Új moralisták, farizeusok (44. rész)

2007. 08. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A semmi ágán ül szivem,
kis teste hangtalan vacog,
köréje gyűlnek szeliden
s nézik, nézik a csillagok.”
(József Attila: Reménytelenül)

Bele fogunk halni az időbe. S nem úgy, hogy az idő múlik, s majd meg kell halni; nem ilyen egyszerűen. Hanem majd megöl bennünket az idő…
Úgy öl meg, hogy kívül kerülünk belőle végképp.
Nem is olyan régen még volt közünk az időhöz.
Talán soha sem szerettük – s egészen biztosan nem értettük. Az idő végtelensége éppúgy felfoghatatlan, mint a világmindenségé vagy Istené. Ezért aztán a világmindenséggel már nem gondolunk. Istent meggyűlöltük és kiröhögjük, mint rút kamasz az oktatót, az öregebbet.
De az idővel nem tudunk semmit tenni. Az idő önálló életre kelt. Pontosabban: az idő rajtunk kívül és tőlünk függetlenül volt létező mindig is, de mi önmagunkon át érzékeltük és fogtuk fel. Most az idő a legfelfoghatatlanabb.
Marinetti még ódát írt a versenyautóhoz, hiszen a futuristák a jövőt és a sebességet ültették Isten helyébe. S nyomukban jöttek a fasiszták (nem a nácik, ó, nem, bosszant, ahogy a felkent ostobák zagyválják e két huszadik századi „izmust”), s aztán a második világháború jeges csöndjében még egyszer, utoljára megállt az idő az iszonyattól.
Olyasmiket művelt az ember a huszadik században, hogy eliszonyodott és megállt az idő.
Azután a század közepétől olyasmiket kezdtünk művelni, hogy elkergettük magunk mellől az időt.
Így kerültünk oda mindnyájan József Attila mellé, a semmi ágára. S ez nem magányosság, és semmiképpen sem sorstalanság, hiszen sorstalanság nincsen, a sorstalanság csupán kegyesnek vélt hazugság.
Ahogy ülünk a semmi ágán: az az időtlenség.
Rosszféle időtlenség.
Mert hát Krúdy időtlensége az életbe zárt végtelen. A miénk meg a ponttá zsugorodás.
„Kórosan rövidül a civilizáció figyelmének időbeni kiterjedése. Ezt az irányzatot eredményezheti a műszaki fejlődés felgyorsulása, a piac vezérelte gazdaság szűklátókörűsége, a demokráciáknak a következő választások időpontjával behatárolt szemlélete vagy éppen a személyes lekötöttségek sokirányúságának elterelő hatása, s mindez egyre jellemzőbben. Valamiféle kiegyensúlyozó tényezőre volna szükség a rövid távú gondolkodás mellett – egyfajta mechanizmus vagy mítosz, ami a hosszú távú szemléletet és a hosszú távú felelősség vállalását támogatja, és ez a hosszú táv legalább évszázadokat jelent” – írja Stewart Brand az Amíg világ a világ című munkájában.
S mi máris mosolyra húzzuk a szánkat: évszázadok? Ugyan…
Pedig… Pedig azért csapdába lehet ám csalni az időt. Például úgy, hogy nevesítjük. Vagy valamiféle elképzelhetőt, valamihez köthetőt társítunk hozzá.
Ha azt mondjuk, ezer év – nem mondtunk semmit. Ma már a tavaly is örök, sosem létezett múlt. De ha azt mondjuk, hogy egy generációnak adjunk csak ötven esztendőt, s akkor ezer év mindössze húsz generáció – nos, így talán elképzelhető.
Húsz generáció – húsz emberöltő. Húsz ember. Ennyi osztálytársa van (jó esetben) a gyerekünknek. Húsz ember, húsz név, húsz sors, húsz öröm és bánat. Ennyit talán korunk hőse is el tud még képzelni, s talán még időben visszafelé is. Ahogy legkisebb fiam kérdezgette a minap, hogy a nagymamának ki a mamája, és a dédikének ki a mamája, és annak ki, és így tovább. Szégyen, de én is csak a dédike mamájáig tudtam a választ. Azután elütöttem annyival, hogy a többiek már rég halottak. De a gyerek az gyerek, elviszi a dolgot ad absurdum, így azután legutolsó válaszom annyi volt, hogy „akit most kérdeztél, az Australopithecus volt, és az ő dédikéje pedig még egysejtű”. Középső fiam hallgatta és mosolyogta ezt a párbeszédet, majd összefoglalt mindent, imigyen: – Értem, papa. Tehát először voltak az egysejtűek, aztán blablabla, és utána jött a Bayer dédi…
Ennél tökéletesebben soha senki sem fogja már összefoglalni az idő leglényegét.
S innen fölfejtve az időből még nem teljesen kizuhant ember kínját, megint csak igaza van Stewart Brand barátunknak:
„A legkártékonyabb önzés nem az ÉN!, hanem az ÉN! EBBEN A PILLANATBAN! A nagylelkű ellentét a MINDANNYIAN MINDENKOR formában fogalmazható meg.”
Kérdés persze, vajon ebbe a „mindannyian” fogalomba beleérthetőek-e a szép, régi emberek is… Mindazok, akik elballagtak már az idő országútján… Tisztelhető-e mindenkor ezer- esztendőnyi magyar múlt húsz embere, húsz sorsa, húsz öröme és bánata?
Talán azért igen, mert máskülönben hogyan remélhetnénk mi a jövendő nemzedékek tiszteletét?
S kérdés persze az is, vajon vágyunk-e még a jövendő nemzedékek tiszteletére?
Ez a nehezebb kérdés.
Látszólag persze egyszerű ez is: hiszen – mondtam már sokszor –, a „nem akarok meghalni” elérhetetlen vágy csupán. Míg az „örökké akarok élni” – hát az bizony a jelet hagyás kényszere. A jelet hagyás kényszere pedig ezerféle módon megnyilvánulhat. Az utódok nemzésében, az alkotásban, amely a saját magamon túlmutató időnek készül, de még a pénz akarásában is.
Ám mindez csak akkor igaz, ha az ember nincsen a pillanat börtönébe zárva.
És az ember most a pillanat börtönébe van zárva.
Utódot nem nemz, mert a megannyi kötelesség és lemondás ellentmond a pillanat nagyszerűségének. Azután meg pillanataink virtuális nagyszerűsége is csak megöl bennünket. Nem is tehet mást… Hiszen ára az örökös hajsza.
„Pontosan ilyen hajsza az érmék csengő-bongó áradása is a félkarú rablók perselyébe. Ilyen hajsza a véráramba juttatott kokain általi édes felszabadulás is. Izgalmas kor. De a rutinszerű hajsza ára a személyes és üzleti élet kilátástalan melodrámája. Nincs kifelé nyíló távlat, nincs másféle nézet, nincs nagyobb szabású történet, csak a »most mit? « és az önbírálat (»elvadult és őrült pasas vagyok«).” (Stewart Brand: id. mű.)
És a pénz, ó, a pénz!
Szerb Antal még így ír a pénzről az Utas és holdvilágban – bocsánat, nem is a pénzről, hanem az Ulpius testvérek pénzhez való viszonyáról: az Ulpiusoknak fogalma sem volt a pénzről, csak azt tudták, hogy nem is különösebben szép papírfecnikért sok kellemes dolgot lehet kapni.
Istenem, mennyi költészet lapul még ebben a léhaságban! Pedig Szerb Antal nem ezer esztendeje élt ám… S ez is a pénz akarása.
A pénz akarása ma már csak öncél.
És csupa szörnyszülöttet csinál belőlünk. Orkok és zombik és uruk-hajok lettünk tőle.
„Oly túláradóan nagyszámúak a rövid távú lehetőségek újabb és újabb változatai, és oly sok meglepetéssel téríti ide-oda figyelmünket az események tempója, hogy monológgá egyszerűsödött a lehetőségekre kihegyezett kairosz és a rendíthetetlen kronosz közötti régi párbeszéd, hoszszú örömsikollyá a szabadesés szelében.” (Stewart Brand: id. mű.)
S hogy mi a kairosz és mi a kronosz? Rendben van, elmondom utoljára. A régi görögök még ismerték az időt, ezért megkülönböztették a csak bennünk létező kairoszt (ő a pillanat és az alkalom), valamint az örökkévaló kronoszt, aki mirajtunk kívül és tőlünk függetlenül létezik. Odüsszeusz és Próteszilaosz a kairosz, vagyis a leleményesség gyermeke. Az istenek meg mind a kronoszban élnek, és csak mosolyognak mirajtunk.
Most szétnézünk a világban, látjuk, hogy Bábel tornya mindjárt felépül. A legutolsó simításokat végezzük az örök bűn főművén. A bennünk élő kairosz legyőzte az örök kronoszt.
Ám ilyenkor már készülődnek az istenek is. Készülődik az az egyetlen isten is, aki akkor is van, ha – ne adj’ Isten! – nincsen Isten…
S így, pillanatba zárva ülünk József Attila mellett a semmi ágán.
S mert nincsen ma írás napi aktualitás nélkül (kairosz rátelepedett a gondolkodásunkra is), hát elmondom azt is, minek kapcsán jutott mindez most eszembe.
„A nemzeti tradíciók tehát a népek lelke. Mondhatnám a tradíciót a lelkek vérrokonságának. Míg a tradíciók élnek, addig élnek a nemzetek; mert hisz csak addig van meg a lélek vérrokonsága. Mihelyt pedig a tradíciók érzésben, gondolkodásban, szellemben, erkölcsben megváltoznak: idegenen állnak egymással szemben ugyanazon népnek fiai. A norvég nép tradíciói mások, mint a magyaroké; a közös, nagy gondolatok is máskép vannak színezve; a századok évei és az évek napjai másképp vannak megjelölve kalendáriumaikban; itt piros betűs ez a nap, ott meg sötétfekete; imáik másképp hangzanak, a szép fjordok színei s a meredek, szétroncsolt sziklafalak rémei vegyülnek beléjük; emlékeik szent koronáról, hármas bércről, vészt hozó félholdról semmit sem tudnak; tradícióik mások, más a nép. (…)
A magyar nép nemzeti tradícióinak egyik hordozója, mondhatnám, szinte orgánuma a magyar Szent Korona. Ez az abroncs, mely szorosabban köti össze a nemzetet, mint a vámfák, határkövek és fegyveres seregek; ez az aranyfoglalat, melybe bele van foglalva a népnek alkotmánya, s oldalaira rá van zománcozva a történet minden nevesebb jelenete. A magyar Szent Korona egy szimbólum, melyhez a nemzet alkotmányos életének valamennyi emléke fűződik; árnyában életre ébred az egész történet, s a magyar népnek ez a korona beszél egy ezredéves nemzeti létről. Beszél különösen arról, hogy a koronás király azt a törekvést jelképezi, mely a nemzetet Szent István óta az európai népcsaládnak méltó és egyenjogú tagjává emeli, s a kereszténység s a nyugati civilizáció áldásaiból neki e földön részt követel.”
Prohászka Ottokár szavai ezek.
Prohászka Ottokárt kihullajtotta kronosz rostáján a beteg és sivár kairosz. De jórészt tudjuk ma már, hogy akit és amit ez a kor felejtésre ítél, csak az valódi érték és nagyság.
Mert a mi korunknak nem lehet igaza, még azokban a dolgokban sem, amelyekben amúgy igaza van.
S az ilyesféle koroknak is vannak papjai, igazi hamis papok, igazi farizeusok. A pillanat rabjai ők, bármennyi pénzük rabszolgái, akik szájából minden igazság hazugságként hull alá.
Nincsen közük a kronoszhoz éppúgy, mint a nemzeti tradícióhoz, a koronához, a nemzethez magához, és a nemzet bármely bújához-bajához. Autonómiához, bölcsességhez, örökkévalósághoz. Még a semmi ágára sem ülnek ki mivelünk, hiszen nincsen szívük, hogy hangtalan vacogjon.
Mibennünk meg csak nő, nőttön-nő a keserű gyűlölet.
Nem baj ez, ha soha nem feledjük, hogy ez a keserű gyűlölet ki és mi ellen irányul. Ki és mi ellen kell hogy irányuljon. S ha mindig ott van mellette az örök szeretet. Örök szeretet egymás iránt. Minden iránt, ami nem ők. Ez a szeretet és ez a gyűlölet farag minket harcosokká. Kronosz harcosaivá.

P. S.:
„Látjátok, hogy nem hiába firkálok,
mert ha ezt a verset ki nem gondolom,
fölöttem folyna már régen az árok,
s csalán nőtt volna már a gyomromon.
Ezért, ha a zsaruk a nyakadra hágnak,
Az urak előtt ne fogd be a pofádat.”
(Francois Villon: A búcsú;
Faludy György átköltése)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.