Levettük a koronát

1946-ban a köztársasági államforma bevezetése csak kevesek ügye volt.

Ugró Miklós
2016. 01. 30. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetven esztendővel ezelőtt, január 31-én a nemzetgyűlés megszavazta az 1946. évi I. törvényt. A szavazást követően rögtön ki is hirdették, mi több, azon nyomban hatályba is lépett. Másnap, február 1-jén a nemzetgyűlés közfelkiáltással Tildy Zoltánt választotta a Magyar Köztársaság elnökévé. Ezt a köztársaságot nem kikiáltották, egyszerűen minden felhajtás nélkül, mintegy mellékesen közölték a néppel: vége a 946 éves magyar királyságnak. Azóta, immár hetven éve, köztársaságban élünk – amiből kerek negyven év népköztársaság volt –, s még mindig akadnak olyan eltökélt emberek, akik bíznak abban, hogy előbb-utóbb mégiscsak megvalósul valami azokból a célokból, amelyeket hetven évvel ezelőtt jó szándékú, tisztességes politikusok (voltak ilyenek is!) tűztek ki.

Megjegyzem: ha még érvényben van az alaptörvény preambuluma, és az 1944. március 19-én megszűnt jogfolytonosság csak 1990. május 2-án állt helyre, akkor nemcsak az 1946-os köztársaság volt illegitim, hanem az 1989. október 23-án kikiáltott köztársaság jogszerűsége is kívánnivalót hagy maga után. Ám mielőtt túl merész közjogi következtetésre jutnánk, maradjunk annyiban, hogy tapasztalataink szerint nem csak a preambulumot, de magát a normaszöveget is figyelmen kívül hagyják az illetékesek. Persze a történelmi jogszerűség meglehetősen elvont konstrukció, a mindennapi életre kevés befolyással bír, legfőbb haszna, hogy hivatkozni lehet rá – vagy éppen a hiányára, ha magasabb érdekek úgy kívánják. Az államforma körüli anomáliák megnyugtató rendezését az sem segíti, hogy a baloldal valami különös, önmagában való értékként viszonyul a köztársasághoz, mintha az nélkülözhetetlen feltétele lenne a közjó megvalósulásának. Ez nincs így, ennek ellenére az elmúlt hetven évben mégis sikerült a lakosság jelentős részével elhitetni. Ma egy esetleges népszavazás bizonyosan a respublika nagyarányú győzelmét hozná.

Nem mintha az istenadta nép ez irányú véleményére bármikor is adtak volna a döntéshozók. 1945 őszén, a választási kampányban egyik párt sem említette egyetlen árva szóval sem az államformát. Egyedül a szocdemek írott programjában szerepelt egy mondat a köztársaságról, de a gyűléseiken ők sem beszéltek róla. Pedig az akkor már negyedszázada király nélküli királyság igazi közjogi nonszensz volt, aminek a megoldását azonban senki nem erőltette. A köztársaság meghirdetése kétes kimenetelű vállalkozásnak tűnt, mert várhatóan aktivizálta volna Mindszenty hercegprímást, és ő rengeteg szavazót eltántoríthatott volna a republikánusoktól. A királyság helyreállítása a megszállóknak nem tetszett volna, arról nem is beszélve, hogy egy esetleges Habsburg-restaurációból pár tucat legitimistán kívül nem kért volna senki. A jobboldalon élt egy naiv illúzió arról, hogy a békekonferencia után kivonulnak a megszálló csapatok, az ország visszanyeri szuverenitását, és akkor szabadon megoldhatják az államforma problémáját. A kommunisták viszont sem akkor, sem máskor nem voltak naivak: a választás után nem sokkal felvetették, hogy égetően sürgős lenne ezt az ügyet rendezni. S ha már kiprovokálták az állásfoglalást, a kisgazdapárt jobboldala és centruma sem mert nemet mondani. Sem az időpontra, sem a köztársaságra.

A nemzetgyűlés alkotmányügyi bizottsága 1946. január 28-án tárgyalta meg az államforma megváltoztatásával kapcsolatos előterjesztést. A baloldaliak követelték, hogy a szöveg térjen ki arra is, hogy a magyar nép szabadon, külső nyomástól mentesen döntött a köztársasági államforma mellett. Hamarosan, január 30-án részletes vitára bocsátották a törvényjavaslatot. A téma előadója a kisgazdák egyik legtekintélyesebb, legnépszerűbb politikusa, Sulyok Dezső volt. Sulyok köztársaságpárti volt, de annak bevezetését túlságosan korainak tartotta, és csak a baloldal által irányított Tildy rábeszélésének engedve vállalta a számára kínos feladatot. Beszéde elején megemlítette a kézenfekvő, mégis oly gyakran elfeledett tételt, miszerint „a szabadság: eszmény, a demokrácia: elv és a parlamentarizmus: eszköz, az eszközzel, az elv tiszteletben tartásával meg lehet valósítani az eszményt”. Később elegánsan utalt rá, hogy az államforma ennek csak a kerete, hiszen „a királyság és köztársaság államformája egyformán lehet erkölcsös és hasznos is”. Hogy miért döntött mégis a nemzetgyűlés a köztársaság mellett? Szavai szerint „elsősorban az Egyesült Nemzetek felé akarunk tettekben megnyilvánuló dokumentumot adni”. Utalt a belső kényszerre is: „a munkáspártok és az úgynevezett polgári alapon álló többségi párt között van egy természetes bizalmatlanság, de ezt a bizalmatlanságot is ki kell küszöbölnünk magunk közül.”

A kommunista párt részéről Rajk László szólalt fel. Üdvözölte, hogy a törvény biztosítja az állampolgárok alapvető jogait, de ugyanakkor figyelmeztetett a „belső ellenség” szervezkedésére is, amelyet nem illetnek meg a demokratikus állampolgári jogok. Rajk már akkor fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy mielőbb szükség lesz a köztársaság védelméről szóló törvényre. (Bő másfél hónap múltán, március 12-én fogadták el a demokratikus államrend és a köztársaság védelméről szóló 1946. évi VII. törvényt, amelynek alapján tízezreket hurcoltak meg, börtönöztek be, internáltak, és legkevesebb ezer embert végeztek ki.) A szociáldemokrata Kéthly Anna azokra a vádakra válaszolt, amelyek kétségbe vonták a nemzetgyűlés illetékességét az államforma megváltoztatására. „Az általános, egyenlő, közvetlen és titkos választójog alapján megválasztott nemzetgyűlés most a magyar nép nevében és megbízásából megalkotja azt az államformát, amely a nemzet akaratának és érdekeinek megfelel: a magyar köztársaságot” – jelentette ki a nemzetgyűlés alelnöki tisztét betöltő képviselő asszony. Ez szépen hangzik, csak egyrészt a magyar nép erre nem adott megbízást, másrészt az akaratára senki sem volt kíváncsi.

A kisebb pártok szónokai – Darvas József a parasztpárt, Eckhardt Sándor a demokrata néppárt és Szent-Iványi Sándor a polgári demokraták részéről – hol nagyon, hol kevésbé lelkesen támogatták a javaslatot. Egyetlen ellenzője a másnap, január 31-én felszólaló pártonkívüli Slachta Margit volt. Durva és gúnyos közbekiabálásokkal zavart beszédében az organikus fejlődést kérte számon. Szerinte az ország államformájáról csak a Szent Korona-tan alapján lehet dönteni. „Amikor kimondjuk a köztársaságot, ezzel nemcsak a király fejéről, hanem a saját fejünkről is levesszük a koronát.” A köztársaság hátrányai között említette, hogy „a köztársasági elnök a pártok embere, a király a nép embere”. Tapasztalataink szerint ez a megállapítás legalább felerészben pontos és igaz.

A nemzetgyűlés gyakorlatilag vita nélkül fogadta el hazánk új államformáját. (Slachta Margittal nem vitatkoztak, hanem otromba módon letorkolták.) Ezt a törvényhozói egyetértést úgy állították be, mintha a királyság megszüntetése a magyar nép egészével összhangban, annak kifejezett akaratára történt volna. A törvényjavaslat előadóját, Sulyok Dezsőt hamarosan utolérte a baloldal hálája: követelésükre a köztársaság védelméről szóló törvény vitája után kizárták a kisgazdapártból, majd egy kifejezetten rá szabott törvény alapján képviselői mandátumától is megfosztották. A magyar respublika akkor, hetven évvel ezelőtt valójában csak kevesek ügye volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.