Egy tárgy, egy történet: vázák a Meiji periódusból

Ebben a vázában a francia art nouveau finom, természetközeli érzékenysége találkozik a japán vonalassággal.

null

A Távol-Kelet művészete számomra, számunkra maga az egzotikum, egy másik világ, egy másik kultúra, egy másik látásmód megismerésének lehetősége. A 19. század második felétől azonban összefonódni látszik a Távol-Kelet és Európa művészete.

Egy kis Távol-Kelet és egy csipetnyi art nouveau
Fotó: Madarász Magdolna / LAKASKULTURA.HU

Japán ebben az időben, a Meiji periódus idején (1868-1912), Mucuhito császár vezetésével kezdett nyugati mintájú modernizációba, hatalmas társadalmi, közigazgatási és vallási megújulást hozva ezzel Japán számára. A művészetben is megnyíltak a kapuk, japán alkotók tanulták az európai művészetet, Európa pedig egyik ámulatból a másikba esett, ahogy megismerte a japán szemléletet.

A japán szemlélet a nyugati kultúrára is nagy hatással volt
Fotó: Madarász Magdolna / LAKASKULTURA.HU

Az Ukijo-e és Kitagava Utamaro művészetének megismerése erőteljes hatással volt a kor európai festészetére, s a nyugati iparművészet hasonlóan erős befolyással bírt a japán alkotókra. Ezen összeolvadás gyönyörű példája a képen látható japán ikebana tartó, azaz vázapár.

Anyaga bronz – és hogy még egy nehezen kiejthető szakszóval fűszerezzem mai írásomat –, felülete Murashido olaj technikával készült, ami annyit tesz, hogy forró olajjal kezelik a bronz felületét, amelytől vöröses színvilág alakul ki. A forma elképesztően letisztult, de a letisztult szó nem is igazán fejezi ki azt, amely ebben az egyszerű forgástestben kialakul.

A bronz váza felülete Murashido olaj technikával készült, ami annyit tesz, hogy forró olajjal kezelik a bronz felületét, amelytől vöröses színvilág alakul ki
Fotó: Madarász Magdolna / LAKASKULTURA.HU

Egyben látjuk a francia art nouveau finom, természetközeli érzékenységét a japán vonalassággal, egyszerűen megfogalmazva mindazt, amit egyetlen forma a természetről mondhat. A hosszú nyak és a szinte élesre lapított test harmonikus egységben van a vöröses, bronzos színnel, s a kialakult egész elképesztően natúr.

A magában és párban is szoborszerű alkotás magabiztos nyugalmat áraszt, az évezredes, tűzben keletkezett anyag nyugalmát. Igazából még az élő virágra sincsen szükség, hiszen ő maga hozza az életet, a természetet, és az izzó anyag mindannyiunkat életben tartó energiáját. Olyan energia ez, amelyet a távol-keleti művészet jobban ismer, mivoltát szemléletesebben tudja kifejezni. De ez a tárgy két világ szülötte, mert a finom elegancia, ami átjárja, az bizony tőlünk, európaiaktól származik.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.

Egy tárgy, egy történet: az ördög a részletekben rejlik

Szeretek elveszni a részletekben, főleg akkor ha egy lakásról, élettérről van szó. Remek dolog kis sarkokat megtölteni élettel, céltalannak tűnő falfelületeket szellemesen kihasználni. Eleink tudták ezt, és ennek megfelelő részletességgel alkották lakhelyeik kiegészítő darabjait is, figyelve, hogy minden apróság és a szobanövény is megkapja méltó helyét.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.