Harrison Ford tesztelte a Tour de Hongrie egy szakaszát

Sárfalvi Péter sportállamtitkár-helyettes édesapja emléke miatt személyes ügynek tartja a nyári magyar körversenyt.

2017. 01. 18. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmi kétség, hazánk minden nemzetközi sporteseménye kiemelt figyelmet kap a 2024-es nyári olimpiáról szóló NOB-helyszíndöntésig hátra lévő kilenc hónapban, így az sem mindegy, milyen lesz az idén június 27-e és július 2-a között zajló Tour de Hongrie kerékpáros körverseny. A tavalyi évben 32 ország 96 versenyzője érkezett a 6 napon át, 740 kilométer hosszan zajló bringás csúcseseményre, a szervezők pedig bíznak abban, hogy a 2017-es, szintén 6 napos viadalon nem csak a versenytáv nő majd – előreláthatólag 10 kilométerrel.

Az először 1925-ben megrendezett verseny többször meghalt már, de 2001-ben Eisenkrammer Károly – úgy tűnik – végérvényesen feltámasztotta. Bár több olyan viadal volt, amelyben egy családi ház árának megfelelő pénzt veszített főszervezőként, a kormány sport iránti elköteleződése elérte ezt a kiírást is, és 2022-ig minden anyagi feltétele biztosítva van a Tour de Hongrie-nak.

„A kerékpározás reneszánszát látjuk mindenütt a világon, hihetetlen ütemben terjed a biciklis közlekedés. Németországban néhány esztendeje még csak 4 ezer pedeleket adtak el, a tavalyi évben ez a szám 600 ezer volt” – kezdte kicsit messzebbről Révész Máriusz kerékpárügyi kormánybiztos kicsit messzebbről a Tour útvonal-ismertetőjén. Mint elmondta, nem is feltétlenül a kerékpársport miatt érdemes nemzetközi színvonalú biciklis versenyt rendeznie hazánknak. A nagy európai körversenyek nézettségével csak a focimeccseké vetekszik, már a horvátok is tudnának erről mesélni – utalt arra, hogy az Eurosport ma már délnyugati szomszédunk körversenyével is foglalkozik, nem titkolt cél, hogy a magyar Tour is befurakodjon a legnézettebb sportcsatorna programjába. Ehhez persze fel kell minősíttetni a versenyt, amire idén ugyan még nincs mód, de a 2018-as Tour már minden valószínűség szerint kivívhatja az Eurosport érdeklődését, napi összefoglalók formájában. Ez nem jelentene kevesebbet, mint hogy a világ minden táján magyar városok nevezetességeivel ismerkedhetnének a tévénézők.

- A magyar turizmus a bruttó hazai össztermék tíz százalékát adja jelenleg, ezt a számot növelni szeretnénk. A mennyiségi turizmus mellett azonban szeretnénk a minőségire is koncentrálni, ami azt jelenti, hogy azok a külföldiek, akik ma még csak két-három napot töltenek Magyarországon, akár négy-öt napra is idejöjjenek. Büszkén állunk a verseny mellé, és az is célunk, hogy mi, magyarok is minél jobban megismerhessük a hazai tájakat. A 2024-es olimpiai helyszínről szóló őszi döntésig el kell hitetnünk a világgal, hogy jók vagyunk.

(Princzinger Péter, a Magyar Turisztikai Ügynökség fejlesztési vezérigazgató-helyettese)

A Tour de Hongrie motorja, Eisenkrammer Károly hálás azoknak a városoknak, amelyek a sokadik újrakezdéskor, 2015-ben a verseny mellé álltak, így hiába viaskodott négy város is a bevezető (prológ) szakasz vendéglátásával, Szombathelyé a lehetőség, hogy megmutassa magát a rövid nyitónapon. (Érdekesség, hogy 1925-ben Budapestről éppen Szombathelyre futott be az első Tour első szakasza, és itt alakult meg annak idején a honi kerékpáros-szövetség.) Az idei „igazi” első szakasz a keszthelyi Festetics-kastély kertjéből rajtol majd, és Zalaegerszegre érkezik, ahol a város idén ünnepli első írásos említésének 770. évfordulóját. Másnap reggel Velencéről rajtolnak a kerékpározók, és a Balaton fővárosába, Siófokra érnek – 1962-ben ez volt a Tour starthelyszíne –, várhatóan egy látványos, tóparti szakasz is a verseny része lesz; már ha ezt lenyomják a strandszezon haszonélvezőinek torkán Ennek a szakasznak is van egy pikantériája: ismert, a filmforgatás okán hazánkban manapság sűrűn megforduló Harrison Ford épp azon a velencei-tó-parti szakaszon kerékpározott egy alkalommal, ahol a verseny bizonyára folyni fog.

A negyedik versenynapon Paksról startol a mezőny, és a riói olimpiának négy sportolót is adó Ceglédig jut majd, a tavalyi első szakasz rajthelyére, a Kossuth-szobor lábához. Ezen a szakaszon nyert tavaly – sporttörténeti kuriózumként – először részhajrát egy afrikai sportoló. Innen kocsikkal szállítják át a bringásokat Karcagra az utolsó előtti napra, ahol birkafőző fesztiválba csöppen majd a nép, a Tour történetében immár negyedik alkalommal. A kisváros polgármestere az útvonal-ismertetés alkalmával egyébként fel is ajánlotta Eisenkrammernak, hogy ha még egyszer elvész egy háznyi pénze a verseny miatt, a településen otthonra találhat. A viadal e „birkanehéz” szakasza egyébként Miskolcon ér véget, a festői Lillafüred és a diósgyőri vár érintésével – a verseny megnyerésére esélyes Lovassy Krisztián szerint ekkor dől el a végső győztes kiléte, noha a leglátványosabb szakasz valószínűleg az utolsó lesz, Jászberényből Budapestre. Lovassytól lapunk egyébként megtudta, a prológon már eldől, ki az, aki biztosan nem szólhat bele a végjátékba, a második és a harmadik napon pedig a nagy versenyeken látható, öldöklő sprintbefutóra van kilátás.

Sokan ma még lesajnálóan legyintenek a magyar körversenyre – és részben igazuk is van. A magyar szurkolók szeretnének végre magyar versenyzők nemzetközi sikereinek örülni a kerékpársportban is. Ehhez viszont ma még több dolog hiányzik: a Touron kívül több, színvonalas verseny év közben, illetve edzéslehetőség a legjobbjainknak, akik ma évente négy-öt hónapot külföldön kénytelenek készülni. Ezt orvosolandó a kormány felszólítja a vidéki városokat, hogy bocsássanak rendelkezésre olyan megüresedő csarnokokat, amelyekben legalább 160 méteres ovális fapályát lehet építeni. Óbudán, az egykori gázgyár területén 2021-re már biztosan épül egy velodrom, amely az áhított 2024-es olimpia pályakerékpáros versenyeinek adna otthont.

Szombathely alpolgármesterétől, Koczka Tibortól egyébként úgy tudjuk, a mindennapos testnevelés keretei között egy általános iskolában kísérleti jelleggel, egy osztályban az egyik órát a kerékpározásnak szentelik. Ez is elengedhetetlen a kerékpáros kultúra hazai fejlődéséhez, csakúgy mint amit Sárfalvi Péter újsütetű sportállamtitkár-helyettes újságolt el: ma már nem húzza rá az autót a bringásokra az utcán. Ő egyébként a nemrég elhunyt, 2014-ben még szenior országos bajnok kerékpáros édesapja emléke előtt tisztelegve vesz részt a verseny ügyének előmozdításában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.