A vágy titokzatos tárgyai

Film – Stork Natasa pályafutásának pillanatai

Hegyi Zoltán
2021. 01. 29. 11:55
Stork Natasa
Stork Natasa rezdülései apró remeklések. Álom és valóság határán Fotó: MTI–Cseke Csilla Fotó: Cseke Csilla
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az már most is jól látható, hogy idén eltér a megszokottól a berlini filmfesztivál is. Annyiban mindenképpen, hogy nyárra halasztották a Berlinale közönségnek szóló részét, abban reménykedve, hogy addigra újra kinyithatnak a mozik. A szakmai rendezvények is átcsúsznak februárról márciusra, ráadásul online formátumban, és az is valószínűnek tűnik, hogy a jegybevételek is elmaradnak a tavalyihoz képest. Ez van, a világjárványban, ha a múzsák nem hallgatnak is, a filmipart az ág is húzza, és ez alól a világ egyik legjelentősebb filmfesztiválja sem kivétel.

Az bizonyosnak tűnik, hogy március elseje és ötödike között megtartják a produkciós és a koprodukciós vásárt, valamint a feltörekvő legígéretesebb tehetségek bemutatkozására szervezett fórumot, a Shooting Starst. Ami számunkra jó hír (annak ellenére, hogy egy színésznek olyan lehet az „élő” részvétel hiánya, mint üres stadionban focizni), hogy ez utóbbiban ismét van magyar résztvevő Stork Natasa személyében. Ebből az alkalomból

a Nemzeti Filmintézet közzétett egy videót a színésznő filmes pályafutásának pillanataiból, többek között a Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv és az Isteni műszak című művekből, valamint természetesen Horvát Lili új filmjéből.

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre egyébként Magyarország hivatalos nevezettje a legjobb idegen nyelvű film idei Oscar-díjára. Az alkotás ősbemutatója a velencei mustrán volt, azóta megjárta Torontót, Arany Hugó fődíjat kapott Chicagóban, a legjobbnak bizonyult Valladolidban és Philadelphiában, Stork Natasa elhozta a legjobb színésznő díját Antalyából, és mindenhol azonnal bekerült a közönség kedvencei közé is. Ünnepelte a Variety és a Rolling­ Stone, a Screen Daily egyenesen Hitchcockot emlegette a filmmel kapcsolatban, az előjelek tehát felettébb biztatóak az Oscar előtt. Meg úgy egyébként is.

A stílusjegyek gazdagsága és különbözősége ellenére aligha túlzás ismét magyar új hullámról beszélni, amelyben izgalmasan keverednek a szerzői filmes attitűdök az erőteljes történetmesélési kedvvel.

A hősnő, egy negyvenéves magyar idegsebész olyannyira szerelmes lesz, hogy amerikai karrierjét feladva visszatér Budapestre, hogy új életet kezdjen a férfival. Ám a megbeszélt találkozó helyszínén, a Szabadság híd pesti hídfőjénél hiába várakozik, majd amikor rátalál, azzal az elképesztő helyzettel szembesül, hogy a férfi szerint sohasem látták egymást azelőtt. A filmet nézve valóban nem elképzelhetetlen, hogy valakinek Hitchcock ugorjon elő a kollektív emlékezetből, hiszen végig van valami fura labilitás a hősnőben, és elég sok variáció felmerülhet a nézőben arra nézvést, hogy hova fut majd ki ez az egész. Ha egyáltalán valahova, ugye.

Stork Natasa rezdülései apró remeklések. Álom és valóság határán. Fotó: MTI–Cseke Csilla

Úgy tűnik, álom és valóság határán bolyongunk, és kérdéses, hol kezdődik az egyik, és hol végződik a másik, miközben azt sem zárhatjuk ki teljes bizonyossággal, hogy esetleg a doktornő szakmájába vágó problémákkal állunk szemben, ilyet is láttunk már a filmtörténetben.

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre egyszerre romantikus és drámai. Egy olyan szerelem története, amelyben az érzések és az érzékek szembemennek a rációval, az érzelmek kompromisszummentesek, és mindent visznek. Igazi női film, amennyiben szabad még ilyet mondani a dicséret hangján. A forgatókönyv (szintén Horvát Lili jegyzi) a néhol megbicsakló dialógusok ellenére stabil és megéltnek is tűnik, a rendezés, színészvezetés érzékeny és kifinomult, az arányok rendben vannak, a feszültség és a figyelem fenntartása dettó, az operatőri munka (Maly Róbert) kiváló. Úgy tűnik, ezen a fronton, a fényképezés területén nehezen fogyunk ki az érdekesen látó tehetségekből. A budapesti külsők hangulatosak, a belsők atmoszférája erős.

Bodó Viktor kitűnően játssza a vágy titokzatos férfi tárgyát, a karakterből árad a nyugalom és „biztonságosság” érzete, ami persze lehet álca is, de ebben most ne menjünk tovább. Stork Natasa játéka látszólag egyszerű, néhol érzelemmentesnek is tűnik, amire a hangja is ráerősít, de a rezdülései apró kis remeklések. Pedig a feladat nem éppen egyszerű. Olyan nő szemével kell láttatnia mindazt, ami történik, aki nem egy primer eset. Kifelé nem hibázhat, hiszen agyat műt, hozza a távolságtartót, ám belül a szétesés határán táncol. Az egész viszont egyben van, és annyit azért elárulhatunk, hogy még befejezni is sikerült. A Felkészülés az egyik legizgalmasabb mozi ebben a műfajban a Testről és lélekről óta.

(Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre. Romantikus filmdráma, 95 perc, 2020. Rendező: Horvát Lili)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.