Talán mindannyian sejtjük, hogy napjaink európai uniós vitái a jogállamiságról valójában magáról az Európai Unióról szólnak. Már persze nem pusztán a brüsszeli intézményrendszer működéséről vagy egyes jogszabályokról, hanem úgy egészében arról, hogy mi is ez az unió, mi értelme van, milyen irányba tart. A „kezdetek kezdetén”, az EU jogelődjeinek létrehozásakor az ezekre adandó válasz magától értetődő volt – újjáépíteni és az egységes örök béke útjára fordítani a háború utáni Európát –, így ünnepélyes deklarációkon, preambulumokon kívül különösebben nem kellett indokolni az integráció „szellemi magját”, morális alapjait. A jelenlegi helyzet azonban az, hogy a folyamatos válságok közepette megfordult a korábban egyértelmű trend, az Európai Unió az integráció helyett a szétesés, a dezintegráció jegyeit mutatja.
Az „új”, a 2000-es években csatlakozott posztkommunista országok valódi beépülésének „nehézségei”, azok másodrendű tagokként való kezelése, az európai alkotmányozás – egyébként szerencsés – zátonyra futása, a pénzügyi, majd a rárakódó migrációs válság, az uniónak mint geopolitikai szereplőnek egyértelmű leértékelődése, valamint az „uniós értékekről” évek óta folyamatosan fel-felbuggyanó vita mind arra enged következtetni, valahogy „kizökkent az idő”, és egyelőre nem tűnik úgy, hogy valaki képes lenne helyretolni.
Az uniós projekt megfeneklése persze kísértetiesen egybeesik a 90-es évekre kialakított globális neoliberális konszenzus felbomlásával, azzal, hogy a valóság elkezdte arcon csapdosni a relatíve hosszabb ideje békében és tagadhatatlan jólétben élő nyugati társadalmakat és politikai elitjeiket. Míg sokan a történelem végét várták pár évtizeddel ezelőtt, a „történelem végének vége” jött el, rávilágítva arra, hogy amit a bipoláris világrend, a Nyugat és a Szovjetunió mozdíthatatlannak hitt szembenállása elfedett, az nagyon is létezik. A közös ellenség, a kommunista birodalom összeomlása után szépen lassan kiderült – és derül ki napjainkban is –, hogy a szabad országok táborán belül a szabadság, demokrácia, függetlenség fogalmai kapcsán nem kedélyes egyet nem értésről, hanem fundamentális értelmezési különbségekről van szó. A most a költségvetésről, válságkezelésről vagy a jogállamiságról folyó uniószintű viták lényege ennek folyományaképpen abban gyökerezik, hogy a 45 éves kommunista elnyomás alól kijövő tagországoknak például alapvetően más a „szuverenitásélménye”, mint nyugati társaiknak – ahogy egy börtönből szabadult rab is szorosabban, mondhatni (bár utálom ezt a kifejezést) „érzékenyebben” viszonyul visszanyert szabadságához, a friss levegő vételének képességéhez, mint az, aki sose szagolta a cella penészes falait.