Szomorú esemény árnyékában zajlott a párizsi divathét: elhunyt a japán divat világhírű úttörője, Kenzo Takada.

Negyvenegy esztendő az Iron Maidennel
Kábán nézünk magunk elé. Sodortatjuk magunkat a tömeggel. Ez most tényleg megtörtént?
Szomorú esemény árnyékában zajlott a párizsi divathét: elhunyt a japán divat világhírű úttörője, Kenzo Takada.
A koronavírus miatt egyik divathét sem a megszokott módon zajlott az idén. Többnyire hibrid formában, online vagy alacsonyabb vendégszámmal folytak a bemutatók, a kísérőesemények pedig minimálisra csökkentek. A párizsi kifutókat a 81 éves Kenzo Takada halála rázta meg leginkább, éppen egy nappal azután, hogy a Kenzo bemutatta 2021-es tavaszi-nyári kollekcióját. A tervező a koronavírus szövődményeiben halt meg.
Oszakától nem messze, Himedzsiben született 1939-ben. Hat testvérével együtt a családi hotelben töltötték a gyerekkorukat, de Takada jobban érdeklődött a divat, mint a vendéglátás iránt, miután rendszeresen olvasta nővérei divatmagazinjait. Mivel szülei nem támogatták divatkarrierjét, először irodalmat tanult a Kobe Egyetemen, majd a Bunka Divatfőiskolán folytatta tanulmányait, ahol egyike lett az első férfi diákoknak.
Egy neves japán divatmagazin, a Soen díját 1960-ban elnyerve egy helyi áruház lányruháit kezdte el tervezni. Az 1964-es tokiói olimpia kapcsán az áruházat lebontották, és Takada tíz hónapnyi fizetést kapott kompenzációként. A pénzen Párizsba utazott, ahol eredetileg hat hónapot akart maradni, amiből végül 56 év lett. Először napi kilenc frankért bérelt lakást a tradicionálisan kevert etnikumú Place de Clichy környékén. Szkeccseket készített több tervezőnek, 1970-re sikerült annyi pénzt gyűjtenie, hogy megnyithatta első üzletét a Galerie Vivienne-ben, amelyet saját kezével újított fel. Henri Rousseau után szabadon virágmintákat festett a falra, és Jungle Japnek nevezte az üzletet. Saját bevallása szerint nem akarta ugyanazt csinálni, mint a franciák, ezért kimonóanyagokat és keleti motívumokat használt inspirációként. Már ekkor megmutatkozott későbbi védjegye, a bátor szín- és mintahasználat, amely minden disszonancia ellenére is képes volt egységes egészet alkotni.
Kaotikus, túlméretezett ruhái felszabadították a női testet, és új formába öntötték. Takada darabjai az önmegvalósításon túl rendkívül kényelmesek is voltak, mivel sokszor cipzár nélkül készültek. Az első divatbemutatói megrengették a francia divatvilágot, mivel a modellek nem felvonultak a ruhákban, hanem sokkal inkább táncoltak bennük, ami nem illett a divat arisztokratikus felfogásához. Az Elle és az amerikai Vogue azonban épp ezért fedezte fel a japán tervezőt.
Brandjét 1972-ben átkeresztelte, így alakult meg a Kenzo divatház. Később a The New York Timesnak úgy nyilatkozott, hogy tisztában volt a Jungle Jap vitatható jelentésével, mégis úgy gondolta, hátha megváltoztathatja a jelentést. (Szó szerint japán dzsungelt jelent a kifejezés, de a jap betűszóként a zsidó amerikai vagy zsidó ausztrál, gazdag, önző, túl sokat költekező fiatalokra utal.) Négy évvel később nyitotta meg párizsi nagyáruházát, mely 1983-tól férfidivatházként is működött, 1988-tól parfümöt is készített. A nemzetközi divatkonglomerátum, az LVHM nyolcvanmillió dollárért vette meg a brandet 1993-ban, ahol Takada még hat évet dolgozott. Nyugdíjazása után operajelmezeket készített, és élvezte, hogy nem kell minden szezonban újat alkotnia, hanem egy-egy mű különlegességét ragadhatja meg a jelmezekben. 2004-ben ő tervezte a japán olimpiai csapat ruháit is.
Nem szerette, ha „japán tervezőként” utaltak rá, mivel egész életében a kultúrák közti határvonalak lebontásán dolgozott. Elsősorban divattervezőnek tartotta magát, kitaposta az utat az őt követő japán generációnak, például Yohji Yamamotónak és Rei Kawakubónak. A „boldog ruhákként” jellemzett darabok először mutatták meg a divatvilágnak, hogy lehet ötvözni távoli kultúrákat, a színekkel és az össze nem illő mintákkal hogyan lehet közelebb hozni generációkat, mindezt úgy, hogy mindvégig tiszteletben tartja a francia ruhakészítés hagyományait. Szakértők egyértelműen korszakalkotónak tartják Takada munkásságát, amely optimizmust és életigenlést hozott, mikor Párizs esszenciáját a japán hagyományokkal ötvözte.
Kábán nézünk magunk elé. Sodortatjuk magunkat a tömeggel. Ez most tényleg megtörtént?
Már röpirata címe is provokáció volt: Magyar conservativ politika – s még inkább az a benne kifejtett, a liberális korszellemmel és a korabeli politikai fősodorral szembemenő konzervatív ideológia és pártprogram.
A hajdani cég minőségi termékeket gyártott, de kétségtelen, hogy a náci múlt és a tiltás mítosza felsrófolja az árakat.
Bánffy Miklósnak meg kellett szerveznie az önálló magyar diplomáciát, s egy megcsonkított ország külpolitikai irányelveit kijelölnie, úgy a hazai közéleti szcénán, mind a nemzetközi küzdőtéren.
Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség
Most kiderül, Zelenszkijnek a fotel vagy a tűzszünet a fontosabb
Kiadták a figyelmeztetést: ne küldj több SMS-t, különben...
Végre Trump is megszólalt az orosz bombázók ukrán megsemmisítéséről
Eddig titkolta Törőcsik Franciska, most végre megmutatta: a rajongók szóhoz sem jutottak!
Egy vérfürdő után benyújtotta lemondását az ukrán szárazföldi erők parancsnoka
Orosz válasz: ballisztikus csapás Ukrajnára
Ezek az ételek jobban károsíthatják a májadat, mint az alkohol
Döbbenetes, mit vittek el Münchenből a PSG vandál szurkolói a BL-döntő után + videó
A Fradi megkezdte a bevásárlást a magyar játékosokból – Lisztes Krisztián is hazatérhet
Ukrajna légicsapása globális kockázatokat rejt
Eldőlt, Orbán Viktor lesz 2026 után is a miniszterelnök újabb négy évre
Kábán nézünk magunk elé. Sodortatjuk magunkat a tömeggel. Ez most tényleg megtörtént?
Már röpirata címe is provokáció volt: Magyar conservativ politika – s még inkább az a benne kifejtett, a liberális korszellemmel és a korabeli politikai fősodorral szembemenő konzervatív ideológia és pártprogram.
A hajdani cég minőségi termékeket gyártott, de kétségtelen, hogy a náci múlt és a tiltás mítosza felsrófolja az árakat.
Bánffy Miklósnak meg kellett szerveznie az önálló magyar diplomáciát, s egy megcsonkított ország külpolitikai irányelveit kijelölnie, úgy a hazai közéleti szcénán, mind a nemzetközi küzdőtéren.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.