– Zongoraversenyt, szólóművet mindig fejből játszom, kivéve, ha valami nagyon összetett, XX. századi vagy kortárs, XXI. századi darabról van szó, kamarazenét pedig általában kottából játszunk. De nekem könnyebbség, ha fejből zongorázom, olyankor szabadabbnak érzem magam, próbálok jó előre gondolkodni, előre hallani. Ha előttem van a kotta, az csak látszólag segítség, néha inkább gát: mintha közém és a zene közé ékelődne. Olyankor az előadás könnyen átmegy olvasássá. Lehet, hogy csak azért érzem így, mert régen nagyon sok időt töltöttem kottaolvasással, éveken át minden karácsonyra, minden születésnapra kotta volt az ajándék – most már elég nagy a könyvtáram –, rengeteget blattoltam, közben pedig hozzászoktam a kottaolvasáshoz. Ami jó is, de veszélyes, mert mechanikussá válhat. A zenének belülről kell jönnie – fejből, szívből. Biztos vagyok abban, hogy Vashegyi György is fejből tudja A varázsfuvolát, hiszen több százszor vezényelte már, mégis ragaszkodik ahhoz, hogy kottából dirigálja, mert inspirálja, hogy maga előtt látja, amit Mozart írt. De a régi zenészekben általában is megfigyelhető valami különös tűz. Az Orfeo zenekarral már a próbafolyamat is tanulságos: manapság a zongoristát kitüntetett helyre, a zenekar elé szokás ültetni, de ez nem volt mindig így. Mozart is a zenekarban ült (vagy vele szemben, ha épp vezényelt), és mi is így teszünk. Tulajdonképpen kamarazenét játszunk, amelyben minden hangszernek egyformán fontos a szerepe.