Furcsa jelenséggel szembesültek az elmúlt napokban a marketingszakemberek: eltűntek a Temu hirdetései. A Growww Digital digitálismarketing-ügynökség indexe szerint a webshop a legtöbbet januárban költött, a következő hónapokban némileg csökkent a hazai reklámmegjelenések száma, áprilisban viszont nem láthatók a Google-on a termék honlapjára vezető képes linkek, és a Facebook-hirdetések között is drasztikusan kevesebb a temus tartalom. Az indok valószínűleg Magyarország-specifikus: a cég nem reklámoz addig feleslegesen, amíg a hazai logisztikai problémák helyre nem állnak.
Szállítási nehézségekkel először 2016-ban szembesültek a vevők, amikor a posta a hirtelenjében megemelkedett online vásárlási kedv hozta forgalmat nem tudta kezelni, így számosan maradtak abban az évben karácsonyi ajándék nélkül. Az ezt követő kapacitásbővítés egy ideig megoldotta a problémát.

A Covid azonban újabb kihívást hozott. Bár az online rendelés volt az egyetlen iparág, ami megnyugtató mérleggel zárta az időszakot, minden munkahelyet ott sem sikerült megtartani. Ráadásul időközben a Wishnek és a Sheinnek köszönhetően még inkább fellendült a távol-keleti rendelési kedv, annak ellenére, hogy 2021. július 1-jén életbe lépett az új uniós áfatörvény, amely megszüntette a korábbi, 22 euró alatti értékek áfamentességet, és minden harmadik országból érkező csomag esetén felszámította az áfát. A rendelkezés bonyolultabbá tette a reptéri vizsgálatokat, és bár a posta és a futárcégek is fejlesztettek, a túlzott dömpinget nem mindig bírják. Különösen, hogy jelenleg a kínai filléres webshopok a Cargo Facts Consulting szerint naponta 108 Boeing 777-es teherszállító repülőgépnyi áruval szállnak fel Kínában. A célállomás ugyan nagyrészt nem Magyarország, de mégis érdemes megnézni a 2023-as vámáru-nyilatkozatokat, amelyek szerint tavaly pamutpólóból 203, telefontokból 180, de még fésűből is 51 tonnányi érkezett.
A húsvét környéki problémákat az okozta, hogy a magyarok minden eddiginél jobban rákaptak a Temu filléres ajándékaira, amelyeket a nyúl hozott volna. A csomagok azonban a kapacitáshiány miatt elakadtak a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér raktáraiban. Ezért a vevők éppen a cégnek legfontosabb hirdetési felületen, a közösségi médiában kezdtek el panaszkodni. Marketingszakértők szerint így a Temu feltehetően vár, amíg megérkeznek az elmaradt termékek, majd újrakezdik a hirdetési kampányt. A másik, kevésbé valószínű lehetőség, hogy Magyarországon véget ért a bevezető kampány, így kevesebb költésre lehet számítani.
Megváltoztatja a Temu az online hirdetési piacot?
– A közösségi média az egyik legköltséghatékonyabb hirdetési platform, ott lehet a legjobban megcélozni a leendő vásárlókat. A felhasználói szokások alapján kiszámítható, milyen hirdetéssel lehet elérni azokat, akik leginkább vásárolni fognak – mondja el Forgács Mariann, a BeSocial ügyvezetője, társalapítója.