Képzeld el magad ennek vagy annak a történelmi személyiségnek a helyében! Akkor, ott, abban a helyzetben te milyen döntést hoztál volna és miért? – javasolta sok évvel ezelőtt történelemszakos hallgatóinak egy szemináriumán Raffay Ernő tanár.
Mindenki más-más nevet kapott. Én így találtam magam Teleki Pál miniszterelnöki székében, hogy aztán az ellentétes nézőpontok és vélemények szócsatájában megtanuljam a szabályt: a történelemben sose ítélj elsőre! De másodikra, sőt harmadikra is csak óvatosan!
E gondolati játék emlékét idézte fel bennem a Magyar hősök című színielőadás, amelynek díszbemutatója a Nemzeti Táncszínházban volt március 24-én. A Szabó Borbála által írt és Seres Tamás rendezte darab alaptörténetében öt középiskolás diák és tanáruk egy szabadulószobába kerül, ahol egy Kamarás Iván hangján mennydörgő gép döntése alapján mindenki a negyvenes-ötvenes évek egy-egy történelmi hősének szerepében, a kapott személy életének sorsfordító pillanatában találja magát.
Az alkotók a hősöket a Nemzeti Emlékezet Bizottsága, a Mathias Corvinus Collegium és a Mandiner által közösen kiadott Magyar hősök című történelmi albumban bemutatott hatvan hazafi közül választották ki.
A történelemtanár, akit Csuja Imre alakít, a váci börtönben Tollas Tiborral együtt raboskodó Gérecz Attila költő-forradalmár szerepében találja magát, aki 1954-ben a szökés dilemmájával küzd. A diákokat alakító fiatal színészek közül Böröndi Bence a „bibliás” politikus, a kisgazda Kiss Sándor szerepét kapta, aki nyilas vallatóját zsoltárénekléssel bosszantotta. Kopek Janka, a kivégzése előtt még reménykedő ötvenhatos hős, Brusznyai Árpád feleségének szerepébe kerül, míg Márfi Márk a később zsidó származása miatt meggyilkolt Richter Gedeon gyógyszergyáros döntési helyzetében találja magát, amikor a Svájcba menekülés és a hazaszeretetből való itthon maradás között kellett választania. A nagyszájú, vadóc diáklányt alakító Trill Beatrix a zsidómentőként mártírrá váló szerzetesnő, Salkaházi Sára szerepét kapja a géptől, abban a sorsfordító pillanatban, amikor megszületik benne a döntés: beáll szerzetesnek, hogy az elesetteket szolgálja. A Sütő András által megformált diák pedig annak az Oloffson Placid atyának a bőrébe kényszerült, aki képes volt a Gulágot is derűvel túlélni, miközben missziójának érezte mások gyámolítását. Ő is döntéskényszerbe kerül, de nem lőjük le a poént.