Nem tudni, hogy csak poén, vagy tényleg komolyan gondolják, de a héten megjelent a Csíki Sör hivatalos Facebook-oldalán a következő szöveg: „Szeretnénk bejelenteni, hogy 2018. április 1-jétől vadonatúj termékcsaláddal, a Csíki Csempésszel kedveskedünk fogyasztóinknak!” Az április elseje miatt nagy az esély a viccre, de az is lehet, hogy a tulajdonos, Lénárd András épp teszteli a piacot. Ha jól fogadják a rajongók a csibészséget, nem kizárt, hogy tényleg piacra dobja a csempészpárlatokat.
Világosan látszik, Amerikában nemcsak táncoslányok zöldhatáron való becsempészését lehetett megtanulni, hanem a marketinget is.
A Csíki Sör-ös sztori kezdetben szerethető és támogatható volt. Igaz, szeredai ismerőseim már akkor is hümmögtek, mert fenntartásaik voltak a tulajdonos személyét illetően, de innen, Budapestről szépnek tűnt minden. Annyira, hogy az első Székely Fesztivál előkészítése idején szervezőtársam megszerezte a sör magyarországi forgalmazásához szükséges engedélyeket, és a Millenárison debütált a termék nálunk. Akkor még viccesnek tűnt a háttér is, bár nem volt eredeti az ötlet: Klapka György vállalkozó évtizedekkel ezelőtt elsütötte a poént a hagyományos mosóporral. (Ha valaki nem tudná, a Csíki Sör azt használta ki, hogy a székelyek csíki sörnek hívták a Heineken Ciuc Premiumját.) Szükségünk van legendákra, jó történetekre, és az élelmes székely vállalkozás harca sokak szimpátiáját felkeltette.
Jó kérdés persze, hogy meddig juthat egy blöffre épített vállalkozás. A vírusmarketing működött, a Heineken belesétált a csapdába, és a többéves pereskedés a feltörekvő cég malmára hajtotta a vizet. Kezdetben még Székelyföldön is nehéz volt hozzájutni, ez is hajtotta a keresletet. Amiért meg kell harcolni, az biztosan jó. Pedig nem kell ahhoz nagy sörszakértőnek lenni, hogy észrevegyük: az Igazi, később Tiltott Csíki Sör nem kiemelkedően jó, inkább átlagos, picit túlárazva.
Nem tudom, pontosan mikor jött el a megvilágosodás a Csíki Sör Manufaktúra tulajdonosa számára, de ma már világosan látszik: azt gondolta, hogy az ölébe fog hullani a magyarországi piac. Példátlan politikai hátszelet kapott az anyaországi kormánytól a Heineken ellen vívott harchoz, és van egy réteg Magyarországon, amely rajong a székely szósszal leöntött ideológia iránt akkor is, ha komoly logikai döccenők vannak benne. Lénárd már-már kötőszóként használja a „székely” kifejezést, és a mártírkodás sem áll távol tőle.