Joszif Sztálin csak az osztályharc szüntelen erősödését jövendölte, de az idén mintha a kultúrharc erősödne. Ilyen tendenciát érzünk nemcsak a választások tépázta Magyarországon, hanem a kultúrpolitikai értelemben rendszerint csendes Nagy-Britanniában is.
A magyar sajtó hónapok óta nyomon követi Közép-Európa nagy barátjának, Sir Roger Scruton angol filozófusnak, szépírónak, publicistának és zeneszerzőnek a meghurcoltatását. A történet – általános tanulságai mellett – magyar szála miatt is érdekes.
Scruton közéleti énjének egyik legfontosabb eleme az európai kultúra hanyatlása miatt érzett aggodalma. A kulturális hanyatlás világosan nyomon követhető az angliai városképek alakulásában, elsősorban is London elszürkülésében, amely az ezredforduló óta észrevehetően felgyorsult. Nem a városlakók szürkültek el, hanem a város építészeti arculata. A túlméretezett, formátlan új épületekre gondolok, a stílustörésekre, a modern építészeti divat kisiklásaira, a gazdagság és a rossz ízlés együttállására. Scruton rengeteg cikket, interjút, könyvrészletet és egy teljes könyvet szentelt az építőművészetnek (The Aesthetics of Architecture, Princeton University Press, 1979, 2013). Bizonyára ezzel a munkásságával vívta ki, hogy 2018 novemberében megbízták a kormány munkáját segítő „Building Better, Building Beautiful” („Jobban építeni, szépet építeni”) elnevezésű bizottság vezetésével, amely a lakásügyi, közösségi és önkormányzati ügyekkel megbízott államtitkár hatáskörébe tartozik. E tisztséget 2019. április 10-ig töltötte be, amikor James Brokenshire államtitkár a New Statesman aznap megjelent Scruton-interjúja miatt viharos gyorsasággal menesztette.
Scruton építészeti nézeteinek az áll a középpontjában, hogy ellentétben minden más művészeti alkotással egy épület szinte soha nem áll egyedül, hanem egy környezetbe kell szervesen illeszkednie. Egy új épület csak a környezetével együtt szemlélhető. Az építési stílusok változnak ugyan, de minden egyes épület sok évtizedig fennáll (Angliában évszázadokig), s emiatt egy város arculata csak nagyon lassan képes változni, és a változást egy-egy kirívóan újszerű épület építésével nem szabad, mert nem is lehet siettetni. Egy szokatlan stílusú vagy a többi építmény rendjét megtörő (egy utcasorból kilógó) épület mindenképp diszharmóniát eredményez. Minden épületnek szüksége van egy arcra, vagyis homlokzatra, amelyet hagyományosan oszlopok, díszítmények vagy rendben ismétlődő egyéb épületelemek osztanak részekre. Az oszlopok, féloszlopok függőlegesen tagolnak, jobb-bal-szimmetrikus mintázatot alkothatnak, az emeletenként egymásra másolt vízszintes elemek viszont nem képesek erre.