időjárás 12°C Jusztina 2022. szeptember 26.
logo

Giorgia Meloniék sima győzelmet arattak Olaszországban

A repülőtér éjszakája – családi program az Aeroparkban

Rajong a repülésért? Érdeklik a repülőgépek, a helikopterek és a különleges földi járművek? Pilótákkal, utaskísérőkkel, műszaki szakemberekkel találkozna? Akkor július 30-án az Aeroparkban a helye! Ezen az éjszakán a repülős múlt, jelen és jövő találkozik a ferihegyi repülőmúzeumban. Izgalmas interaktív programok, repülőgépszimulátorok, repülőtéri oldtimer járművek, hangulatos beszélgetések, pilóták, légiutas-kísérők, lelkes szakemberek várják az érdeklődőket délután háromtól éjfélig.

A repülőtér éjszakája – családi program az Aeroparkban

Aeropark
https://aeropark.hu/julius-30-jon-a-repuloter-ejszakaja/ Jegyrendelés

Ismét helikopter landol az Aeroparkban
Ezúttal egy Schweizer 300-as érkezik a múzeumba, amelyet testközelből tekinthetnek meg az érdeklődők. A helikopter várhatóan 15 órakor landol az Aeroparkban és egészen napnyugtáig vendégeskedik a történelmi repülőgépek között. A típus fejlesztése a 60-as években kezdődött, mivel akkoriban nagy igény mutatkozott egy olyan gazdaságosan üzemeltethető, kisméterű helikopter iránt, amely a pilótaképzésben és a mezőgazdaságban egyaránt bevethető és jól használható. A Schweizerek a világ számos országában elterjedtek, legmodernebb változataikat mind a mai napig rengeteg helyen alkalmazzák. Üres tömege nem éri el az 500 kg-t, maximális felszállótömege 1 tonna alatt van valamivel. Hatótávolsága 350 km, utazósebessége pedig 150 km/óra környékén van.

Egy cseppnyi tél a nyárban
Különleges repülőtéri havas és jeges járművek költöznek ezen a napon az Aeroparkba. Bemutatkozik a Budapest Airport téliüzemi bázisának hatalmas hótolója és hómarója, amelyek a téli hónapokban folyamatos készültséget adnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A speciális eszközök képesek arra, hogy ún. conga line-ba (félnyílhegy-alakzatba) rendeződve kb. 1 óra alatt letakarítsák a 3707 méter hosszú és 45 méter széles 2-es pályát. Nyári álmából felébresztik a Menzies Aviation két jégtelenítő autóját, melyek a párás, ködös, fagyos napokon a repülőgépek kulcsfontosságú jégtelenítését végzik el. A járművek az este folyamán bemutatót is tartanak az Aeropark repülőgépein.

Pilóta lenne?
A Repülőtér éjszakáján számos repülőiskola, és repülőtéri vállalat jelenik meg a ferihegyi repülőmúzeumban. Első kézből kaphat információt arról, hogyan lehet valaki manapság pilóta, milyen lehetőségek nyílnak az ország különféle pontjain. Belekóstolhat a kis- és nagygépes világba egyaránt. Találkozhat a nyíregyházi Tréner Kft., vagy a gödöllői Cavok Aviaton szakembereivel, pilótáival. Ha a műszaki pálya érdekli, akkor keresse fel az Aeroplex of Central Europe (ACE) standját, ahol kiderül, mi minden történik a vállalat hatalmas ferihegyi hangáraiban, hogyan történik egy nagy utasszállító karbantartása, és merrefelé kell elindulni, ha valaki repülőgépszerelő mérnök szeretne lenni. Ha pedig a légiforgalmi irányítás érdekli, és belekóstolna abba, hogyan dolgoznak a légiforgalmi irányítók, milyen módon lehet bekerülni a radar elé, vagy a ferihegyi toronyba, akkor találkozzon a HungaroControl munkatársaival az Aeroparkban!

Éjszakai reptérlátogatások
Ismerje meg Ferihegy titkait, és a repülőtér éjszakai életét. Testközelben a világ legnagyobb kéthajtóműves gépei, és a legkedveltebb típusok. Kiderül, mi történik a repülőgépek 30 perces fordulóidejében, egyáltalán miért ennyi időt töltenek a járatok két út között. Amikor leszáll az est, több mint 5500 fényforrás gondoskodik a biztonságról a pályák, gurulóutak, és a forgalmi előtér mentén, egészen különleges hangulatot adva ennek a kisvárosnak. Mesélnek a légi áruszállításról, a terminálokról, a toronyban dolgozó irányítók munkájáról. A regisztráció július 27-én zárul. Jelentkezés itt: https://www.repterlatogatas.hu/

Motorkoncert: felbőgnek a történelmi légijárművek hajtóművei
Évente több alkalommal megmutatják, milyen „életfunkciókat” képesek adni a ferihegyi múzeumban kiállított gépek, amikor leszáll az est és felkapcsolják a földi áramforrásokat. A Repülőtér éjszakáján ebből a szempontból a tavasszal érkezett „Kukacbombázó” helikopter, a Kamov 26-os játssza majd a főszerepet: látványos füst- és fényjelenségek kíséretében több alkalommal is beröffentik a gép visító motorját. A Kamov mellett pedig minden órában hidegen átforgatják az Il-14-es és az L-410-es hajtóműveit.

Aztán mégis pilóta lettem – Talkshow és könyvbemutató
50 év és több mint 25 000 repült óra. Két vadászgép, háromféle motoros, nyolc utasszállító. Dióhéjban ez Mónus Ferenc kapitány életútja, akinek könyve nem régiben jelent meg „Aztán mégis pilóta lettem” címmel. A Repülőtér éjszakáján Mónus Ferenccel beszéltnek este 8 órától, de vendégük lesz többek között Hajdu Gergely, a LOT elsőtisztje, és Antal Lajos, aki a müncheni repülőtéren szerzett élményeit foglalta össze egy kiadványban.

Gépek titkai – Tematikus séták
Folyamatosan indulnak a kb. 60 perces tematikus séták a repülőmúzeumban, melyekre a helyszínen lehet jelentkezni és jegyet váltani. Kérje a sétajegyet az Aeropark pénztárában, vagy pedig a múzeum területén elhelyezett értékesítő pontokon. Tizenegy repülőgép, két helikopter, számos földi kiszolgáló és oldtimer repülőtéri jármű. Ismerje meg, hogyan változott a repülés világa a 40-es évektől az ezredfordulóig. Milyen feladataik voltak a pilótáknak a Li-2-esen, és hogyan kellett repülni a legendás Tu-134-essel vagy a „Nagytuskóval”, a Tu-154-essel? Mit kapott az utas egy menetrendszerű berlini vagy egy görög charter-járaton? A séta ára: 1000 Ft/fő

Fényárban úszó pilótafülkék
Ismét életre kelnek a történelmi pilótafülkék. Áram alá helyezik a gépeket, így megtudhatja, miről árulkodnak az óraboltra emlékeztető műszerek, rápillanthat a radar képernyőjére, meghallgathatja, ahogy az évtizedes rádió duruzsol a fedélzeten. Közben pilóták, fedélzeti mérnökök mesélnek arról, hogyan repülték az adott típust, milyen feladataik voltak a fedélzeten. Betekintést nyerhet abba is, hogyan éltek a kalibráló L–410-est üzemeltető pilóták és műszakiak a gép fedélzetén, milyen megbízatásaik voltak itthon és a Balkánon, illetve milyen speciális számítógépekkel szerelték fel a legkisebb nagygépet.