Elöljáróban érdemes elmondani, hogy Boros János a nyolcvanas években emigrált, Svájcban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban tanult filozófiát. A rendszerváltás után hazatért, és döntő szerepet játszott a pécsi egyetemen a filozófia szak és a filozófia doktori iskola létrehozásában. A Kant-kötet bevezetőjében azt olvashatjuk, hogy közel három évtizeden keresztül foglalkozott a témával.
Első előadásjegyzeteimet a kilencvenes évek elején írtam, amikor tanítani kezdtem Kant filozófiáját a Pécsi Egyetemen, majd németországi egyetemeken is. A Kant műveit bemutató egyetemi órák végigkísérték a több mint negyedszázados oktatói gyakorlatomat, és újra meg újra megígértem hallgatók generációinak, hogy írni fogok egy szisztematikus bevezetőt a königsbergi filozófus művébe
– állítja a szerző, amiből az is kiderül, hogy a könyvet talán nemcsak filozófia szakos hallgatók forgathatják haszonnal, de a művelt laikusok is.

– Hozzávetőleg kétszázezer éve létezik homo sapiens, azaz gondolkodó ember, de a gondolkodásról csak nagyjából két és fél ezer éve gondolkodunk. A filozófiát a régi görögök alkották meg, ők tették föl a gondolkodással kapcsolatos első kérdéseket
– foglalja össze a szerző. A filozófusok az igazság és az igazságosság kérdéseit kezdték feszegetni. A világ végső, meghatározó összefüggéseit keresték, az igazságot próbálták meghatározni, kialakult a metafizika és az ismeretelmélet. Feltették az ember mivoltának kérdését is, miért vagyunk itt a világban, és mit tegyünk – vagyis mitől jó egy cselekedet, mi a „jóság”. Az utóbbi évszázadok során a két terület között megdöbbentő aránytalanság alakult ki. Míg a világot elkezdtük tudományos módszerekkel vizsgálni, felismertünk a matematika segítségével leírható összefüggéseket, és kísérleteink vagy gyakorlati megoldásaink sokszor igazolták is feltételezéseinket, egyszóval egyre biztosabb tudásra tehettünk szert, addig a filozófiai kérdésfelvetések tekintetében nem születtek ilyen jellegű válaszok, különösen nem etikai kérdések esetében.
– Ezen a területen hozott valami radikálisan újat Kant, aki azt vetette föl: lehet, hogy nem jól tesszük föl a világra és az emberre vonatkozó kérdéseinket. Lehet, hogy olyan kérdéseket teszünk föl, amelyeket eleve nem lehet megválaszolni
– magyarázza a professzor. Meg kellene hát vizsgálnunk, ébredt rá Kant, hogy milyen szerkezete lehet az emberi elmének. Hiszen ez az elme hozza létre a kérdéseinket, ettől a rendszertől függ, mit tudunk kérdezni, mire várunk választ és egyáltalán, milyennek ismerjük meg a világot. A mi látásunk nélkül a világ láthatatlan, a mi gondolkodásunk nélkül a világot senki nem gondolja el – legalábbis úgy, ahogy számunkra megjelenik. Ekkor írta meg Kant A tiszta ész kritikáját, amely a gondolkodás történetének kopernikuszi fordulatát hozta el. Nem kifelé, hanem befelé pillantott. Nem a világot, vagy úgy általában az embert, hanem az elmét akarta megérteni. Ugyanis ez a feltétele a megismerésnek és a cselekvésnek is. Először tehát értsük meg a feltételt, javasolta Kant.