A koncepciót Sőrés András, az Upbeat projekt vezetője és Weyer Balázs, a Hangvető programigazgatója együtt alkották meg. Sőrés András lapunknak elmondta, hogy egy jól sikerült showcase koncert fontos ugródeszkája lehet a zenekarok nemzetközi sikerének. A showcase fesztivál közönsége olyan zeneipari szakemberek (fesztiválszervezők, menedzserek, lemezkiadók), akik jó eséllyel le is köthetik az előadókat a koncert után. Az Upbeat a feltörekvő zenészeket, új zenekarokat úgy támogatja, hogy megkönnyíti a showcase fesztiválok számára a felléptetésüket, extra láthatóságot biztosít az előadóknak.
Azonban a világzene felvevőpiacát mennyiségi és minőségi módon is lehet növelni, azaz a népszerű stílusokból többet eladni, és – missziós módon – keresletet generálni olyan előadók zenéjére is, melyek eddig kívül estek a zenei szakemberek ízlésén. Az Upbeat projektnek ezekhez milyen eszközök állnak rendelkezésére? – kérdeztük a projektvezetőt.
– Számos eszköz áll rendelkezésre a fiatal vagy pályakezdő zenészek, zenekarok, támogatására
– hangsúlyozta Sőrés András.
Ilyen lehet a koncerttámogatás, amelynek során a partnerfesztiválok támogatásban részesülnek feltörekvő zenekarok felléptetése, új kollaborációk bemutatása és koncertfelvételek rögzítése után. Ilyen a kapcsolatépítés, azaz ha az Upbeat arra ösztönzi partnereit, hogy minél több nemzetközi szakembert hívjanak meg. Elvárás, hogy ezek a szakemberek visszajelzést is adjanak a zenekaroknak, s közben azt is támogatják, hogy minél több koncertmeghívás szülessen a fellépést követő 12 hónapon belül. De támogatnak szakmai programokat is. Ennek keretében új tréningek, mentorprogramok valósulhatnak meg, amik felkészítik az előadókat a showcaseken való sikeres szereplésre, a portfóliójuk fejlesztésére.
Végezetül érdemes megemlíteni azt is, hogy az Upbeat a friss tehetségek felkarolásán túl más célokat is kitűzött magának: egy olyan fenntarthatósági sztenderd kidolgozását, amit nemcsak az Upbeat tagjai, hanem a zene- és fesztiválipar bármely résztvevője hasznosnak találhat majd.
– Az idén indult projekt hároméves, nyitott a fesztiválokon keresztül minden, a Kreatív Európa programban részt vevő ország előadói számára. A projekt keretében létrehozunk egy digitális platformot, amelyen keresztül a zenekarok egyszerűen jutnak információhoz a showcase lehetőségekről, amelyekre a platformon keresztül jelentkezhetnek is – magyarázta Sőrés András, az Upbeat projekt vezetője.
A kezdeményezés komolyan érdekelheti a hazai zenekarokat, hiszen annak célja, hogy felpezsdítse az európai világzenei piacot, erősítse a kontinensen a szakmai együttműködéseket és tágítsa a régió világzenei felvevőpiacát.
Kifejezetten odafigyelnek a nem angol nyelvű dalokat szerző zenekarokra, hogy így tegyék szélesebbé az európai világzenei kínálatot.
Borítókép: Sőrés András (Fotó: facebook)