A különböző iskolák és szolgáltatók más-más technológiákat használnak az oktatási felületükhöz, ezért azt sem árt kipróbálni, hogy az adott platform megfelel-e igényeinknek, kényelmes-e használni: az egyetemek általában biztosítanak tesztidőszakot a kurzus kipróbálására. Tavasszal, a karantén kezdetén még több kedvezményt kaptak a diákok: az Ivy League (észak-amerikai elit egyetemek) más intézményekkel közösen számos kurzust tett ingyenesen elérhetővé, buzdítva az otthon maradókat arra, hogy tévézésen kívül mással is foglalkozzanak.
Az egyik legnagyobb versenytárs, a Masterclass máshonnan közelített: megszüntette az addig elérhető előfizetés lehetőségét egy kurzusra, és 180 dollárért egy évre hozzáférést adott a teljes portfólióhoz, amelyben kizárólag szakmájukban kiemelkedő, világszerte ismert szakemberek tanítanak. Így többek között Aaron Sorkintól vagy Shonda Rhimestól lehet forgatókönyvírást és történetszerkesztést, Annie Leibovitztól fotózást, Christina Aguilerától éneklést, Helen Mirrentől vagy Natalie Portmantől színészetet, Anna Wintourtól vezetéstudományt, Neil Gaimantől vagy Malcolm Gladwelltől írást, Serena Williamstől teniszezést, Gordon Ramsay-től főzést tanulni. A San Franciscó-i startup már a vírus előtt ötvenhatmillió dollárt gyűjtött azzal a céllal, hogy minőséget hozzon a százmilliárd dolláros e-learning-világba, így komoly kamera- és hangmérnöki munkával, vágástechnikával nyűgözik le a videójátékokhoz és hollywoodi filmekhez szokott közönséget. Sok szakértő „a tanulás Netflixeként” utal a platformra, jelezve, hogy ez a jövő útja, és az egyetemi képzéseknek is követniük kell a példát.
Tény, hogy egy e-learning-tananyag összerakása ma komoly költséggel jár. Világsztárok megszólaltatása nélkül is több százezer forintos, akár milliós nagyságrendű beruházás lehet a megfelelő technika. Néhány hazai próbálkozás éppen azon bukott meg, hogy a készítők azt hitték, a vlogoszférában ismert kidolgozatlan képtechnológia megfelel majd a millenniumiak tanulási igényeinek. Ám a kritikák után kiderült, hogy egészen más egy YouTube-influencer sminkvideója, mint az üzleti ismeretek izgalmas képi világgal kísért tanítása.
Ezért is kérdéses, hogyan hat majd a hazai képzési jegyzék átalakítása a tanulási viszonyokra. A 2020 szeptemberében életbe lépett Országos Képzési Jegyzék a korábbinál jóval kevesebb képzést tartalmaz, és azok nagy részét is csak iskolai rendszerben, nappali vagy esti tagozaton lehet elvégezni. Az eddigi legnépszerűbb szakmákból több kikerül, például a könyvelési és adózási területen mindössze a pénzügyi-számviteli ügyintéző és a vállalkozási ügyviteli ügyintéző marad, illetve számos művészeti vagy műszaki képzés is megszűnik (például lakberendező vagy PLC-programozó). Az eddig ezeket a képzéseket nyújtó intézmények az új szabályozás bejelentése óta megnövekedett hallgatószámmal működnek, mivel december 31-ig még indíthatók képzések. Szakértők már most vitatkoznak, hogy mi fog történni 2021-től. Elképzelhető ugyanis, hogy az intézmények felfedezik az online tanítás még kevéssé szabályozott kereteit, és ezáltal gyors alternatívát tudnak nyújtani a későn észbe kapó diákoknak. A jelenlegi világhelyzet amúgy is az online gyakorlat irányába tolja a tanulást, és feltehetően megváltoztatja a személyes kapcsolattartási igényeket. A kérdés, hogy melyik cég fog áldozni a piaci rés kihasználására, hogy megfelelő minőségű anyagokat adjon diákjai kezébe.
– Ha ugyanis ez hiányzik, akkor – állítja Szűts Zoltán – a diákok inkább az angol kurzusok után fognak érdeklődni, így nem lesz jobb a hazai oktatási rendszer.
A másik lehetőség, hogy ezeknél a szakmáknál elterjed a társaktól való tanulás lehetősége. A horizontális tudásmegosztás nem új keletű, a sikeres vállalatok régóta tisztában vannak azzal, hogy a sokszínű munkaerő nagyobb árbevételt hoz. A Facebookon főleg művészeti és informatikai témában kerülnek össze az érdeklődők, legtöbb esetben egy jótékony profi szakember gyámkodása alatt. Az ilyen csoportoknak Szegedi Marianna szerint van egyfajta különleges kohéziójuk, a csoporthoz tartozás exkluzív érzést és örömet okoz.
Trollcsalogató
Ságodi Péter fotós kezdőknek szóló fényképezéstani csoportot moderál, olvasmányosan tanítva a lelkes amatőröket a szakma fogásaira. A hasonló csoportokban azonban kivédhetetlen, hogy a trollok is megjelenjenek. Ságodi például rendszeresen tart háziversenyeket apró ajándékokért cserébe, és szomorúan tapasztalja, hogy még kis nyeremény is tud embereket csalásra ösztönözni. További veszély, hogy a csoporttagok egymásnak eshetnek, ezért fontos Szűts Zoltán szerint, hogy ezt a tanulási formát azok válasszák, akik rendelkeznek megfelelő kritikai érzékkel. Ezek a csoportok nem esnek át akkreditációs rendszeren, tehát a fellelt információk attól függenek, hogy az adott hozzászóló valójában mennyire ért a kérdéshez.
A XXI. század kihívásaira gyorsan válaszoló munkaerőpiac azonban szakértők szerint ma már alig kérdezi meg, hogy egy alappapír mellett a kívánt tudást honnan szedte össze a jelentkező. Ha egy önéletrajzban azt látják, hogy az illető elvégzett néhány online tanfolyamot, több helyről szerzett online diplomát, akkor abból azt vonják le, hogy a reménybeli munkatárs bizonyára szorgalmas és motivált, de elsősorban arra kíváncsiak, tudását mennyire tudja a gyakorlatban hasznosítani. Szűts Zoltán szerint például hiába tanult meg fél Magyarország kovászos kenyeret sütni a karantén alatt, ha bármelyikünk bemenne egy pékhez állást kérni, akkor élőben kellene bemutatnia tudományát. Ebben a tekintetben a munkáltatók a hivatalos papír nélküli készségeket is pozitívan értékelik, így 23 év elteltével a modern társadalom Will Hunting véleményét látszik igazolni.