Jogvédelem vakvágányon

Nem minden szegregáció, ami annak látszik.

György Zsombor
2016. 11. 09. 10:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szegregációvita újratöltve – avagy egy csendesebb időszak után újra színre léptek a jogvédők, folytatódhat a civilizációs kampf. Mint a régi, de nem szép 2000-es évek derekán. Való igaz, az elmúlt időszakban nem mutatkozott különösebb kormányzati szándék sem arra, hogy a súlyosan lemaradt cigányság ügye a közbeszéd része legyen, és szerencsére eget rengető dráma sem rázta meg az országot. A hétköznapi drámák persze Olaszliszka, Cozma-ügy, sorozatgyilkosságok nélkül is nap nap után zajlanak, csak a városi elefántcsonttornyokig ezek híre már nem hallatszik fel. Ez a bizonyos elefántcsonttorony juthat eszünkbe akkor is, amikor különféle jogvédő szervezetek aktivizálják magukat, és úgy próbálnak fellépni a roma közösségekért, hogy abból utóbbiak köszönik, nem kérnek. Jelenleg egy kaposvári iskola ügye van terítéken, a legtöbb fordulatot azonban eddig a nyíregyházi Huszár-telepi görögkatolikus iskola története vette, amelyet két „elítélő” bírósági döntés után a Kúria mentett meg a bezárástól.

Hagyják békén az iskolát! – kiabáltak annak idején a messziről jött jogvédőknek a helyi cigány anyák, egyikük a nyomaték kedvéért még köpött is egyet feléjük, ennek magam is tanúja voltam 2013 áprilisában. A szegregáció ellenségeként fellépő szervezetet, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítványt akkor vezetőként Mohácsi Erzsébet képviselte, ma Ujlaky András az elnöke. Utóbbit 2009-ben ismertem meg, amikor is két másik neves üzletemberrel közösen próbálták elindítani hazánkban az úgynevezett szegények bankja modellt. A program itthon, az általuk kitalált formában sajnos nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, Ujlaky Andrást mindazonáltal elszánt és jó szándékú embernek ismertem meg, ma sincs kétségem afelől, hogy az is. Annak ellenére gondolom így, hogy a cigánysággal kapcsolatos ügyekben komoly véleménykülönbségek lehetnek köztünk. Nem az alapvetésben – a szegregáció nyers értelmezésben nyilván káros és elítélendő jelenség –, inkább abban, mit minek nevezünk, mikor kiáltsunk farkast, és mikor ne.

A társadalmi problémák a legritkább esetben írhatók le feketén-fehéren, a sötét erők és a haladó szellemek küzdelmeként, ezt nyilván az üzletember is jól tudja. Ezért is tartom helyenként igen leegyszerűsítőnek és félrevezetőnek a Magyar Narancs legutóbbi számában közölt – sok fontos felvetést is tartalmazó – cikkét.

„A kormánynak komoly fejfájást okoz a Brüsszelben a roma gyerekek iskolai szegregációja ügyében májusban indított kötelezettségszegési eljárás. A roma emancipációs mozgalom számára viszont ez a legfontosabb és egyben legígéretesebb esemény az utóbbi években” – nyitja írását, majd eljut oda, hogy a kormány a minél kevesebb változásban lehet érdekelt, mind a jogszabályokat, mind az intézményeket illetően. (Kelletlenül, Magyar Narancs, 2016. november 3.) Ideérti azt is, hogy a kormány nem akar változtatni az egyházi oktatás rendszerén sem. Mint fogalmaz, „az egyházak a kormány legmegbízhatóbb szövetségesei nemcsak az elitképzés szervezésében és annak hallgatólagos garantálásában, hogy az cigánymentes marad, hanem az elkülönített »felzárkózó« oktatás zászlóvivői szerepében is”. Ez durva leegyszerűsítés, amely a cikk azon korábbi alapvetésénél is erősebb állítás, miszerint a kormány nem akarja bezáratni a „szegregált” intézményeket.

Azokkal az általános megállapításokkal, hogy a tankötelezettség leszállítása 16 évre, a gimnáziumok háttérbe szorítása, vagy éppen a roma nemzetiségi oktatás kiforratlansága hátrányt okoz a nehéz sorban élőknek, nehéz nem egyetérteni. Ez azonban még nem oldja fel azt az ellentmondást, hogy mégis miként jöjjenek létre vegyes osztályok ott, ahol a sokszínűség már a múlté, és csak az egyik vagy a másik közösség tagjai vannak jelen? Nem tér ki arra sem, vajon szegregáció-e az, ha a romungrók együtt tanulnak a „gádzsókkal”, de az oláh cigányok nem? És azt sem fejti ki, hogy a létező társadalmi, földrajzi helyzetben miként lehetne különlegesen felkészített tanárokat a halmozottan hátrányos helyzetű térségekbe vonzani, netán a kiemelkedett cigány értelmiségiket visszacsábítani, hogy segítsék egykori közösségeiket. Mindkettő nagy kihívás, de ösztöndíjakkal – akár magánösztöndíjakkal – és jó képzéssel lassacskán csak el lehetne érni valamit.

Ujlaky úr megállapításaival ellentétben én azt tapasztalom, hogy az egyházak igenis sokat tesznek a társadalmi felzárkózásért. Nem eleget? Ezt talán mondhatjuk, de hogy tudatosan működnének közre a romák kirekesztésében, ez ferdítése a tényeknek. És sértő a pasztorációs tevékenységet végző jezsuita szerzetesekre, a tanodákat üzemeltető váci püspökségre, a végeken küzdő evangélikus, baptista és megannyi más közösségre nézve. Nem beszélve a görögkatolikusokról – például ama bizonyos Huszár-telepi iskolában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.