Hetven esztendővel ezelőtt, január 31-én a nemzetgyűlés megszavazta az 1946. évi I. törvényt. A szavazást követően rögtön ki is hirdették, mi több, azon nyomban hatályba is lépett. Másnap, február 1-jén a nemzetgyűlés közfelkiáltással Tildy Zoltánt választotta a Magyar Köztársaság elnökévé. Ezt a köztársaságot nem kikiáltották, egyszerűen minden felhajtás nélkül, mintegy mellékesen közölték a néppel: vége a 946 éves magyar királyságnak. Azóta, immár hetven éve, köztársaságban élünk – amiből kerek negyven év népköztársaság volt –, s még mindig akadnak olyan eltökélt emberek, akik bíznak abban, hogy előbb-utóbb mégiscsak megvalósul valami azokból a célokból, amelyeket hetven évvel ezelőtt jó szándékú, tisztességes politikusok (voltak ilyenek is!) tűztek ki.
Megjegyzem: ha még érvényben van az alaptörvény preambuluma, és az 1944. március 19-én megszűnt jogfolytonosság csak 1990. május 2-án állt helyre, akkor nemcsak az 1946-os köztársaság volt illegitim, hanem az 1989. október 23-án kikiáltott köztársaság jogszerűsége is kívánnivalót hagy maga után. Ám mielőtt túl merész közjogi következtetésre jutnánk, maradjunk annyiban, hogy tapasztalataink szerint nem csak a preambulumot, de magát a normaszöveget is figyelmen kívül hagyják az illetékesek. Persze a történelmi jogszerűség meglehetősen elvont konstrukció, a mindennapi életre kevés befolyással bír, legfőbb haszna, hogy hivatkozni lehet rá – vagy éppen a hiányára, ha magasabb érdekek úgy kívánják. Az államforma körüli anomáliák megnyugtató rendezését az sem segíti, hogy a baloldal valami különös, önmagában való értékként viszonyul a köztársasághoz, mintha az nélkülözhetetlen feltétele lenne a közjó megvalósulásának. Ez nincs így, ennek ellenére az elmúlt hetven évben mégis sikerült a lakosság jelentős részével elhitetni. Ma egy esetleges népszavazás bizonyosan a respublika nagyarányú győzelmét hozná.
Nem mintha az istenadta nép ez irányú véleményére bármikor is adtak volna a döntéshozók. 1945 őszén, a választási kampányban egyik párt sem említette egyetlen árva szóval sem az államformát. Egyedül a szocdemek írott programjában szerepelt egy mondat a köztársaságról, de a gyűléseiken ők sem beszéltek róla. Pedig az akkor már negyedszázada király nélküli királyság igazi közjogi nonszensz volt, aminek a megoldását azonban senki nem erőltette. A köztársaság meghirdetése kétes kimenetelű vállalkozásnak tűnt, mert várhatóan aktivizálta volna Mindszenty hercegprímást, és ő rengeteg szavazót eltántoríthatott volna a republikánusoktól. A királyság helyreállítása a megszállóknak nem tetszett volna, arról nem is beszélve, hogy egy esetleges Habsburg-restaurációból pár tucat legitimistán kívül nem kért volna senki. A jobboldalon élt egy naiv illúzió arról, hogy a békekonferencia után kivonulnak a megszálló csapatok, az ország visszanyeri szuverenitását, és akkor szabadon megoldhatják az államforma problémáját. A kommunisták viszont sem akkor, sem máskor nem voltak naivak: a választás után nem sokkal felvetették, hogy égetően sürgős lenne ezt az ügyet rendezni. S ha már kiprovokálták az állásfoglalást, a kisgazdapárt jobboldala és centruma sem mert nemet mondani. Sem az időpontra, sem a köztársaságra.