A több évtizedes múlttal rendelkező Prágai Quadriennálé témája ezúttal a „ritka” (rare) hívószó köré épül, amely a pandémia utáni megváltozott életünk különös pillanataira utal, másrészt a művészetnek az emberek közötti kapcsolatok újrateremtésében betöltött szerepére kérdez rá. Ahogyan a művészeti program kiírása fogalmaz: „A válság ráébresztett bennünket emberi kiszolgáltatottságunkra, a távolság – a hozzánk közeli és távoli dolgok újragondolásának jelentőségére, a közvetlen környezetünkhöz és a világhoz fűződő viszonyunk minőségére, valamint saját mobilitásunk lehetőségeinek vizsgálatára. Az emberi, személyes és bensőséges szinten való közvetlen találkozás ritkává és egyedivé vált. Ezen a szinten születik meg a művészet.”
A több évtizedes hagyományokhoz híven a magyar részvételt idén is az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezi, amely a kiállító művészeket és alkotásokat pályázati úton kérte fel.
Amellett, hogy a magyar kiállítások mindegyike egyéni módon értelmezi a PQ művészeti programját, a magyar szervezők kérésére, az egyes installációk Madách Imre születésének 200. évfordulójához, a magyar drámaköltészet kiemelkedő alakjának szellemiségéhez, és főművéhez, Az ember tragédiájához is kapcsolódnak, amennyiben továbbgondolják Madáchnak az emberiség sorsára irányulóan megfogalmazott alapvető és újra aktuálissá váló kérdéseit.
Az Országok és régiók szekció installációja, a winterreise.box Devich Botond látványtervező és Tarnóczi Jakab rendező közös alkotása. Az installáció az Örkény István Színházban futó Winterreise előadásuk díszlete alapján készült.
A színházi látványtervezést oktató egyetemek körében kiírt Diákkiállítás pályázatának nyertesei – a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Rippl-Rónai Művészeti Intézet látványtervező, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) média design szakjainak hallgatói – közösen készítik el Merre tartunk? című installációjukat.
A tervek egy középpont nélküli, interaktív labirintust ábrázolnak, amely egyben Madách hősének, Ádámnak a történelem korszakain keresztüli bolyongását is jelképezi. Az ember tragédiájának ismertetése mellett az útvesztő egyes elemein maguknak az egyetemeknek is lehetőségük nyílik a bemutatkozásra.
A Prágai Quadriennálé harmadik, központilag szervezett programja a Fragmentumok II kiállítás, amelyen a különböző országok tervezői egyénenként mutatkoznak be. Ebben a szekcióban a főszervezők idén kifejezetten díszletmakettek bemutatását kérték. A magyar tervezőket Erkel László Kentaur képviseli a Madách Színház által bemutatott, A nyomorultak című előadáshoz készített makettjével.
Borítókép: a Merre tartunk? című installáció 3D látványtervei (Fotó: a MATE, az MKE és a MOME látványtervező szakos hallgatói – OSZMI)