Nemrég még azt gondolhattuk, hogy egy lezárt életműről beszélhetünk, noha a tavaly bemutatott Kettes számú esküdttel Clint Eastwood bizonyította, hogy még mindig a kisujjából kiráz egy korrekt műfaji filmet, esetünkben egy tárgyalótermi thrillert. A korára való tekintettel és abból kiindulva, hogy semmilyen új projektje nem volt bejelentve, nem igazán számítottunk már arra, hogy ismét a kamera elé vagy mögé áll. Azonban mint a napokban egy interjúban elmondta, esze ágában sincs visszavonulni, egy új film előkészítésén dolgozik. A pályája azonban már eddig is enyhén szólva lenyűgöző, az Imdb szerint összesen 45 filmet rendezett és 73-ban játszott a kereken hetvenéves karrierje során. Ebből kiválasztani az öt legjobb munkáját lehetetlen feladat, de kísérletet tettünk rá.

A jó, a rossz és a csúf (1966)
Úgy csöpög minden képkockából a stílus, mint a szereplők arcáról a veríték
– írják az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz című kötetben, és aligha lehet vitatkozni az állítással.
A hatvanas években Hollywoodban már temették a westernt, avítt műfajnak tartották, Sergio Leone azonban nem így látta. Clint Eastwood pedig lényegében neki köszönheti a karrierjét, nem igazán számított ismert színésznek, mielőtt felvette volna a cowboy-csizmáját az Egy maréknyi dollárért kétes erkölcsű antihőseként, azt követően azonban mindenki megjegyezte a morcos tekintetét, és olyannyira magába szippantotta a vadnyugat világa, hogy a karrierje során számtalan alkalommal visszacsábította. És nincs olyan trilógia a filmtörténetben, amelyben a harmadik epizód lenne a legkiválóbb, Leone azonban A jó, a rossz és a csúffal felülmúlta a korábbi két művét.
Az izgalmas karakterek, a feszültség, a nagybetűs hangulat, a már-már festményszerű nagytotálok és a szemekre szegeződő szuperközeli felvételek kontrasztja mind feledhetetlenné teszik ezt a kisstílű figurái ellenére is epikus művet.
Piszkos Harry (1971)
Clint Eastwoodot nem lehet azzal vádolni, hogy az arccal a kassza felé mentalitás jellemezné és csak a pénz miatt újra és újra meglovagolná egy korábbi sikerét, azonban a San Franciscó-i zsaru karaktere annyira összeforrt a nevével, hogy öt alkalommal is eljátszotta. És noha a folytatások többségében felejthetőek, az első epizód tipikusan az ,,ilyen filmek manapság már nem készülnek” kategóriába tartozik. Don Siegel – akivel a színész később a szintén kiváló Szökés Alcatrazbólt is forgatta – kíméletlen rendezése nem fukarkodik az erőszak-ábrázolással, miközben elképesztően nihilista hangulatot áraszt egy olyan világot bemutatva, ahol egy hatáskörét bőven túllépő ellentmondásos rendőr képes csupán rendet tenni.