Ötven éve halt meg Máriássy Félix Kossuth-díjas filmrendező + videó

Ötven éve, 1975. január 26-án halt meg Máriássy Félix, a Budapesti tavasz, az Egy pikoló világos, a Nem ér a nevem és még számos nagy sikerű film Kossuth-díjas rendezője, aki tanítványait arra intette: „Nem kell mindenáron filmet csinálni.” Portré.

Forrás: Nemzeti Archívum Sajtóarchívum2025. 01. 26. 6:40
Máriássy Félix
Máriássy Félix az 50-es évek második felében az első között nézett szembe sematikus korszakával. Fotó: Zinner Erzsébet Forrás: NFI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márissy Félix a Szepes vármegyei Márkusfalván (ma: Markusocve, Szlovákia) született nemesi, földbirtokos családban 1919. június 3-án. Húszévesen került a filmszakmába, a Hunnia Filmgyárban volt vágó és segédrendező, a szakma fortélyait a kor olyan neves filmrendezői mellett leste el, mint Radványi Géza, Hamza D. Ákos, Ráthonyi Ákos és Gaál Béla. A második világháború után a Magyar Filmgyártó Rt.-nél készített néhány dokumentumfilmet, részt vett Radványi remeke, a Valahol Európában létrehozásában, valamint a Bán Frigyes rendezte Talpalatnyi föld vágásában. 

Máriássy Félix
Bitskey Tibor Máriássy Félix filmjében, az Egy pikoló világosban  Fotó: NFI

Máriássy Félix: A sematikus munkásfilmektől a Rokonokig

1949-től rendezett önállóan. Kezdetben a kor követelményeinek megfelelő sematikus munkásfilmek kerültek ki a keze alól. Az 1950-es Kis Katalin házasságában, amikor az ifjú házasok az államtól kapott új lakásba költöznek, elsőként azt döntik el, hová helyezzék a falon a munkásosztály vezetőinek fényképét, s csak azután ölelik meg egymást. Máriássy őszinte hittel készítette ezeket a filmeket, egyebek között 1949-ben a Rajk-perről Vesszenek az árulók! címmel forgatott – később megsemmisített – propagandafilmet. 

A rendszer természetének megfelelően figyelték, s ő is figyelt és jelentett, de a Sztálin halála után, 1953 nyarán kezdődött új szakasz idején mikor számára is kezdtek kiderülni a diktatúra bűnei az elsők között nézett szembe sematikus korszakával.

Ekkor már jellegzetes, erős atmoszférájú filmeket rendezett, amelyek tematikailag és vizualitásukban is korszakosak. Tehetségének első igazi megnyilvánulása a Móricz Zsigmond regénye alapján 1954-ben forgatott Rokonok, az egyik legjobb Móricz-adaptáció. „A Rokonokban bizonyos aktualitást éreztem – mondta később. – Egy olyan emberről szól, aki bizonygatja magának, hogy hisz valamiben. Népmegváltó gondolatai vannak, de aztán bekerül az apparátusba, az egész bürokratikus világba, és ott alulmarad.”

A Budapesti tavasz és a munkások terhei

Ezt követte 1955-ben a Budapesti tavasz, amely több volt, mint Karinthy Ferenc regényének adaptációja: benne volt a rendező és a szerelmes katonaszökevény szerepét alakító Gábor Miklós személyes élménye is Budapest ostromáról, amelyet különböző óvóhelyeken együtt töltöttek. 

Az Illés György által fényképezett alkotást 1968-ban a Budapesti 12, a második világháború után készített legjobb tizenkét film közé válogatták.

Ez volt az egyik első magyar játékfilm, amely a holokauszttal foglalkozott. A dunai rakparton játszódó jelenete a filmtörténet egyik legmegrázóbb képsora a holokausztról, részben a film jelenete ihlette a Cipők a Duna-parton című emlékművet. A digitális restaurálás után a film felújított változatát a közönség 2024 szeptemberében a Budapesti klasszikusfilm-maratonon láthatta.

A munkásemberek magánéleti problémáival foglalkozott az 1955-ös Egy pikoló világos, amely elnyerte a Karlovy Vary-i filmfesztivál nagydíját. Az 1957-ben készült Külvárosi legenda történetét a hatalom nyomására a harmincas évekbe kellett átültetnie feleségével, a több művének forgatókönyvét is jegyző Máriássy Judittal, de a komor hangulatú filmet így sem játszották sokáig. A pártlap, a Népszabadság kritikájában azt írta: Máriássy alkotása sérti az angyalföldieket, bántja az önérzetüket.

Munkáskörnyezetben játszódó filmjeiben egyre határozottabb lett az együttérző, de határozott kritikai hang, példa erre a Csempészek, az Álmatlan évek, a Fapados szerelem, a Hosszú az út hazáig, a Próbaút és a Karambol.

A művészvilággal foglalkozó Pirosbetűs hétköznapok mellett új hangot, témát jelentett a kisvárosi környezetben játszódó Fügefalevél, a mezőgazdasági pilóták életét bemutató Kötelék és a Tanácsköztársaság leverése utáni időkben hírhedtté vált Prónay Pálról készített groteszk, az Imposztorok.

A hazai színészek színe-java kapott szerepet tőle, egyesek többször is (Ruttkai Éva, Krencsey Marianne, Törőcsik Mari, Tordy Géza, Makláry Zoltán, Sinkovits Imre, Zenthe Ferenc). 

Élete utolsó szakaszában szívbetegsége miatt már keveset forgatott, a televíziónak készített olyan dokumentum- és kisjátékfilmeket, mint az Ezer év, az Angyal a karddal vagy az Áradat.

Máriássy Félix és az új hullámos generáció

1948-tól tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, a szakma mellett erkölcsi felelősségre és önérzetre is nevelt egy új rendezőnemzedéket. Kevés kivétellel az ő növendékei közé tartozott szinte valamennyi rendező, aki a film- vagy televíziós művészet derékhadába került a hetvenes évek közepéig, többek között 

Szabó István, Huszárik Zoltán, Elek Judit, Kardos Ferenc, Kézdi-Kovács Zsolt, Gábor Pál, Gyöngyössy Imre, Rózsa János.

Elnöke volt a Filmfőiskolák Nemzetközi Szervezetének, titkára a Magyar Film és Televízió Művészeti Szövetségnek. 1956-ban Kossuth-díjat, 1969-ben érdemes művész címet kapott. Fia a korán elhunyt Máriássy Ferenc operatőr volt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.