A viharral dacolt a spanyol flamenco társulat

A Bacelona Flamenco Ballet Kisvárdán lépett fel a színházi olimpia meghívottjaként. Június 22-én Szombathelyen léptek fel, 23-án Kisvárdán, ma pedig a gyulai közönség láthatja őket. A Luxuria című előadásról írtam volna, de az valójában nem valósult meg – a szabadtéri rendezvényt teljesen elmosta a hirtelen kerekedett vihar. A szervezők rögtönzésének, találékonyságának és a társulat profizmusának köszönhetően azonban a nézőknek nem kellett üres szívvel távozniuk.

Tölli Szofia (Kisvárda)
2023. 06. 24. 13:00
flamenco
Fotó: Kisvárdai Várszínház - Ráthonyi Ráhel Sára
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem ez az első vihar, ami megnehezíti a kisvárdai programok megvalósulását. Néhány éve olyan zuhatag és szél kerekedett a régióban, amely megtermett fákat csavart ki a betonutak mellől, épületek tetőszerkezete vált szélrózsává, valamint a művelődési házban is kár keletkezett – az előadások azonban akkor sem maradtak el. Szerencsére most nem volt ekkora a baj, ahhoz azonban pont elég eső esett, hogy a kültérre tervezett flamenco produkciót választás elé kényszerítse: vagy elmarad az előadás, vagy legalább másfél órát várni kell, hogy az elektromos berendezéseket biztonságosan használhassák, vagy a református gimnázium előcsarnokában mutatják be a produkciót. A közönség örömére a harmadik opcióra esett a választás. A kültéri színpadot egyébként is a Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium udvarán állították fel, innen kellett bepakolni.

Az új helyszín azonban új kihívásokat állított az előadók elé. A színpadnál sokkal kisebb helyen, valamint csúszós járólapon kellett táncolniuk. A járólap azért nem szerencsés, mert a szögekkel kivert flamenco cipőben kevésbé lehet az ilyen felületen a megfelelő tapadást elérni. A táncosok általában parkettán, vagy egyéb kialakítású, fa borítású felületen táncolnak. Még ha az utcán látható attrakciókról is van szó, ott is visznek magukkal egy falapot, bár itt ez részben a macskaköves, egyenetlen felületen elszenvedhető bokasérülésektől óvja az előadókat. Ám mindez nem szegte a táncosok kedvét, s óriási elánnal robbantak a közönség elé. A Luxuriából azonban csak részleteket láthattunk, viszont olyan improvizációkat mutattak be a Barcelona Flamenco Ballet táncosai, amilyen a másik két fesztiválhelyszínen valószínűleg nem volt, és nem is lesz. Ennek megvoltak a maga előnyei s hátrányai egyaránt.

flamenco
A kortárs flamenco rigorózus kézmozdulata (Fotó: Kisvárdai Várszínház/Ráthonyi Ráhel Sára)

A barcelonai társulat saját produkcióját a kortárs flamenco jelzővel illeti. Ez azt jelenti, hogy az előadás cselekménnyel bír, amelyet a különböző koreográfiák keltenek életre. A Luxuria egy sikeres szoknyavadász férfiról szól, aki élete szerelmével találkozva ráébred önnön tudatlanságára, hiúságára. A táncosok számos kosztümcserén és kellékekkel kiegészítve bontják ki a táncos jeleneteket, amelyhez szokatlan zenei hangzás párosul. A cajon dob, ének, gitár szokásos kombinációját ugyanis fuvola- és zongorajáték is kíséri. A körülményeknek megfelelően zongora tegnap nem volt, ám a fuvolista bekapcsolódott a játékba. 

Öt zenész, hat táncosnő és egy táncos tapsolta a ritmust a kellemes mediterrán hangulatot teremtő zenéhez, amely egy-egy táncos szám között önálló egységet alkotott. A kezdeti líraibb hangvétel után a fiestát idéző dallamok repítettek gondolatban Barcelonába.

Az első táncos jelenetben, amely mindazonáltal a leghosszabbnak is bizonyult, a férfi táncos kápráztatta el a közönséget virtuóz lábmunkájával. A flamenco lépések azonban furcsa elegyet alkottak azzal a stílusidegennek ható karmunkával, amely leginkább Michael Flatley sztepptáncos „showmankedéséhez” hasonlított. Az íveket leíró, a férfiaknál határozott, s csak ritkábban díszített, mégis elegáns, könnyed karmunka helyett repülőszárnyakat idéző oldaltartást láthattunk. Ez a lábtechnika kihangsúlyozásában játszott szerepet, ám az összkép valahogy mégsem érte el a várt hatást. A férfi viszonylag egyszerű lépésekkel, és túlzott gesztikulációval, arcjátékkal próbálta elbűvölni a közönséget. A tánc hangulata néha teljesen ellentétben állt a zene lágyságával, néha pedig sikeresen kapcsolódott össze dallam és test – ezt a közönség nagy tapssal jutalmazta. Az előadás első fele leginkább szóló műsorként írható le, ahol a cél az volt, hogy minél több trükköt összesűrítve minél nagyobb ovációt vívjon ki a táncos. Mindeközben a hat gyönyörű táncosnő ült és várt az előcsarnok kis emelvényén, a zenészekkel egy sorban.

flamenco
A hölgyek néha kecses csuklómozdulatokat is használtak. (Fotó: Kisvárdai Várszínház/Ráthonyi Ráhel Sára)

A műsor második felében – a zenei váltás után – a hölgyek léptek a közönség elé. Jól megkomponált, térformákat gyakran váltó koreográfiát mutattak be. Ám mozdulataik nem egészítették ki az előző harminc percben feltornyosult férfienergiát. A koreográfusi elképzelésnek megfelelően a lágyabb, nőies mozgás csak néhány csuklótekerésben nyilvánult meg.

A Luxuria kortárs kompozícióiból ugyanis kizárólag a finálészámokat választották ki, amelyekben a puskaropogás gyorsaságú lábmunka vált hangsúlyossá, nem pedig a flamenco változatos stílusai, mozdulatai. A gyors lépéseket viszont legtöbbször kifejezéstelen arccal, merev felsőtesttel, a has előtt összefonott kezekkel kellett a táncosoknak végrehajtaniuk. A „repülő formáció” ugyan nem, de az oldalra, széttárt tenyérrel kicsapott kezek ugyanúgy jellemezték a hölgyek táncát is, amelyet néhol kiegészített a fej felett, csuklónál visszahajlított kéztartás, amely leginkább egy speciális kung-fu mozdulat karikírozott verziójára hasonlított.

A helyzeten a vezető női és férfi táncos duettje sem javított, ahol a nemek közti kémia egész egyszerűen nem jött létre a mozdulatok egyhangú maszkulinitása miatt. A kortárs koreográfiák videókban látható líraiságát, finomságát, a zenével együtt lélegzést tehát sajnos nem tapasztalhattuk meg. A táncosok viszont egytől egyig bizonyították rátermettségüket és technikai tudásukat, valamint alázatukat a színházzal és a közönséggel szemben.

 

Az est igazi színfoltja az volt, amikor a közönség azt hitte, vége a műsornak, s a hangos taps alatt a zenészek és táncosok közösen a játszótér elejére vonultak, kis félkört alkotva. Itt egy olyan improvizációval zárták a műsort, amely valóban megidézte a spanyol városokban látható spontán utcán zenélést, közös táncot. 

A zenészek és táncosok egymásnak felelgetve hívták ki egy-egy társukat a félkör közepére. Nemcsak a táncosok, hanem a zenészek is táncra perdültek – kiderült, egy ilyen társulatban a gitáros és énekes sem szégyenkezhet, ha táncra kerül a sor.

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!

Borítókép: A flamenco táncestet élő zene kísérte (Fotó: Kisvárdai Várszínház/Ráthonyi Ráhel Sára)

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.