Az egész Kárpát-medence sikere azon múlik, hogy képesek vagyunk-e nemzetközi szinten is versenyképes tudást adni a magyar fiataloknak. A tehetségek világszínvonalú felsőoktatást érdemelnek – ehhez a pénzügyi forrásokon túl nyitottságra, intézményi együttműködésekre és határokon átívelő, hosszú távú gondolkodásra van szükség. Kemény munka áll előttünk, de meggyőződésem, hogy a Corvinus sikere és az alapítványi rendszer bevezetése igazi lendületet ad a folyamatnak. Az átalakulás legelején vagyunk, de már az első két év is konkrét eredményeket hozott. Az egyetem működése gördülékenyebb lett, költségvetése pedig több mint harmadával gyarapodott.
Magam is a Közgázra jártam, és szerettem odajárni. A nyolcvanas évek Közgáza első blikkre klasszikus egyetem volt a szocialista blokkból. De az unalmas, pártdirektíva által meghatározott órák mellett akadt egy-két izgalmasabb szeminárium és persze rendkívüli koponyák mind a tanárok, mind a diákok között. A késő kádárizmus porossága ellenére volt itt valami frissesség, valami új, valami olyan, ami az életre készített fel minket, és ezek közül is kiemelkedett a Rajk-szakkollégium. Ez egy olyan közeg volt, ahol megtanultam vitázni, ahol megismertem a későbbi Magyarország gazdasági és – ami még fontosabb – szellemi életének jelentős szereplőit, alakítóit.
Ez a hely versenyképes tudást adott, és lehetővé tette, hogy sikeresen kezdjem meg a karrieremet. Sőt, valahol azt is ennek a közegnek köszönhetem, hogy még a kilencvenes évek elején felborult, állandóan változó gazdasági közegben is sikerült előrejutnom. Nagyon sokat gondolkodtam azóta azon, hogyan lehetne Magyarországon olyan oktatási rendszert építeni, ami minden tehetséges, tanulni vágyó fiatalt felkészít az életre, és olyan közeget teremt, ahol élmény a tanulás. De a gondolkodás ma már nem elég, eljött a cselekvés ideje.
Az elmúlt negyven évben a klasszikus hazai felsőoktatás egy helyben toporgott, és a rabja maradt a posztkommunista idők középszerűségének. Amikor a Mol vezetőjeként friss diplomásokkal beszélgetek az egyetemi élményeikről, valódi időutazásban lehet részem. Az intézmények ma is ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint az én időmben. Nincs elég pénz, nem elég gyakorlatias a képzés, nem jut elég figyelem egy-egy hallgatóra, az oktatók nincsenek rendesen megfizetve és kevés az angol nyelvű óra. Ezek után meglepődik bárki azon, hogy a hazai fiatalok jelentős része inkább külföldön próbálna szerencsét?