Mindenki másképpen emlékezik meg a trianoni békediktátum centenáriumáról. Az első világháború közepén a győztesek oldalára álló Románia például június 4. – kevés híján valóra váltott – állami ünneppé nyilvánításával, az anyaország ugyanakkor egyórás parlamenti emléküléssel, templomi harangzúgással, valamint a közösségi közlekedés egyperces leállásával. A vírushelyzet minden egyebet felülírt, így a magyar polgároknak le kellett mondaniuk az élő rendezvényekről.
Egy magasztos eseményre azonban mégiscsak felkapták a fejüket az emberek azon a bizonyos napon: a sashalmi repülőtér füves síkján, a történelmi Nagy-Magyarország égő fáklyákkal szegélyezett határvonalai között a P. Mobil átdolgozásában és előadásában felcsendült az újabb kori magyar himnusz, a Nélküled. Honfoglalás határok nélkül címmel, ugyancsak a gyászos évfordulóra időzítve került boltokba a zenekar mozgóképes kiadványa; az egybefüggő, tematikus zenedarab több mint négy évtizede borzolta először a szocialista kultúrhatalom kedélyeit. A Budai Ifjúsági Park vezetősége nem nézte jó szemmel a telt ház előtt bemutatott művet, valamint a közönségreakciót. Azt ugyanis kifelejtették a számításból, hogy 1978 áprilisában több ezer internacionalizmuson nevelkedett fiatal tudatában jelentkezett – talán életében először – a magyarság, illetve az összetartozás érzete. Az a furcsa, jóleső bizsergés a mellkasban, szívtájékon, amelyet addig leginkább a Himnusz alatt észlelhetett. És amit ott, a parkban ösztönös térdre ereszkedéssel tudott kifejezni… Talán e néma lázadásnak is köszönhető, hogy a rockzene rajongói csupán 1984-ben, az István, a király megjelenését követően vihették haza az öttételes szvitet tartalmazó bakelitkorongot.
Pedig Schuster Lóránt, a P. Mobil vezéregyénisége fejéből már 1977-ben kipattant a hazánkban akkor még újdonságnak (sőt renitensnek!) számító dalmű megvalósításának gondolata, amelynek híre a bemutatót követően – a tömegkommunikációs eszközök közreműködése nélkül is – azonnal elterjedt. És amely jó néhány lapáttal rátett a zenekar addig sem elhanyagolható sikereire. A nyolcévnyi leállást követő újraindulás után gyors egymásutánban elkészült a Honfoglalás korszerűsített rockváltozata, majd szimfonikus hangszereléssel a nagyzenekarral kísért verzió. Aki azt gondolná, a rendszerváltozás „helyére tette” a P. Mobilt és vele a Honfoglalás szvitet, annak csalatkoznia kell. A mindenható piacnak éppúgy nem volt szüksége egy nemzeti összetartozást jelképező darabra, mint az egykori szocialista kultúrhatalomnak.