Patinás üvegkülönlegességek árverése

A díszüvegek világát eddig még alig érte el a műkereskedelem, pedig ennek a kivételes művészeti ágnak is legendás története van Muranótól a Tiffanyn át a kortárs üvegek ezerarcúságáig. Egyre többen fedezik fel az üvegtárgyak különleges kisugárzását. Hirtelen elkápráztatókká képesek válni, amikor a fény átjárja őket. Nemzetközi szintű üvegdísztárgyak: Muranóból, az osztrák, francia és olasz nagymesterektől – és ezúttal különleges magyar tétel is szerepel a Régiségkereskedés.hu most kezdődő online árverésén.

Magyar Nemzet
2023. 01. 29. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az aukció anyaga most is egy üveggyűjteményből származik, ami mögött öt évtizedes gyűjtői munka áll. 

Az árverés anyaga megtekinthető január 26-a és február 2-a között Budapesten, a Soroksári út 18. szám alatt a Régiségkereskedés.hu üzletében. 

Olyan tárgyak kerülnek kalapács alá a február 5-ig tartó online aukción, mint az Oertel Haida üveg dísztárgya. Az Oertel & Co. céget Haidában, az észak-csehországi üvegipar központjában alapították 1869-ben, mint kristályüveg és ólomkristály feldolgozásával foglalkozó családi vállalkozást. A két darabból álló, kézzel fújt és formázott, rendkívül dekoratív üvegtál kézzel festett és mindkét oldalán arannyal díszített folyóparti tájban ábrázolt pásztorjelenet látható – körbefutva. 

A cég alapítója, Johannes Oertel új üvegkikészítési technikákat keresett, és 1887-ben és 1889-ben számos módszert szabadalmaztatott üvegtárgyak színes díszítésének előállítására valamint üveg- és porcelántárgyak gyöngyházfényű díszítésének módszerére – ezt reprezentálja most ez a gazdagon díszített különlegesség.

Licitálható egy 19. századi Loetz üvegváza. A több mint százéves, kézzel formázott szecessziós váza narancssárga, repedezett felületét pedig a craquelure-eljárásnak köszönheti, amikor olvadt és zúzott üveggel borítják, ami aztán a felületén sűrű repedések finom mintájává alakul. Ezt a vázát a felső peremére égetett aranydíszítés teszi különlegessé – a lenyűgöző Loetz Orange Astglas művészi üvegváza az egyik legkülönlegesebb darabja a mostani aukciónak.

Árverésre kerül több Wilhelm Kralik szecessziós üvegváza. Két Kralik-váza is szerepel a kínálatban. Az egyik oxidokkal irizált kékeslila váza pillangó hatású mintával, a másik is irizált, kézzel formázott, de Martelé szecessziós stílusú, lüszteres üvegváza a 19. század végéről. Lila alapszínén a szivárvány színei minden fényszögben más árnyalatban pompáznak. A Martelé, azaz kalapált dekorációt, a Kralik-gyár számos formára és többféle színben használta.

 

Árverésre kerül egy „magyar Karcagi". A mostani válogatás egyik újdonsága, hogy egy magyar, méghozzá a Karcagi Üveggyár kollekciójából szerepel egy fújt és kézzel formázott váza. 

A fátyolüveg bevonat egyedülálló magyar találmány (a Kossuth-díjas Veress Zoltán és Suha Zoltán vegyészmérnökök közös szabadalma a hatvanas évekből). A kék színű, nemesen egyszerű váza olyan csillogó hatást kelt, mintha milliónyi kicsi tükörként szórná szét a fényt. A találmány alapját az a felismerés képezte, hogy az úgynevezett „kraklé” üvegnél nagyobb szilárdsággal és nagyobb csillogással is előállíthatók üvegtárgyak, ha a csillogást okozó megrepedezett réteget két másik üvegréteg közé ágyazzák. A fátyolüveg-technikával készült darabok mindegyike egyedi: a döntően Somkúti Katalin által tervezett, háromrétegű fátyolüveg tárgyak szikrázó színekben pompáznak.

Ajánlatot tehetünk francia és muranói modern műtárgyakra. Az expresszív színekben pompázó üvegváza is a 60- as évekből származik, és három különálló, lefelé szélesedő fül teszi egyedivé. Franciaországban készült, de a Sommerso technika olasz: ezzel a technikával több – és általában különböző kontrasztos színekkel – üvegréteg azt az illúziót kelti, mintha egyetlen tárgyba foglalva több „elmerült” szín is lenne.

 

A Velencéhez és a lagúnákhoz szorosan kötődő Murano története 1291-ben kezdődött, amikor a még főként faépületekből álló Velencében az állandó tűzveszély miatt sok üveggyártó telephelyét a Velence partjainál fekvő kis szigetre helyezte át. 

Velence és Murano az üveggyártás a rómaiak óta meglévő hagyományra építkezett, a muranói üvegművészek és céhek pedig a több évszázadon át monopóliumuk nyomán váltak híressé. Antonio Da Ros is velencei volt, aki 1958-ban kezdte el együttműködését az Ars Cenedese Murano üveggyárral, ahol tervezői munkássága kibontakozhatott. Rózsaszín üvegvázája a vidám fűzöld üvegrátétekkel az 1980- as évekből származik, és scavo üvegtechnikával készült. Ezek a savmaratott felületek antik megjelenést kölcsönöztek a tárgynak, mivel a scavo-bevonat a régészeti maradványokra próbált hasonlítani: a még forró üvegre sókat és oxidálószerek szórtak, ezért a felületük rusztikusan durva tapintású lett. Da Ros egyébként többször részt vett a Velencei Biennálén is, ahol az 1962-es Fish bemutatása hozta el a világhírt: ez egy üveghalba rejtett másik hal volt, ahol a sötét rózsaszín második hal egyben a hal farkát, illetve a szobor formáját is kiadta. 

Borítókép: Az árverés plakátja (Fiorrás: Antikvárium.hu)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.