Minden szinten szinte minden! – a budapesti Corvin Áruház hatvanas-hetvenes évekbeli szlogenje újra aktuális. Van itt minden: elszürkült Hermész-fej, bekormozódott angyal, betört ablaküveg, megfeketedett, málló vakolat és guanó. Guanó, az tényleg minden szinten. Úgy húz el mellettem szemmagasságban egy galambcsapat, hogy ijedtemben hátrarántom a fejem. De nem tágítok a Blaha Lujza térről, legyen bár az a városi galambok méltán kivívott területe, mégsem tudom elfordítani a tekintetem a Corvin Áruházról. Mert szép, leromlott állapotában is szebb ez a késő eklektikus épület, mint amit korábban látni engedett magából.
Lekerült a Blaha Lujza téri Corvin Áruházról a 2018-ban felrakott védőháló, illetve fólia, amely az utólagos burkolati elemek eltávolítása óta takarta a homlokzatot, így most már látható az áruház eredeti kinézete, hamarosan pedig az egész épület a régi pompáját visszahozva újul meg – írja a jozsefvaros.hu. Az önkormányzat korábban kötelezte a Corvin Áruház Ingatlanhasznosító Kft.-t az alumíniumborítás eltávolítására és az eredeti homlokzat felújítására, amelyre a kormány 300 millió forint másra nem fordítható támogatást ítélt meg. Pontosan mi is látható most, és milyen értéket képvisel az 1926-ban megnyílt üzletház?

Fotó: Corvin Áruház Ingatlanhasznosító Kft.
Szembeszökő, hogy a Corvin Áruház a Rákóczi úthoz viszonyítva ferdén áll, lényegében a Népszínház utca vonalában. A háromszögű területen országos sertésvásár volt a XVIII–XIX. században, a Sertéskereskedő utcából 1874-ben Népszínház utca lett, amely a tér első és legmeghatározóbb épületéről kapta a nevét. A Népszínház, későbbiekben Nemzeti Színház a metróépítésnek esett áldozatul: az 1960-as években úgy gondolták, hogy az épület nem bírná ki a metró keltette rázkódásokat, bár a közvélemény tudni vélte, a statikai szakvélemény csak ürügy, hiszen a korabeli politika már a színház nevében is kivetnivalót talált. 1965-ben lebontották a Nemzetit, mert az sehogy sem illeszkedett a modern városközpont koncepciójához, amelynek része volt a belső utcákat keresztező, grandiózus „városi autópálya” kiépítése is. A modernizáció zászlaja alatt kiszélesítették a Rákóczi utat, árkádosították annak északi oldalát, száműzték róla a villamosokat, és a gyalogosforgalmat a föld alá terelték. Sokatmondó, hogy mai szemmel inkább a hanyatlás első lépéseként értékeljük azt a folyamatot, amely a sugárút autópályává züllesztéséhez és a környék hanyatlásához vezetett. A Blaha szlömösödéséhez.