Hová visz a parlamenti lift?

Pozsgai Zsolt új drámája, A miniszterelnök és a fiú debütált pénteken a Thália Színház Arizona Stúdiójában. A darabot, amelyet Ivancsics Ilona és Színtársai vitték színre, az alkotók Antall József miniszerelnök emlékének ajánlják. A különös történet szerint két politikus ragad bent a Parlament liftjében: az akkori miniszterelnök, Antall József és a lendületes ellenzéki párt fiatal vezetője, Orbán Viktor. Az egyfelvonásos történelmi játék a rendszerváltozás ellentmondásaira és bonyodalmaira hívja fel a figyelmet egy dinamikus és merész dialóguson keresztül.

2022. 04. 23. 6:56
null
Fotó: Boda Gábor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Történelemlecke másképp. A miniszterelnök és a fiú című dráma, amit Pozsgai Zsolt íróként és rendezőként is jegyez, a rendszerváltozást követő években játszódik. Az első szabadon választott kormány feje, Antall József és a nagy politikai karrier előtt álló, fiatal ellenzéki pártvezető, Orbán Viktor fiktív liftbéli találkozására épít a dráma. Pozsgai Zsolt egy lapunknak adott korábbi interjúban mesélt alkotói motivációiról. Kifejtette, hogy a lift megakadása által létrejött kényszerű együttlétben látta meg azt a drámai helyzetet, amit alkalmasnak tartott a rendszerváltozás ellentmondásainak megragadására.

Látszólag különböző értékek ütköznek és másféle érdekek találkoznak a zárt térben. Két olyan személy kerül egy térbe, akik bár ismerik a másik múltját, meg nem érthetik. A dramaturgia szerint az abszurd liftes helyzet mindkét politikust kizökkenti a „szerepéből”.

Szabó Sipos Barnabás megformálásában egy erős, tudatos, következetes Antall Józsefet láthatunk. A fiatal, célratörő Orbán Viktort Fecske Dávid alakítja. A liftben azonban mindkettőjüknek át kell alakulnia. Hiteles színészi játékot láthatunk, tökéletes partnere egymásnak a két művész. Ám az előadásban nemcsak a drámai pillanatok kapnak hangsúlyt, hanem néhány poén is.

Szépen építkezik a történet, sorra tárul fel előttünk mindkét politikai szereplő múltja, melyekből – ha jól figyelünk – megérthetjük a cselekedeteiket. Identitásválság, vallás, sport, betegség – ez csak néhány személyes terület, melyet érintenek a felek, miközben egy ország, egy nép sorsa áll beszélgetésük középpontjában.

A parlamenti lift biztonságos közeget teremt, ahol – ha csak rövid ideig is – a politikai játszmák nem számítanak. Oldódik a feszültség, s habár két markánsan ellentétes habitusú politikusi karakter áll szemben egymással, a lényegben nagyon is egyeznek: a haza szolgálata számukra az első. Munkanélküliség, privatizáció, taxisblokád – mind-mind szóba kerül a két politikus között. Államtörténeti, filozófiai referenciákkal tarkított dialógusok ezek, melyek a kezdeti ellenséges hangnemből és távolságtartásból eljutnak egymás megértéséhez.

Fotó: Boda Gábor

Ez a dramaturgia azonban számos alkalommal kihívás elé állítja a színművészeket:

A legnagyobb nehézség számomra az, hogy a darab feléig pingpongcsata folyik érvelésekkel, onnantól azonban, hogy a két szándék kezd közeledni egymáshoz, egyre inkább érdeklődő hallgatóvá válik karakterem, így feszült figyelemmel kell koncentrálnom

– árulta el lapunknak Fecske Dávid.

A művészek kiemelték, hogy tudatosan nem „másolták” a két politikust, mert attól tartottak, hogy a gesztusok, mozdulatok, szófordulatok felidézése a paródia felé tolja el az előadást, ezt pedig mindenképpen szerették volna elkerülni. Az ízléses távolságtartás azonban nagyon jót tesz a darabnak: izgalmas és tanulságos drámát láthatunk, emellett a színészi játék is valószerű, átélhető.

Ne felejtsük, az elmúlt harminc évben felnőtt egy olyan generáció, amelyik Antall József nevét és a rendszerváltozást követő eseményeket már csak tankönyvekből, családi elbeszélésekből ismeri. Így óriási szükség volt erre az előadásra, amely, miközben történelmi tényeken alapul, fikciós köntösben mesél a rendszerváltozás sorskérdéseiről. S mindezt olyan szuggesztív erővel, hogy a közönség is abban a liftben érezheti magát 1990 októberében.

Borítókép: Fecske Dávid és Szabó Sipos Barnabás a darab egyik jelenetében (Fotó: Boda Gábor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.