Terhes örökség

Korántsem az örökösök, hanem az Aczél György–Bors Jenő–Erdős Péter triumvirátus fémjelezte kultúrpolitika döntött úgy, hogy Radics Bélát parkolópályára állítja.

2019. 10. 31. 14:37
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van mit jóvátennie az utókornak. Olyan ránk hagyományozott, terhes örökséget hordozunk, amelynek eltakarítása a rendszerváltozás utáni illetékesek feladata. Ugyanis korántsem az örökösök, hanem az Aczél György–Bors Jenő–Erdős Péter triumvirátus fémjelezte kultúrpolitika döntött úgy, hogy Radics Bélát parkolópályára állítja.

Hogy a korát megelőző, Magyarország akkori legtehetségesebb és legnépszerűbb gitárosa csupán álmodozhatott a „világot jelentő” lemezalbumról, miközben a Taurus szupergruppal, de az általa létrehozott Tűzkerék formációval is egész vinilkorongra való saját szerzemény várja a megjelenést. Pedig a Zöld csillag máig ható nemzedéki himnusza meggyőzhette volna őket…

A szamizdat irodalomhoz hasonlóan a zenei szubkultúrában kialakult ellenreakció is létrehozta a maga nyilvánosságát: a koncertekről többnyire előbb szalagos, később kazettás magnetofonokkal rejtett hangfelvételeket készítettek, amelyeket aztán egymás között cserélgettek, másolgattak.

E kalózfelvételeknek köszönhetően maradtak fenn a hanglemezgyárból vagy a rádióból kirekesztett zenekari anyagok, nemegyszer magát az előadót is túlélve. Csakúgy mint Radics Béla esetében.

A hatvanas-hetvenes évek gitárvirtuózát példaképei, Jimi Hendrix, a Cream vagy épp a Led Zeppelin után a rock-blues meghonosítójaként, kitartó, hűséges követőjeként tartják számon, a később kiadott kalóz- és egyéb utánjátszott felvételek kivétel nélkül e stílusjegyeket hordozzák. Radics Béla nevét, illetve borítóportréját látva a gyanútlan lemezvásárlónak azonnal az említett dübörgő muzsika ugrik be, s erre némileg ráerősít Anda Bálint gitáros-énekes, Felkai Miklós gitáros, valamint Török Ádám fuvolista-énekes antik hatású (szépiás), diszkréten elhelyezett, kis méretű fotója. Első ránézésre ez rendben is van.

A Radics Akusztik mint formáció azonban már beszédesebb az emlékeinknél: sejthető, hogy a megszokottól eltérő előadásmódban, átértelmezett formában csendülnek majd fel (és nem megdörrennek) az elsősorban az idősebb generáció számára ismert dalok. Mindez élő koncerthelyszínen (Budakalász, Kós Károly Művelődési Ház) rögzítve, annak összes lehetséges hibájával (azért kitalálták az utómunkákat is!), ám mindenképp közelebb hozva az embert, a közönséget az előadóhoz.

A muzsikust, akár a futballmeccsen a játékost, inspirálja a közönség, a drukker; ez utóbbi pedig boldog, hogy részese lehet a produkciónak. Tökéletes kölcsönhatás. Annak ellenére, hogy a nagyérdemű reakciója – már csak az előadás jellegéből adódóan is – meglehetősen visszafogott. Érthető, hiszen az akusztikus koncert célja épp a spiritualitás, az ünnepélyesség, az emelkedettség hatása. Amely az albumon szerencsére tetten érhető.

Nem kis fába vágja a fejszéjét, aki keményrock-szerzeményeket ültet át unplugged vagy akusztikus verzióba. A három rutinos zeneszerző, illetve előadó jó érzékkel nyúlt a Radics-darabokhoz: azon túlmenően, hogy a villanygitárok megszólalása, hangszíne jócskán szelídült, némileg a hangszerelés is megváltozott.

Annyira csupán, amennyire a dal hangulata éppen megengedi, s mindezt körbefonja Török leheletfinom, légies fuvolajátéka. Radics tizenegy fennmaradt szerzeményéből hétnek készült akusztikus átirata, ebből kiemelkedő a lemezindító Lazítás, a Lángszívű lány és persze a Zöld csillag. Az előadók – nagyon helyesen – kötelességüknek érezték a példaképek megjelenését is, így Hendrix Hey Joe-ja mellett (Török Ádám sajátosan humoros magyar szövegével és énekével) a Cream szintén „kötelező” Sunshine of Your Love-ja is terítékre kerül.

Napfényes éjszaka: első olvasatra úgy tűnik, fából vaskarika vagy paradoxon, ráadásul a szem is átsiklik a lemezcímen. Ám aki kicsit is beleássa magát a tragikus sorsú gitáros élettörténetébe – és most vonatkoztassunk el a címadást inspiráló Napfényes napok szerzeménytől –, megfejtheti a képzettársítást: a csillogó tehetség napsugarát, amely képtelen áttörni az éjszaka sötétjén, amely aztán átveszi a hatalmat a fény fölött…

(Radics Akusztik: Napfényes éjszaka. CD, GrundRecords, 2019)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.