– Számos nemzetközi sikert értek el a magyar üvegművészek az elmúlt időszakban. Koós Daniella HILO Collection projektjével elnyerte az idei Big See Product Design Awardot, míg Deák Zsuzsanna és Koleszár Stella megkapta a dizájnszakma Oscar-díját, az EDIDA-t. Mit jelentenek ezek az elismerések? Milyen a magyar üvegművészet reputációja hazai és nemzetközi szinten?
– Az üvegművészet és az üvegművészek sosem voltak könnyű helyzetben. Egy roppant költséges, tudás-, eszköz- és gyakorlatigényes műfajról van szó, csak a legelhivatottabb és legkreatívabb alkotók tudnak érvényesülni ipari formatervezőként és képzőművészként egyaránt. A tavaly elindult energiaválság és infláció súlyosan érintett mindannyiunkat, különösképp sújtotta az üveg, a kerámia és a porcelán anyagok megmunkálásával foglalkozó alkotókat.

Ezek az elismerések azon túl, hogy az alkotók teljesítményét ismerik el, számomra azt mutatják meg, hogy minden nehezítő körülmény ellenére ott van a hit, a kitartás, maga a tűz, a szenvedély, az élni és alkotni akarás, ami vezérli üvegművészeinket az útjukon. Nem hagyják, hogy a körülmények áldozatai legyenek, hanem a megoldást keresik és meg is találják. És ebben az üveg nagyon jó partner lehet annak az alkotónak a kezében, aki igazi párbeszédre képes az anyaggal.
Ilyen alkotó Deák Zsuzsanna is, aki az építészeti üveghulladék és üvegiszap innovatív technológiájú, művészeti célú újrahasznosítását tűzte ki célul és eszközül, amelyhez két éven keresztül folytatott anyagkísérleti kutatásokat a veszprémi Pannon Egyetem anyagmérnöki karával együttműködésben. Új anyagminőségeket kísérletez ki, formál meg, s hozza vissza életterünkbe az újrahasznosíthatatlannak nyilvánított, szennyezett építészeti üveghulladékot és üvegiszapot, amellyel a fenntartható társadalom és gazdaság szemet gyönyörködtető példáját valósítja meg. Ezért megkapta az EDIDA – Az év fenntartható kezdeményezése díjat.
Koós Daniella pedig egy olyan vázakollekciót tervezett, amelyben kombinálja a hagyományos kézműves üvegfúvás és az ipari gyártás személyre szabhatóságának technológiáit. Lényegében arról van szó, hogy a különböző egyszerű formákat fa formába fújják, majd az elkészült elemeket tetszés, illetve beltér és funkció szerint változatosan lehet összerakni. A dizájnkoncepció alapja, hogy a kézműves sorozatgyártás folyamán elhasználódott fa öntőformák gyorsan újra készíthetők, míg az öntőforma fokozatos amortizációjával a sorozatgyártás darabjai mégis egyediek lesznek, anélkül, hogy a gyártási folyamat lassulna. Ez a HILO kollekció, amelynek prototípusát 2022-ben az ajkai Varga Kristály segített kivitelezni az alapítványunk együttműködésével a 2022-es Salon Budapest Lakástrend kiállításon való debütáláshoz, s mellyel Koós Daniella a Big See Product Design Award idei nagydíját nyerte el. Koleszár Stella üvegművész pedig az EDIDA – Az év fiatal tehetsége díjat kapta meg a közönségszavazatok alapján. Lukácsi László Ferenczy Noémi-díjas, és Fujita-díjas üveg szobrászművészt pedig Prima Primissima díjra jelölték a képzőművészeti kategóriában. Úgy érzem, hogy
az üvegművészet reputációja egyre felfelé ívelő tendenciát mutat, hiszen a nemzetközi jelenlétünk már a hetvenes évek végétől, a nyolcvanas évek elejétől kezdve folyamatos: világszerte a legrangosabb múzeumok és magángyűjtemények gyűjtik a magyar üvegművészek alkotásait, ezzel együtt itthon mondhatni a létjogosultságát is megkérdőjelezik az üvegművészetnek, amelyet jellemzően még mindig kizárólag iparművészeti besorolásban tartanak számon.
– Hogyan lehet ezen változtatni?