Már érkezéskor érezhette a közönség, hogy fontos rítus része lesz nagypénteken, mivel a függönyre kiírt szöveg arról szólt, hogy hagyományosan nem szoktunk tapsolni az első felvonás végén, mivel egy elrontott Grál-szertartást látunk, tehát nem örvendezünk, hanem magunkba szállunk, és elgondolkozunk azon, miről is van szó. Parsifal (Kovácsházi István) ugyanis az első felvonásban még nem méltó arra, hogy a Szent Grál őrzőinek sorába lépjen. Arról a Szent Grálról van szó, amelyet Titurel (Rácz István), az első Grál-király korábban angyaloktól kapott meg, ez volt az utolsó vacsora kelyhe, és később a keresztre feszített Jézus vére is ebbe folyt. Parsifal akkor léphet csak a kehely őrzőinek sorába, ha minden szempontból feddhetetlen életű lovaggá válik.
A Parsifal előadásának látványvilága közel hozza korunk emberéhez a zenedrámát
Wagner nem is operának nevezte utolsó zenedrámáját, hanem színpadszentelő ünnepi játéknak. Mindezt Almási-Tóth András rendezése az első felvonásban például úgy érzékeltette, hogy a nézőteret is szakrális térré alakította a széksorok mellett felsorakozó kórus, amely feledhetetlen akusztikus és lelki élménnyel gazdagította azokat a bátor nézőket, akik nem sajnálták az idejüket a két szünettel együtt öt és fél órás előadásra.
Almási-Tóth András egyébként úgy rendezett modern opera-előadást, hogy közben megtartotta a Parsifal-előadások legnemesebb hagyományait. Külön ki kell emelni az operaházbéli előadás modern és felettébb izgalmas látványvilágát, amelyet az a Sebastian Hannak tervezett, aki a Porgy és Bess, valamint A tündérkirálynő vizuális megjelenéséért is felelős volt.