miatt.

A szexualitás és a hatalom már kevésbé társul erőszakkal Az Ezeregyéjszaka virágai, a Canterbury mesék és a Dekameron című, szintén erotikus témájú filmjeiben, amelyeket egy-egy alkalommal szintén műsorra tűznek a retrospektív vetítéssorozat során a Cinema MOM-ban.

A vetítéssorozatra ITT lehet jegyet foglalni.

Borítókép: Pier Paolo Pasolini munka közben (Fotó: Bettmann/Corbis)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.