A szaloncukor elődjét, a fondantcukorkát (sűrű, felfőzéssel formált, puha cukor) a franciák kezdték el készíteni a XIV. században, tőlük vették át a receptet német cukrászok, akik ezt a XIX. század elején honosították meg Magyarországon. Eleinte kézzel készítették a fondantcukorkákat, amelyeket szép csomagolópapírba burkoltak. Az elnevezés vélhetően onnan ered, hogy a reformkorban a jómódú családok a karácsonyfát a szalonban állították fel, itt fogadták a vendégeket, ide készítették elő a nekik szánt apró finomságokat, többek között a szaloncukrokat is. Kezdetben tehát nem a karácsonyfa díszeként szolgáltak, hanem kis tálkákban kínálták. A nagy magyar mesemondó, Jókai Mór szalonczukkedlinek nevezte a csemegét, amely gyorsan elterjedt az úri családok körében, majd átszivárgott a társadalom minden rétegébe. Akik nem engedhették meg maguknak, hogy a cukrászdákból rendeljenek, azok otthon kézműveskedtek. A kézi készítést a XX. században váltotta fel a tömegtermelés, Gerbeaud Emil és Stühmer Frigyes hozta el Magyarországra az édesipari gépesítést. A két világháború között már hetvenféle teméket lehetett kapni, harmincféle csomagolásban. Az 1950-es években azonban csak néhány ízben, csokibevonat nélkül lehetett megvásárolni a rózsaszín, sárga, barna konzum szaloncukrot, a zselés változat az 1970-es években terjedt el.

Manapság hatalmas a választék, szaloncukor-fogyasztásban nagyhatalom vagyunk
Évente körülbelül háromezer-ötszáz tonnát vásárolunk a karácsonyi időszakban, háztartásonként átlagosan egy kilogrammot. Összesen hétmilliárd forintot költünk el szaloncukorra
– mondja Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára, aki szerint egyre inkább a minőségi, prémium verziókat keresik a vásárlók. Bár az áremelkedések miatt ez a folyamat megtorpant, de nem fordult meg.
Egyre gyakoribb, hogy sokan a drágább változatokból vásárolnak inkább kisebb mennyiséget, és a jó ár-érték arányú termékeket keresik.
Idén 196 szaloncukor közül választották ki az Év szaloncukra verseny győzteseit. A kóstolásokra több mint nyolcezer szemet osztottak ki zsűrizésre, hogy a megtalálják a 17 győztest. A szakmai szempontok és a formai elvárások is fontosak voltak a döntéskor.
A 2023-as címet a balatongyöröki Promenád kávéház fügés-diós szaloncukra nyerte el, a második a maklári Stühmer körtezselés-muskotályos terméke lett, míg a harmadik a Keszthelyi Sütibolt meggyes marcipán szaloncukra.
A Stühmer más kategóriákban is tarolt, édesítőszeres pisztácia szaloncukra nyerte az idei évben újra meghirdetett, hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékeket versenyeztető Év cukormentes szaloncukra versenyt, szicíliai pisztáciás változata a szakmai kategória győztese, a legjobb mogyorós szaloncukor pedig a piemonti mogyorós verziója lett. A marcipános változatok közül a Szamos feketeribizli-krémmel töltött marcipános ínyencsége nyert, és szintén a Szamos lett az első a zselések versenyében a málnazselés ízével. A legjobb mandulás kategóriában a kiskunlacházi Demeter Chocolate mandula-kókusza győzött. A gyerekek kedvence a Sulyán cukrászda robbanócukros, rágógumi ízű, fehércsokoládé-trüffel szaloncukor kék spirulinával lett, míg az év új ízét a soltvadkerti Szent Korona Cukrászda belga trappista sörös verziója érdemelte ki.
Kovács Ádám, az Év szaloncukra egyik projektgazdája szerint a versenyeredmények minden évben trendet teremtenek, így jövő karácsonyra bizonyára sokan készítenek majd például fügés-diós ízű változatot.
– Míg 2020-ban két gyártótól került ki sós karamellás szaloncukor, addig 2021-ben tizenegyen jelentkeztek ezzel az ízzel – magyarázza. A verseny célja, hogy azokat a gyártókat is megismerhesse a közönség, amelyek nincsenek ott a nagy áruházláncok polcain.