Megküzdöttek Mária főhadnaggyal

A színházra nevelésnek nem is lehetne jobb módja, mint az, hogy előadás létrehozására ösztönözzük a gyermekeket. Részben ennek érdekében a Budapesti Operettszínház az általános és középiskolai diákok számára hagyományteremtő szándékkal 2022-ben útjára indította a Tiétek a színpad! elnevezésű vetélkedőt, melynek döntőjét március 9-én tartották a Kálmán Imre Teátrumban.

2024. 03. 11. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nagymező utcai teátrum hat diákcsoportot látott vendégül hétvégén, akik a Tiétek a színpad! középdöntőjét követően lehetőséget kaptak arra, hogy a döntőben bebizonyítsák, az első helyezést ők érdemlik. A végeredményről a szakmai zsűri döntött, melynek tagja Kiss-B. Atilla Kossuth-díjas operaénekes, a Budapesti Operettszínház igazgatója; Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színművész; Fischl Mónika Liszt Ferenc-díjas színművész; Kalocsai Zsuzsa Jászai Mari-díjas színművész és Homonnay Zsolt Jászai Mari-díjas színművész, rendező és a teátrum művészeti vezetője volt.

A tudósításban az alábbiakról lesz szó:

● Mit lehet tudni a Tiétek a színpad! vetélkedőről?

● Milyen produkciókat láthattunk a szombati döntőben?

● Hogy értékelte a színpadi műveket és az előadásokat a szakmai zsűri?

● Ki nyerte az idei Tiétek a színpad! vetélkedőt?

 

Kerestetik korunk ifjú hős amazonja! 

A Tiétek a színpad! című verseny Lebstück Mária, az 1848-as forradalom és szabadságharc honvédhuszár főhadnagyára fókuszált, akinek életéből Szilágyi László és Huszka Jenő írt operettet. 

A felhívás szerint a diákcsoportoknak legfeljebb huszonöt perces prózai vagy zenés művekkel kellett készülniük, s ennek megfelelően volt, ki zenét szerzett; volt, ki dalszöveget írt, de volt olyan is, aki inspirációt gyűjtött a Huszka–Szilágyi-operettből. 

A csapatok munkáját – a színészi játéktól egészen a jelmezek átgondolásáig – a színház művészei segítették. A megméretésnek komoly tétje volt, ugyanis a győztes csapat lehetőséget kap arra, hogy bemutassa produkcióját a Kálmán Imre Teátrumban.

Tiétek a színpad a Budapesti Operettszínházban
Szombaton tartották az idei Tiétek a színpad! döntőjét. Fotó: Janus Erika/Budapesti Operettszínház

 

Lebstück Mária a diákok szemével

A vetélkedő döntőjében hat – köztük egy, a közönség által beszavazott – csapat mutatkozott be. A színpadra elsőként Bordás Barbara primadonna mentoráltjai, a Gádor Színjátszók léptek. Pillanatok alatt a Lebstück Mária titkos lovagrend gyűlésén találtuk magunkat, mely összejövetel célja névadójuk élettörténetének felidézése és az új tagok beavatása, azaz néhány próbatétel, ami nem más, mint tánc, ének és harcművészet. A honvédhuszár főhadnagy emlékezetének ápolása mellett a diákok nem feledkeztek meg a humorról (például „legyezőharc”) sem. Legvégül pedig Lebstück Máriát Petőfi Sándorral állították párhuzamba, hiszen szerintük mindkettőjük számára fontos volt a szabadság és a szerelem is. A zsűri kiemelte, hogy a produkció egyik erénye a biztos szövegtudás, az előadás dinamikája és a humor. 

Nemcsak ti, hanem mi is nagyon élveztük!

 – fogalmazott Kalocsai Zsuzsa, a zsűri tagja. A csapat felkészítő tanára Szabados Mónika volt.

Másodjára a Szent Vitus Társulat következett, akiknél nem pedagógus fogta össze a írói és rendezői munkát, hanem két diák, Molnár Réka és Miereisz Tímea. Mentoruk a színházból Lukács Anita volt.

Az önszerveződő csoport prózai előadásában Lebstück Mária katonai vállalását és magánéletét ismerhettük meg, melyhez humorral átszőtt szöveg társult.

A Tiétek a színpad! mostani szériájának egyik meglepetése kétségkívül a Dénes Viktor mentorálta MáriaGroup csapat, melynek tagjai több középiskolában tanulnak, ám a színház szeretete közös bennük. Megkapó zenei hangzással és megható jelenetekkel dolgozott a Lebstück Máriát mint szerelmes asszonyt és édesanyát bemutató darab, melynek rendezője és írója: Deli Mandula és Czerovszki Lilian.  

Egy teljesen kész darabot láttunk nyitánnyal, fináléval és tapsrenddel

– összegezte a látottakat a zsűri tagjaként Dolhai Attila, majd hozzátette, hogy ez az az alkotás, ahol leginkább megmutatkoztak a színészi egyéniségek. 

A döntőbe jutott egy olyan, ötfős kis csapat is, akik a Zirzen Janka Gyermekotthonból jöttek, és felkészítő tanáruk, egyben mentoruk Drahos Evelin volt. – Nagy hálával tartozunk, hogy itt állhatunk idén is. Megkérdeztem a gyerekeket, mit jelent számukra ez a verseny. Azt mondták, jó együtt lenni, kiszakadni kicsit a hétköznapokból, s jó színházban lenni – mondta a mentor-tanár színművész a szívvel-lélekkel játszó gyermekekről. A pár perces produkcióban a Nemzeti dal csendült fel, melyet két operettrészlet szakított meg – látszott, hogy a gyermekek szeretik, sőt csodálják az operettszínházat, annak társulatát. 

Hasonlóan lelkes és összehangolt társaságként mutatkozott be a Totáldráma, amelynek felkészítő pedagógusa Molnár-Vigh Judit, mentora pedig Kékkovács Mara volt. Sőt, a Málnás Cukor Társulat névre hallgató csoport sem okozott csalódást, amelynek munkáját pedagógusként Veresegyházi Béla, mentorként pedig Lukács Anita segítette. 

 

A minőséget nehéz versenyeztetni 

Olyan dologra vállalkoztunk, ami nem természetes: a minőséget próbáljuk versenyeztetni. Mint tudjuk, könnyű versenyeztetni mennyiséget, hiszen annak van fokmérője

– fogalmazott Kiss B. Atilla főigazgató a Tiétek a színpad! eredményhirdetésén. Szerinte a művészet minőségi kérdések halmaza, s éppen ezért nehéz különbséget tenni produkciók között. Mégis úgy véli, szükség van egy olyan motivációs erőre, amely behívja a fiatalokat és az oktatókat abba a neves törekvésbe, hogy színművészeket, színházi alkotókat vagy akár nézőket képezzenek az utókor számára.

Bár a zsűri hozott egy rangsort, a Tiétek a színpad! című vetélkedő lényege a díjaknál valami sokkal, de sokkal nemesebb: az alkotás örömének, varázsának megtalálása, megtartása. A közös munka során pedig a diákok sokat tanulhatnak a történelemről, az irodalomról, a zenéről, de legfőképpen önmagukról. S kár lenne tagadni, látszott, hogy valaki többéves rutinnal mozog a színpadon, minden mozdulata tudatos. Ám ugyanúgy biztatást kaptak a zsűritől és a közönségtől azok is, akik még félve kezdték el a mondatot, s zavarba hozta őket a reflektor – hiszen a színpad az övék is. 

 

A Tiétek a színpad! győztesei 

Főigazgatói különdíjban részesült a MáriaGroup előadásának főszereplője, Havasi Tamás. A korunk ifjú hős amazonja különdíjat pedig megosztva Szakács Lelle Dóra és Labodits Bori vehette át. A legegyedibb megközelítésért járó különdíjban a Málnás Cukor Társulat, a legösszművészetibb előadásért járó és a legjobb történetfeldolgozásért járó díjban a Gádor Színjátszók részesültek. 

Harmadik helyezett a Totáldráma, második a Gábor Színjátszók, első pedig a MáriaGroup lett, utóbbiak a legjobb csapatmunkáért és a legérettebb színházi produkcióért járó különdíjat is átvehették. 

 

Borítókép: A Tiétek a színpad! döntője a Kálmán Imre Teátrumban (Fotó: Janus Erika/Budapesti Operettszínház)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.