Még a tíz évvel ezelőtti statisztikák is azt mutatják, hogy a Magyarországon élők negyven százaléka egyedülálló. Milliók keresik párjukat, s csekély az esély arra, hogy az igazi besétáljon az ajtón. Felmérések szerint a magyar társadalom elítéli a tudatos társkeresést, mégis minden harmadik internethasználó regisztrál online társkereső oldalakra. A Tinder alkalmazás forradalmasította a műfajt: a piacvezető applikáció mára olyan menő lett, hogy a frissen elvált Brad Pitt is azzal viccelődött BAFTA-díja átvételekor, hogy annak fotójával fogja frissíteni Tinder-profilját. Az app 2012-es bevezetése óta hatalmas pénzt termelt kitalálóinak, szoftvertulajdonos vállalata, a Match Group piaci értéke jelenleg meghaladja a 20 milliárd dollárt. Csak 2019-ben a Tinder 1,15 milliárd dollár bevételt termelt, az alkalmazást pedig eddig több mint 340 millió alkalommal töltötték le, és 190 országban érhető el.
Jobbra húzni, balra húzni
A randizós alkalmazásnak az a lényege, hogy folyamatosan ömlenek ránk a képek azokról a lányokról/fiúkról, akik a közelünkben vannak, mi pedig jobbra húzzuk azokat, akik tetszenek, és balra azokat, akik nem. Ha olyasvalakinek a képét húzzuk jobbra, aki a mi képünkkel tette ugyanezt – vagyis a vonzalom kölcsönös –, akkor párba kerülünk, és elkezdhetünk beszélgetni, esetleg hús-vér randit megbeszélni. Pofonegyszerű, éppen ezért zseniális az ötlet, hiszen az ismerkedés körülbelül így működik egy zsúfolt bárban is. Jó benyomást próbálunk tenni, rendelünk egy italt, és igyekszünk interakciókba keveredni. Itt annyi a különbség, hogy nem kell kiöltözni, vagy különösebb erőfeszítéseket tenni, esetleg egész éjszakán át caplatni kocsmáról kocsmára, ráadásul senki nem fogja megtudni, hány emberrel flörtöltünk párhuzamosan. A merítés óriási, és olyanokkal is találkozhat az ember, akikkel amúgy a valóságban sosem.
Mondhatjuk, hogy felületes rendszer a hosszú személyiségtesztekkel operáló, klasszikus társkereső oldalakhoz viszonyítva, ám tény, az evolúciós pszichológia elméletei szerint őseink számára is már a fizikum, a megjelenés elsődleges fontosságú információval szolgált. Az ősember egy pillanat alatt felmérhette, hogy potenciális partnere alkalmas-e génjeinek továbbvitelére, míg a nő ugyanennyi idő alatt eldönthette, hogy a férfi képes-e biztosítani számára és majdani közös utódjuk számára a túléléshez szükséges feltételeket. A Tinder esetében a racionális szakasz lezárul, miután beállítottuk az alapparamétereket, ha ezután döntést hozunk valakiről, azt már érzelmi és nem logikai alapon tesszük.