Szomorú esemény árnyékában zajlott a párizsi divathét: elhunyt a japán divat világhírű úttörője, Kenzo Takada.
A koronavírus miatt egyik divathét sem a megszokott módon zajlott az idén. Többnyire hibrid formában, online vagy alacsonyabb vendégszámmal folytak a bemutatók, a kísérőesemények pedig minimálisra csökkentek. A párizsi kifutókat a 81 éves Kenzo Takada halála rázta meg leginkább, éppen egy nappal azután, hogy a Kenzo bemutatta 2021-es tavaszi-nyári kollekcióját. A tervező a koronavírus szövődményeiben halt meg.
Oszakától nem messze, Himedzsiben született 1939-ben. Hat testvérével együtt a családi hotelben töltötték a gyerekkorukat, de Takada jobban érdeklődött a divat, mint a vendéglátás iránt, miután rendszeresen olvasta nővérei divatmagazinjait. Mivel szülei nem támogatták divatkarrierjét, először irodalmat tanult a Kobe Egyetemen, majd a Bunka Divatfőiskolán folytatta tanulmányait, ahol egyike lett az első férfi diákoknak.
Egy neves japán divatmagazin, a Soen díját 1960-ban elnyerve egy helyi áruház lányruháit kezdte el tervezni. Az 1964-es tokiói olimpia kapcsán az áruházat lebontották, és Takada tíz hónapnyi fizetést kapott kompenzációként. A pénzen Párizsba utazott, ahol eredetileg hat hónapot akart maradni, amiből végül 56 év lett. Először napi kilenc frankért bérelt lakást a tradicionálisan kevert etnikumú Place de Clichy környékén. Szkeccseket készített több tervezőnek, 1970-re sikerült annyi pénzt gyűjtenie, hogy megnyithatta első üzletét a Galerie Vivienne-ben, amelyet saját kezével újított fel. Henri Rousseau után szabadon virágmintákat festett a falra, és Jungle Japnek nevezte az üzletet. Saját bevallása szerint nem akarta ugyanazt csinálni, mint a franciák, ezért kimonóanyagokat és keleti motívumokat használt inspirációként. Már ekkor megmutatkozott későbbi védjegye, a bátor szín- és mintahasználat, amely minden disszonancia ellenére is képes volt egységes egészet alkotni.

Fotó: Getty Images
Kaotikus, túlméretezett ruhái felszabadították a női testet, és új formába öntötték. Takada darabjai az önmegvalósításon túl rendkívül kényelmesek is voltak, mivel sokszor cipzár nélkül készültek. Az első divatbemutatói megrengették a francia divatvilágot, mivel a modellek nem felvonultak a ruhákban, hanem sokkal inkább táncoltak bennük, ami nem illett a divat arisztokratikus felfogásához. Az Elle és az amerikai Vogue azonban épp ezért fedezte fel a japán tervezőt.