2015-ben, amikor a Zirci Apátsági Manufaktúra megkezdte a működését az apátság és a templom alatti pincében, még gyerekcipőben járt a hazai kisüzemi sörpiac, más szóval nagy lehetőségek voltak az ekkor indulók előtt, de meg is kellett találniuk, pontosan mi lehet a megfelelő üzlet. Ekkor indult a Mad Scientist, amely ma piacvezető, ekkor váltott tulajdonost a Szent András Sörfőzde, amely szintén az élbolyba tartozik, és megannyi friss üzem mellett ekkor állt fel a magyarországi ciszterciek révén közel háromszáz éves kihagyással az első apátsági serfőzde is.
Személyesen voltam jelen az indulás napján, hisz ciszterci öregdiákként nyaranta egy-egy hetet eltölthettem a szerzetesek között, bekapcsolódva a napi zsolozsmákba, szentmisékbe, és a zirci sör volt számomra az egyik első kisüzemi sörös hatás, tulajdonképpen ez fordította érdeklődésemet a sörök felé, melyeket addig, csak a nagyüzemieket ismerve, nem igazán szerettem.
Az első szortiment zseniális volt. A Pils, a Búza, a Belga, mind egyedi, a BJCP-stílusba nem feltétlen illeszkedő, de akkoriban korszerű, jövőbe mutató tételek voltak, amelyekre a kezdeti időszakban nagy érdeklődés mutatkozott. A ciszterek eleve öt iskolát tartanak fenn Magyarországon (Pécs, Buda, Eger, Székesfehérvár), így mély társadalmi beágyazottságuk biztos piacot kínált a söröknek (sajnos, mint később kiderült, csak elméleti szinten, hiszen az üzem marketingesei végül nem „lőttek” erre a biztosnak ígérkező célpiacra). Ugyanakkor az üzem nem merte az akkori kisüzemi szegmens tetejére sem pozicionálni a terméket, hanem azokat a nagyüzemi sörök utáni közvetlen lépcsőfokként árazták, azaz minőséget főztek, de olcsón, ami, mint az évek során kiderült, a sörpiacon nem létező, légüres tér.
Az értékesítés akadozása pedig folyamatosan veszteséges eredményt hozott, melyen a szortiment bővítése sem segített. Eleve hamar kiderült, a Dubbel és Tripel sörök forgalomba kerülésével 2018–2019 környékén, hogy amikor elérhetők a piacon az „eredeti” belga apátsági márkák (La Trappe, Westmalle stb.), akkor ezekkel nem igazán lehet versenyezni (lásd a Pannonhalmi Apátsági Sörfőzde értékesítési nehézségeit); illetve az akkori piac még a savanyú meggyes sörre sem volt vevő, noha napjainkban ez már sikertermék lehetne. Tehát Zirc egészen egyszerűen nem találta meg, pontosan mi is kell a piacnak, hanem egy elmaradott szemlélettel a kínálatot növelték, miközben a kereslet gyengült, és az értékesítéssel nem igazán törődtek.