Aki nem ismerné őket, a Fear Factory 1992-ben debütált egy ígéretes albummal (Soul of a New Machine), de a nagy áttörést a három évvel később kiadott Demanufacture hozta, ami azóta is a legnagyobb klasszikusuk. Akár minden idők legjobb metálbandájának is nevezhetem őket, legalábbis nehéz ezzel vitatkozni, mivel a műfaj számos elemében alkottak felülmúlhatatlant. Burton C. Bell énekes-szövegírót tiszta énekben éppúgy nehéz utolérni, mint torz üvöltésben, és a sci-fi irodalom (1984, Dűne) és filmművészetet (Szárnyas fejvadász, Terminátor) témáit és történeteit sem ültette át senki más ilyen találóan zenére. Dino Cazares gitáros-zeneszerző riffjei és dallamai is párjukat ritkítják, de az instrumentális szekcióban az igazi szenzáció Raymond Herrera brutális (és drum and bass-szerű) dobjátéka volt, amiről sokat elmond, hogy a szakma (például a Pantera legendás ütőse, Vinnie Paul) nem hitte el, hogy ez a pontosság és sebesség tényleg lehetséges, dobgépet gyanítottak az emberfeletti teljesítmény mögött. A kétlábdob itt szinte már szólóhangszer, és ahogy a Panteránál is tökéletes egységet alakított a két fivér, Dimebag Darrell gitáros és Vinnie Paul zenéje, így Cazares és Herrera is minden idők egyik legjobb párosát alkották. És a leginkább Gary Numan ihlette futurisztikus effekteket sem használta senki olyan jól a műfajban, mint a Fear Factory.

Ha a csapat a Demanufacture után feloszlik, akkor is örökre beírták volna a nevüket a fémzene történetébe, de volt még ott bőven, ahonnan ez jött. Az 1998-as Obsolete, a 2001-es Digimortal és a 2004-es Archetype döbbenetes módon tartották a színvonalat, még ha nem is szóltak már annyira újszerűen. Ezután még öt albumot adtak ki, már nem háromévente, és összességében jóval több gyenge dallal, de egy-egy mesterművet mindig össze tudtak hozni. Közben az eredeti együttes is szétszéledt: Bell és Cazares nehéz emberek hírében állnak, utóbbi a kétezres évek második felét töltötte távol a bandától, Herrera is ekkoriban távozott, ma pedig már a gitáros az egyetlen régi tag, miután Burton is elköszönt három éve. Cazares több mint háromszáz énekest hallgatott meg betöltendő az igencsak jelentős űrt, és végül az olasz Milo Silvestróra esett a választása, aki mellett Tony Campos basszusgitáros (Static-X) és Pete Webber dobos (Havok) alkotják az együttest.