Már Alexandre Dumas megfogalmazta a kérdést A három testőrben, hogy erősebb-e a kardnál a toll. A modern háborúkat még inkább információkkal vívják. A spanyol–amerikai háború idején, 1898 februárjában Joseph Pulitzer és William Randolph Hearst a neves The New York Worldben és a The New York Journalben megjelentetett egy szenzációhajhász illusztrációt a USS Main felrobbanásáról. A hadihajót Havannába küldték a háború kitörése előtt. Pulitzer és Hearst szabotázsról szóló kitalált telegramot is publikált. Később a spanyol hatóságok vizsgálata szerint a robbanás a hajón történt eseménynek volt a következménye, míg az amerikaiak úgy vélték, külső tényezők játszottak szerepet. Történészek a mai napig vitatkoznak arról, hogy az újságcikkeknek mekkora hatásuk volt a nyomozásra és végül a háború lezárására, amely megnyerte Amerikának Guamot és Puerto Ricót, így lerakta a globális hatalom alapköveit. Az első televíziós háborúként a vietnami csatákat szokás emlegetni, mivel az esti híradókban ekkor láttak az emberek először háborús képeket. Az NBC-nek külön hétvégi kiadása is volt a heti eseményekről. Azonban egyetlen adás sem szólt a harctérről. Az oda induló katonák vagy a sérültek gyakran kamera elé kerültek, de az élőben közvetített háború a Sivatagi viharhoz köthető. Robert Wiener, a CNN producere hozta össze a csapatot, amely élőben közvetítette Bagdad bombázását – igaz, ekkor még csak rádiós összeköttetésben. 1998 decemberében azonban, amikor az Egyesült Államok és Nagy-Britannia négynapos légi csapást indított Irak ellen, az egész világ élő egyenesben nézhette a rakéták becsapódását. Szakértők szerint abban a pillanatban egyértelművé vált, hogy a kormányzatok a médiumokat használják fel háborús céljaikra. A Bush-adminisztráció ugyanis a televízió által közvetített információkkal félemlítette meg az iraki csapatokat. A Pentagon tisztségviselői számos módon kommunikáltak az iraki tábornokokkal, és ha azok nem hittek nekik, csak annyit mondtak, kapcsolják be a tévét.
A német médiakritikus, Hans Magnus Enzensberger már a hatvanas években kijelentette, hogy minden médium manipulált, „csak az a kérdés, ki által”. A televízió összetett vizuális világa kereskedelmi célokat szolgál, segíti az eladást. Politikai kérdések esetén annyi a különbség, hogy nem üdítőitalt, hanem egy narratívát kell eladni. Ennek megfelelően Bagdad bombázását a nyugati közönség a Szaddám Huszein agressziója elleni jogos küzdelemként értékelte, míg az irakiak Amerika gyarmatosítását látták a történések mögött.