Tálas Áron Junior Prima, Gramofon- és Artisjus-díjas zenész, zeneszerző műfajának egyik legkiemelkedőbb előadója. Dobolt már Lionel Louekével, Kurt Rosenwinkellel, zongorázott Jorge Rossyval, Ben Monderrel, itthon a Borbély Műhely, a Bacsó Kristóf Triad és számos más zenekar állandó vagy alkalmi közreműködője. Fő zenekara, a Tálas Áron Trió egyéni hangzásvilágot alakított ki, amelyben a jazz harmóniai, ritmikai elemei mellett népzenei és klasszikus zenei hatások is tetten érhetők. A tanítás is fontos részét képezi életének, ugyanis a Bartók Béla Konzervatórium és a Zeneakadémia pedagógusa.
Arról, hogy a jam session estek mennyiben szólnak a műfajt kedvelő rétegnek, illetve missziója-e a programnak, hogy bevonzzon olyanokat is, akik egyébként nem nyitottak a műfajra, Tálas Áron így vélekedik:
Mindenképpen benne van ez utóbbi is, hiszen a Budapest Jazz Clubba sokszor betérnek külföldiek, akik csak egy-két napra jönnek látogatóba Budapestre, és nem feltétlenül jazzkedvelők. De megfordulnak itt külföldi hobbizenészek is. Nyitott jam sessionről van szó, ahol az első szettet az alapzenekar játssza, a szünet után pedig ezek a hobbizenészek csatlakoznak a formációhoz. Van egy alaprepertoár, amely ismert dalokból, jazz standardekből áll, úgymint a Fly Me To The Moon vagy az All of Me, ezek ismerete, mondhatom, feltétele az együttzenélésnek.
Hozzáteszi: előfordult párszor, hogy jött valaki, mondván, ő csak improvizál, aztán majd lesz valami, ezek, mint mondja, nem szoktak jól elsülni.
– Amikor egy jazz-zenész elutazik valahova, meg szokta nézni, hogy van-e jam session, ahol helyi zenészekkel tud játszani. Ezek nagyon jó, instant kapcsolódások, és ez „átjön” azoknak is, akik nem zenéléssel foglalkoznak vagy kevésbé nyitottak erre a műfajra.
Tálas Áront emlékezetes jamjeiről is kérdeztük: – New Yorkban volt szerencsém játszani világsztárokkal, olyanokkal is, akik már nincsenek közöttünk, ilyen például Roy Hargrove. Az egy nagyon különleges találkozás volt. Konzis és zeneakadémista tanítványaimat is arra sarkallom, hogy menjenek jam sessionökre, mert ezeken az esteken tudják megmutatni igazán, hogy mit tudnak. Többnyire befogadó a közeg, szóval ez egy biztonságos terep, s jó alkalom arra, hogy a közönség előtt is kipróbálják magukat a fiatal tehetségek – fogalmaz a zenész.
A hazai klubélettel kapcsolatban Tálas Áron azt mondja, hogy olyan tekintetben fejlődés mutatkozik – és ez szerinte egyedülálló Európában –, hogy a Budapest Jazz Clubban (BJC) heti öt alkalommal van jam session, amely hétköznap fél egyig, hétvégén pedig fél kettőig tart. – Az egyik napot én szervezem, és mivel
elég sok helyen megfordultam, így ki tudom jelenteni: ritka, hogy egy klub ilyen rendszerességgel tartson nyilvános sessionöket.
Negatívumként a Budapest-központúságot emeli ki, mint mondja, Pécsett a 2000-es évek elején még nyüzsgő jazzélet volt, ma már ez nem mondható el, viszont bízik benne, hogy a helyzet megváltozik, ha elindul a jazz tanszak a PTE Zeneművészeti Intézetében.
A csütörtöki koncert után legközelebb március 7-én hallhatjuk a Tálas Áron Triót az If Caféban. Április 6-án a Danubia Zenekarral játszik a Mozart X Jazz elnevezésű koncerten a Budapest Music Centerben, május 8-án pedig Gyárfás Istvánnal ad koncertet az Ifben. Tálas Áron május 9-én Gary Husbanddel lép fel a Trafóban. – Ez egy izgalmas koncert lesz, nagyon várom már. Gary Husband ugyanúgy zongorista és dobos, ahogyan én is, játszott a Level42-ban, Jeff Beckkel és sok más kiváló zenésszel, nagy megtiszteltetés, hogy vele léphetek színpadra – mondja a zenész.
Borítókép: Tálas Áron (Fotó: Fantoly Márton)