Otthon az úton

Európában nagy a kultusza a lakóautós, lakókocsis kempingezésnek, sokan rajonganak a „ma itt, holnap ott” pihenésért. Itthon kevesen választják, pedig pár millió forintért komplett, ráadásul új nyaralót lehet az autó után kötni. Hogy a befektetett összeg megtérül-e, az vitatható, de nem is ez a lényeg, hanem a szabadságérzet.

Bódy Géza
2019. 09. 15. 14:29
Leginkább akkor szolgálják meg nem éppen olcsó árukat, ha körutazásokat terveznek velük. Sajátos életforma Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egymást is nehezen viselő autósok kevés kérdésben értenek annyira egyet, mint abban, hogy félre az utakról a cammogó, forgalmat feltartó lakókocsi-vontatmányokkal! A feszült helyzet nem magyar jelenség. Kivételes egységet alkotva szövetkeznek az utakon közlekedők a kisbuszra hasonlító lakóautósok, illetve a lakókocsisok ellen. Ez utóbbi vontatott jármű, többnyire ággyal, asztallal, mosdóval berendezett pótkocsi, míg a lakóautó önálló motorral rendelkező járgány. Főleg a lakókocsisokat közösítik ki. Az interneten fellelhető videók szerint külföldön már rendeztek olyan szenzációszámba menő eseményt, ahol daruval magasba emeltek egy lakókocsit, majd látványosan elejtették. Az összesereglett nézők pedig tapsolva ünnepelték, ahogyan az földet érve elemeire hullott.

A feszültség oka prózai: a lakást maguk mögött húzó vontatmányokkal nem lehet, nem is szabad vágtatni, sík terepen jó, ha 80-90 kilométeres sebességre, hegyvidéken ennek felére lehet gyorsulni velük, ám az olykor monstrum lakóautók sem száguldozásra valók. Így nem ritka, hogy bizonyos útszakaszokon, ahol nem lehet előzni, hosszú kilométereken át viselni kell a forgalmat feltartók cammogását. Akihez nem áll közel a ma itt, holnap ott életmód, sosem érti meg, hogy mi a jó abban, ha egy család maga után húzza csigaházát. Pedig kevés annyira összetartó társaság van az utakon, mint a lakókocsisok vagy lakóautósok, akik bárhol járva a világban villogással és integetéssel köszöntik egymást. Megszokták, hogy a többiektől nekik a dudaszó, olykor a minősíthetetlen hangnem, a ki-, illetve bekiabálás jár.

Kínlódás a városokban

Hiába érdeklődtünk a gépjárműimportőrök szövetségénél, nekik sincs arról kimutatásuk, hogy nálunk hány lakókocsi, illetve lakóautó rója az utakat. Csupán következtetni lehet a forgalmazással és bérléssel foglalkozó cégek, illetve az egyesületek saját adataiból: számuk még a tízezret sem éri el. Ez azért mondható alacsonynak, mert a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb kimutatása szerint Magyarországról külföldre csak az első negyedévben csaknem kétmillió többnapos, külföldi kiruccanás volt. Ez alatt pedig 136 milliárd forintnyi valutát költöttek honfitársaink. A lakóautósok és lakókocsisok lehetőségei korlátozottak. A szűk utcákban, belvárosokban lakóautóval még csak-csak, de lakókocsi-vontatmánnyal szinte alig lehet közlekedni, hát még megállni. Európa nyugati felén, különösen Németországban és Hollandiában a miénknél jóval szélesebb a lakóautók piaca. Európa legtöbb lakókocsi-vásárlója, közel egymillió ember, Németországban él, ott évente 25-30 ezer ilyen típusú új járművet értékesítenek. A Német Lakókocsigyártók Ipari Szövetségének adatai szerint évi tíz százalékkal növekednek az eladások. A lakóautók, lakókocsik leginkább akkor szolgálják meg a nem éppen olcsó árukat, ha körutazásokat terveznek velük.

A járművekkel nem érdemes csupán pár napra nagy távolságokat megtenni. Ezzel szemben minden útba eső látnivalót fel lehet fedezni, olyan vidékekre is el lehet kalandozni, ahová nem visz el sem autóbusz, sem vonat, sem fapados repülőgép. Igaz, ha szélsőséges az időjárás, nyomasztó lehet a pár négyzetméteres bezártság.

A szabadság, a jó társaság, a kötetlen utazás örömének ízére a hatvanas években kaptak rá a magyarok. Az összetartozás, a közös kirándulások miatt ekkor még csak egyetlen, ma már számtalan klubba tömörülhetnek – mondja az egyik legnagyobb szervezet, a Magyar Hagyományos Kemping Klub elnöke, akit feleségével együtt a hetvenes években ragadott magával a kötetlen életforma. Erdei János ekkor még sátorral kempingezett, ám ahogy megszülettek gyermekei, már lakókocsival, később pedig lakóautóval vágtak neki a túráknak. Fél évszázad alatt több százezer kilométert tettek meg. Kezdetben a Balaton körül utaztak, majd a külföldet is célba vették, alig van olyan ország, ahol ne jártak volna. A gyermekei közül az egyik követte a szülők példáját, és lakóautózik, ám János bánatára a másik képtelen volt a férjével megszerettetni ezt az életmódot.

– Minden utazás előtt várom, hogy kiszabaduljak a munkából, ugyanis egészségügyi gázmester vagyok, kártékony rovarok, rágcsálók irtásával foglalkozom. Régen sem volt ez másképp, felpakoltuk a gyerekeket, és nekivágtunk az utaknak. Klubunkat 2007-ben alakítottuk, az évtizedek alatt igen sok ismerősre tettünk szert. Szerződésünk van több kempinggel, így 15-20 százalékos kedvezményt kapunk tőlük, szemben azzal, aki utcáról idegenként gördül be az elkerített területre. Amennyiben tagjaink egyénileg utaznak, akkor is jár nekik az olcsóbb ár – sorolja az elnök, aki az évek alatt több száz lakóautós, lakókocsis és sátras tagtársat toborzott a szervezetükbe, ahol a tagsági díj az idén kétezer forint.

Magyarországon több mint ezerötszáz kemping van, az idei nyári szezonban minőségtől és infrastruktúrától (áramellátás és vízhasználat kiépítettsége), valamint a helyszíntől függően a napi árak autónként, azaz családonként 3100 és 13 600 forint között mozognak. Ehhez jön az idegenforgalmi adó és az önellátás, azaz élelmiszer, illetve az üzemanyag költsége.

Leginkább akkor szolgálják meg nem éppen olcsó árukat, ha körutazásokat terveznek velük. Sajátos életforma
Fotó: Mirkó István

Egész évben kemping

Ám a lakóautó és a lakókocsi folyamatos karbantartást igényel, aki nem rendelkezik saját kertes házzal, annak a tárolás is gond. Ezért ötletes megoldás, ha a járművet egész évben egy kempingben tárolják, amiért cserébe jelentős kedvezmény társul – tudjuk meg a szakértőnktől, aki szerint nem árt figyelembe venni azt sem, hogy hazánkban még mindig olcsóbban ki lehet hozni egy hét pihenést, mint például Horvát- vagy Törökországban. Bulgáriában viszont kedvezőek a kempingárak, de még ott sem lehet hét napot megúszni hatvan-, de inkább nyolcvanezer forintos kempingdíj, illetve üzemanyagköltség alatt. Természetesen a költségekhez hozzá kell számolni a lakóautó, illetve a lakókocsi árát – amennyiben nem bérlésről van szó. Ebben az esetben meglehetősen borsosak a költségek: a főszezonban például egy hatszemélyes, keveset futott és jól felszerelt példányért harminc-negyvenezer forintot is elkérhetnek naponta, főszezonon kívül egy kettő-négy személyes modell húszezertől indul. Általában több százezer forintos kauciót is fizetni kell. Sőt: a legtöbb cég minimum három napra adja az autóit, de erre általában még rájön az egyszeri takarítási és a gázpalackok töltését is magában foglaló felkészítési díj. Ehhez adódik még az üzemanyagköltség, amely típusfüggő, a viszonylag nagy légellenállás miatt nehezen áll meg 12–14 liter alatt a fogyasztás.

Új lakóautó tíz-tizenötmillió forinttól kapható, míg a lakókocsi négymilliótól indul. Persze ebben az esetben csodát ne várjunk, ezek alapmodellek. Mivel a lakókocsi fenntartása olcsóbb, így abból van több az országban, arányuk 70 százalék körül lehet, szemben a lakóautókkal. Ráadásul ha nem járnak vele, akkor is kell biztosítást, súlyadót, szervizelést fizetni, amely évente akár több mint százezer forint is lehet. Ez az életmód is felemészthet annyi pénzt, mint ha egy család kibérelne egy olcsóbb apartmant, ám az elnök szerint nem érdemes hasonlítgatni az árakat, hiszen itt egy más életmódról van szó.

– Tagjaink nyolcvan százaléka főként hatvan év felettiekből áll – sajnálkozik Erdei János –, pedig legalább ezerötszázan vagyunk, így a miénk a legnagyobb létszámú kempingező szervezet. Csupán az utóbbi néhány évben csatlakozott hozzánk pár fiatal, de erre a korosztályra nem jellemző ez a fajta pihenés. Ám azt is figyelembe kell venni, hogy kevesebbet tudnak utazni, mint a több szabadidővel rendelkezők. Legalább tízezer kilométert vezetünk, ám nálunk a szezon most nem ér véget, szinte egész évben úton vagyunk.

A lakókocsis, illetve lakóautós életmód népszerűsítésében jelentős szerepet vállal Magyarország egyik legnagyobb flottájával rendelkező lakóautó-értékesítő, -kölcsönző, valamint szervizelést is végző vállalkozása, a Suwenor. Harmath András cégvezetőnél elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy mi jellemzi a vásárlók elvárását, és melyek a legnépszerűbb típusok.

– Amennyiben valakinek elég, hogy az első kempingben megálljon, annak megfelel a lakókocsi. Aki viszont ennél többre vágyik, és szeretne egy-egy országban kalandozni, annak érdemes lakóautót venni vagy bérelni, hiszen Európában több ezer lakóautó-parkolót építettek ki az utóbbi időben. A Magyar Hagyományos Kemping Klub elnökének tapasztalataival szemben úgy látom, hogy szerencsére egyre több fiatal, nagycsaládos és vállalkozó vásárol főleg lakóautót, olyanok, akik szerelmesei a kötetlen utazási formának. Osztanak-szoroznak, és arra jutnak, hogy egy balatoni nyaraló helyett – amely szinte már nincs húszmillió forint alatt, és az eltartása is drága – inkább lakóautót vásárolnak, és a mobil nyaralást választják – mondja Harmath András. – Népszerű a francia Chausson, a szlovén Adria, a német Knaus-Weinsberg és a Niesmann+Bischoff is. ­Magyarországon hasonlóan Európához a ­Chau­s­son az egyik legtöbb darabszámban eladott lakóautó-márka, a Niesmann+Bischoff pedig a luxust képviseli. Évről évre egyre többen bérelnek és vásárolnak, mostanában száz új jármű biztosan forgalomba kerül.

Jogsi súly szerint

Külföldről is hoznak be használt lakókocsit, lakóautót, ám a szakemberek tapasztalata az, hogy nem érdemes önállóan nekivágni a sokszor nepperek uralta piacnak, ugyanis szakértelem híján az autó rejtett hibáit képtelenség felmérni. Elég egy horpadás az alumíniumon, és drága lesz a javítás, szemben a műanyag borítással, ahol némi túlzással megfelel egy ecset és a műgyanta. Egy gyári kialakítású lakóautó rendelkezik általában kettő-hat fixen beépített, kényelmes ággyal, matracokkal, saját víztartályról üzemelő hideg-meleg vizes zuhanyzóval, vízöblítéses, zárt tartályos WC-vel. Található benne mélyhűtős hűtőszekrény, gáztűzhely, hőfokszabályzós téli-nyári, vizet is melegíteni tudó fűtőrendszer, hideg-meleg vizes mosogató, az ezek ellátását szolgáló tölthető gázpalackok. Az alapfelszereltségek között ma már nem ritka a gázos üzemű forgónyársas sütő vagy a mikrohullámú sütő sem. Igaz, ez utóbbi használatához villamos hálózatra való csatlakozás szükséges. A rendelhető extráknak csak a pénztárca szab határt: a prémium kategóriás bőrborításon keresztül a fagyásmentes padlófűtésig, a napelemes ellátásig, az elősátorig, napfénytetőig, álló helyzeti klímáig – minden a kényelmet szolgálja.

Szakértőnk arra is felhívja a figyelmet, hogy lakóautónál, lakókocsinál nagy gondosságot kell fordítani a felhasználható anyagok súlyára, azoknak a kötési módjaira, ragasztásra, szigetelésre, tömítésre, rázkódás elleni védelemre, a villamos hálózat kialakítására. Mindezek tükrében a beázás elleni védelem a legfontosabb. Sőt. A 3,5 tonnát sem haladhatja meg a jármű, melynél számolni kell a frissvíz- és szürkevíz-tartállyal, üzemanyagtartállyal, telepakolt hűtőszekrénnyel és a teljes család súlyával is. Ha ennél nehezebb a saját tömeg, illetve a fuvar súlya, akkor már C kategóriás jogosítvány kell, amely magasabb útdíjakat, illetve más vezetési tudást igényel. De ezek a monstrumok már egy egészen más életformát képviselnek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.