A 2014-es krími háború és az orosz beavatkozás a szíriai polgárháborúba mélypontra vitte Moszkva kapcsolatait Európával. Európa megosztottá vált Oroszország megítélésében, és amíg a britek, lengyelek, skandinávok és a baltiak a szankciók fokozását követelték, addig a franciák, a németek, a csehek, a szlovákok, az osztrákok és a magyarok a kapcsolatok javítását kívánták Moszkvával. Nyilvánvaló, hogy néhány területen – ilyen a kereskedelem, az energiaügy, a kutatás-fejlesztés, az éghajlat-politika, a kultúra és a biztonság – Moszkva és Európa egymásra utalt.
Putyin népszerűsége 77 százalékon állt 2018-ban, azóta – többek között a nyugdíjkorhatár emelése miatt – ez a szám csökkent. Tény az is, hogy 2017-re Oroszország kilábalt a gazdasági válságból.
Moszkva számára az Európai Unió az egyes számú kereskedelmi partner, míg az uniónak Oroszország a negyedik legfontosabb kereskedelmi partnere.
Az elmúlt hónapokban nemegyszer kerültek mélypontra a Moszkva és Brüsszel közötti kapcsolatok. Sojgú orosz védelmi miniszter bejelentette, hogy az ország nyugati határai mentén nőtt a feszültség, és orosz válaszlépések következnek. A szovjet bomlási folyamat azt jelentette, hogy Oroszország több ezer kilométerrel keletebbre szorult, míg a nyugat elfoglalta ezeket a területeket.
Oroszország számára egyértelművé vált, hogy az EBESZ-en (Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet) keresztül nem tudja befolyásolni Európát, ezért az Európa Tanács révén próbálja érdekeit képviselni. Moszkva már két éve nem fizette a tagsági díját, ezért felfüggesztették tagságát. Most hirtelen befizette az elmaradt összeget.
Az orosz stratégia célja nyilvánvaló: megpróbálja leválasztani Európát az Egyesült Államokról. Ugyanakkor látni kell, hogy az orosz politikai elemzés reális, így tisztában vannak azzal, hogy ez a cél elérhetetlen, de Európa megosztása sikeres lehet. A helyzet paradoxona, hogy jelenleg Európa változik, és Oroszország a konstans. Utóbbi ma nem képes a paradigmaváltásra, de nem is áll szándékában, és nem kényszerül rá.