Úgy érik, mint a jó bor Hollywood jelenlegi legnagyobb dívája – Ötvenéves lett Angelina Jolie, íme az öt legjobb filmje

Sokan szexszimbólumként tekintenek rá, de jóval több van benne, miként azt számos drámai alakítással, illetve rendezőként bizonyította. Ma ünnepli a születésnapját Angelina Jolie, akinek a neve szuperprodukciókkal forrt össze, mint a Tomb Raider, a legkiválóbb filmjei azonban távolabb esnek a hollywoodi fősodortól.

2025. 06. 04. 14:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonnégy évesen már Oscar-díjas volt, a producerek azonban először mégis a külső adottságaira figyeltek fel, mintsem a tehetségére. A kétezres évek elején így Angelina Jolie elsősorban előbbit kamatoztatta olyan akciófilmekben, mint a Tolvajtempó, a Tomb Raider vagy a Wanted, a pályája második felében azonban egyre értékesebb alkotásokban láthattuk.

Angelina Jolie
Noha Lara Croft karaktere talán Angelina Jolie leghíresebb szerepe, a Tomb Raider nem a legjobb filmjei közül való (Forrás: TMDB)

Kifutó a semmibe (1998)

Angelina Jolie olyan másodvonalbeli akciófilmekkel és thrillerekkel kezdte a pályáját, mint a Cyborg 2: Üvegárnyék vagy az Istent játszva, majd a Kifutó a semmibe nyújtott lehetőséget számára elsőként arra, hogy a tehetségét is bizonyítsa. Ebben 

a hetvenes évek második felében ünnepelt szupermodellnek számító Gia Marie Carangit alakítja, aki mindössze huszonhat évesen, az Egyesült Államok egyik első női AIDS-áldozataként halt meg.

 A színésznő kifejezetten erőteljesen és drámaian formálja meg a tragikus sorsú manökent és noha számos országban nem mutatták be a filmet a mozikban, csak videón került forgalmazásba, épp elegendő feltűnést keltett ahhoz, hogy elkezdjen felfelé ívelni a pályája.

Észvesztő (1999)

James Mangold rendezőt igazságtalanul kevesen méltatják, pedig Hollywood régi jó szellemét képviseli: olyan, elsősorban a hetvenes éveket idéző amerikai filmeket készít, amelyek egyszerre képesek szórakoztatni a nagyközönséget, de közben tartalommal is bírnak. Ilyen volt az idei Oscar-szezon esélyese, a Sehol se otthon, vagy korábban mások mellett Az aszfalt királyai és a Börtönvonat Yumába. Az Észvesztő sem épp könnyed témát taglal, a főszereplője egy fiatal lány (Winona Ryder), akit a pszichiátriára zárnak, miután öngyilkosságot kísérel meg, az ő kálváriáján keresztül pedig bepillantást nyerünk a hatvanas évek Amerikájának korhangulatába és a mai korhoz viszonyítva még gyerekcipőben járó pszichológiai módszerekbe. Angelina Jolie pedig félelmetesen alakítja az egyik antiszociális, impulzív pácienst, amikor feltűnik a vásznon, elviszi a show-t a kollégái elől, 

el is nyerte vele a legjobb mellékszereplőnek járó Oscart.

Elcserélt életek (2008)

Clint Eastwood 95. születésnapja alkalmából készült összeállításunk során bár nem fért bele a mester legjobb öt munkájába, viszont ha tízes listát készítünk, biztos nem maradt volna ki az Elcserélt életek. A színésznő az Észvesztő után visszatért a pszichológiai filmek világába: az 1928-ban játszódó történetben ugyanis egy családanyát alakít, akinek nyomtalanul eltűnik a fia, majd hosszas eredménytelen keresés után a hatóság beállít hozzá egy sráccal azt állítva, hogy ő a gyereke. Az asszony tudja, hogy nem a kilencéves kölykét találták meg, de a médiavisszhang és a nyomozók értetlenkedése hatására egyre inkább kétségei támadnak a saját ép elméjében is. 

Az egyszerre feszült és drámai alkotásban a színésznő Oscar-jelölt alakítást nyújtott, igazságtalan, hogy a filmet a legfőbb kategóriában figyelem kívül hagyta az Akadémia.

 

A tengernél (2015)

Angelina Jolie több alkalommal is kipróbálta magát rendezőként, viszont lehet, 

nem volt jó ómen egy elhidegült házaspárról filmet készítenie Brad Pitt-tel, nem sokkal azután, hogy egybekeltek; a film mintha a későbbi válásuk megjövendölése lenne.

 A tengernélt egyébként sem a közönség, sem a kritika nem kedvelte igazán, pedig ha nem is Bergman mélységében, de kifejezetten izgalmasan, szomorúan átélhetően beszél az emberi viszonyokról, a társas magányról és az abból való kétségbeesett kitörési kísérletekről. Mindezt rendkívül lassú tempóban teszi, a legtöbb nézőn valószínűleg ez is fogott ki: ha nem tudunk ráhangolódni, nem szippant be az atmoszférája, akkor könnyen elszenderedhetünk, ellenkező esetben viszont egy kifejezetten meditatív utazásban lehet részünk.

Maria (2024)

Az eddigi pályafutását a színésznő nem is koronázhatta volna meg méltóbban, mint Maria Callas megformálásával.

A minden idők egyik legnagyobb és legismertebb operaénekesnőjének utolsó, Párizsban töltött, nem kevés szenvedéssel teli éveit bemutató filmben Angelina Jolie az eddigi legérettebb alakítását nyújtja, miközben azon nézőkhöz is közelebb hozhatja a klasszikus zene világát, akik idegenkednek tőle. A filmet Budapesten forgatták, az ismerős helyszínek hazai nézőként jelentősen fokozhatják az élményt.

Borítókép: Angelina Jolie a Mariában (Forrás: TMDB)


 


 


 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.