Bizonyára mindenki megélte tizenévesen, mikor anyja rászólt, hogy abban a göncben ki nem lép az utcára. Pedig kedvenc tornapólója, balettruhája, bulizós miniszoknyája vagy ormótlan, leeső nadrágja volt az áldozat, amilyet az osztálytársak és barátok között mindenki más is hordott. Ilyenkor kezdődhetett a vérre menő csata, amelynek az ajtócsapkodástól kezdve a táskába rejtett buliruhán át a kompromisszumig számos kimenetele lehetett.
– A tinédzserek számára az öltözködés egyszerre jelenti az önkifejezést és a csoporthoz tartozás megjelenítését. Például ha közös zenei ízléssel bír egy fiatal a társaival, akkor mindannyian rockernek öltöznek – magyarázza Bojti Andrea klinikai gyermek- és ifjúságpszichológus. – Erre a paradoxonra pszichológusok régóta figyelmeztetnek, hogy míg az öltözködés lépés az önálló élet felé, ugyanakkor nagyban határozza meg a kisközösségi norma is. Ez utóbbi pedig gyakran ellenkezik a társadalom által előírtakkal, azonban ez az az életkor, amikor a fiatalokat ez kevéssé érdekli.
A koronavírus kapcsán sokan aggódtak, hogy a kültéren hordott ruha veszélyes vírushordozó lehet. Valóban megtapadhat a vírus a puhább szöveteken is, bár a kemény felületeken jobban megél, így inkább a táskát vagy cipőt érdemes gyakrabban tisztítani. (Ott fordulhat elő nagyobb probléma, ahol például a családtagok egyszerre járkálnak mezítláb és a kültéren is hordott cipővel a lakásban.) Az elővigyázatosság miatt érdemes többször mosni a ruhákat, és hazaérkezéskor otthoni holmiba bújni. A nyár beköszöntével lekerültek a rétegek, és így a bőr szinte bármely része kapcsolatba kerülhet a vírust terjesztő cseppekkel. A Twitteren ezért szülők kezdtek el beszélgetni, mit tehetnek, hogy tizenéves gyereküket jobban védjék az esetleges megbetegedésektől. Van, aki szerint nem mondható meg a gyereknek, hogy mit vegyen fel, mivel a túlzott szigor az útkeresés időszakában személyiségtorzuláshoz vezethet. Mások úgy vélik, a gyerekek is megértik, hogy a koronavírus különleges helyzetet teremt, ahol speciális intézkedések szükségesek. Nem kell jobb példa a maszkviselésnél, ami a Z generáció számára kifejezett divateszközzé lépett elő, és erre a piac is reagált.