Ezt írja: „A változás e gondolatának negatív oldala szomorúságot kelt bennünk. Nyomasztóan hathat reánk az, hogy a leggazdagabb alakulat, a legszebb élet a történelemben elpusztul, hogy itt a kiválónak romjai között járunk. A történelem elszakít a legnemesebbtől, legszebbtől, amely iránt érdeklődünk: tönkretették a szenvedélyek; mulandó. Úgy látszik, minden elmúlik, semmi sem maradandó. Minden utazó érezte ezt a melankóliát. Karthágó, Palmüra, Perszepolisz, Róma romjai között állva ki ne elmélkedett volna a birodalmak és emberek mulandóságáról, ki ne szomorkodott volna egy hajdani, erőteljes és gazdag életen?” Hegel aligha állhatott személyesen Palmüra romjai között, és hozzám hasonlóan ő sem láthatta, hogy apró homoktölcsérek formájában miként kergetőzik a sivatagi szél a szemgyönyörködtető oszlopsorok között.
A filozófus sorai azért is tanulságosak, mert rávilágítanak rom és rom különbségére is. Mert hát rom az is, amivé a legnagyobb ítélettevő, az enyészet, az Idő révén válnak a dolgok, meg romnak nevezzük azt is, amivé a torz és olykor önmagából kifordult utánzás, az emberi pusztító tevékenység nyomán lesznek. Az előbbi esetben többnyire arra törekszünk, hogy a romot legalább képzeletben egybevessük hajdani csillogásával, azzal a formájával, amikor még ereje teljében volt.
Az utóbbi esetben viszont felháborodás és iszonyat tölt el minket azon pusztítás láttán, ami kiváltképp az emberre jellemző. Mert a természet, a flóra és a fauna is birtokába veheti és eltüntetheti az emberi hajlékot, gondoljunk a hajdani maja városokra az esőerdők mélyén. Ám ebben nincs semmi célzatosság; a természet tudattalanul végzi a maga munkáját. Viszont az emberi pusztítást – még annak legkegyetlenebb módját is, azt, amikor az elkövetőben látszólag csak a vak düh tombol – előrelátó számítás, érdek vezérli. S ebben az esetben többnyire nem olyan teremtő rombolásról van szó, melynek nyomán a régi valami újnak, sőt talán nagyszerűbbnek adja át a helyét, hanem csupán pusztító rombolásról, melynek egyedüli és végső célja a semmi, a puszta nemlét – ilyenkor az emberi nihilizmussal szembesülünk.